فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۶۹۰

ثبت ارزش ۲۴.۹ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

نفت ستاره خلیج فارس در صدر برترین فروشندگان بازار

ثبت ارزش ۲۴.۹ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه بورس انرژی

امروز سه شنبه ۲۴ مهر ماه رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه ۶ هزار تن نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ۶ هزار تن گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس خواهد بود.

به گزارش تجارت نیوز،

مجموع ارزش این بازار طی در روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه به ۲۴ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال رسید؛این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌المللبورس انرژی ایران، فروش برق و همچنین معامله اوارق گواهی ظرفیت در بازار اوراق بهادار بود. ۸۴ درصد ارزش بازار در این روز مربوط به فروش صادراتی حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بود. شرکت نفت ستاره خلیج فارس با فروش ۶۵ هزار تن نفتا در رینگ بین‌الملل در جایگاهبرترین فروشنده بازار به لحاظ حجم و ارزش فروش قرار گرفت. 

در روز ۲۳ مهر ماه ۳.۲ میلیون گواهی ظرفیت نقدی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات ارزشیبالغ بر ۳۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را رقم زد.

ارزش رینگ بین‌الملل ۲۰.۹ هزار میلیارد ریالی شد

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی از فروش ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول در این بازار طی روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه و ثبت مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۲۰ هزار و ۹۱۶ میلیارد ریال حکایتدارد.

در این روز شرکت نفت ستاره خلیج فارس ۳۵ هزار تن نفتای کامل و ۳۰ هزار تن نفتای سبک را با قیمت پایه منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه کرد. برای این محصولات تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و به این ترتیب کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت. به این ترتیب ارزش فروش‌ صادراتی نفت ستاره خلیج فارس در این روز به ۲۰ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال رسید. همچنین در این روز شرکت شیمی بافت نیز موفق به فروش ۳ هزار و ۵۰۰ تن رافینت صادراتی در رینگ بین‌الملل شد؛ این معامله ارزشی۷۵۸ میلیاد ریالی را رقم زد.

فروش ۱۶ هزار تن محصول در رینگ داخلی

در روز ۲۳ مهر ماه بالغ بر ۱۶ هزار و ۲۹۲ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد داوستد قرار گرفت و این معاملات مجموع ارزش ریالیبالغ بر ۳ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال را رقم زد.

شرکت پالایش نفت آبادان در این روز با فروش ۲ هزار و ۲۰۰ تن سی‌اودر قیمت پایه و ثبت ارزش ریالی برابر ۴۲۱ میلیارد ریال در صدر فروشندگان برتر رینگ داخلی قرار گرفت. این در حالی بود که بخش عمده‌ای از فروش رینگ داخلی در روز گذشته مربوط به متانول عرضه شده توسط شرکت‌های مختلف بود. شرکت پتروشیمی زاگرس با فروش ۲ هزار و ۲۰۰ تن متانول در قیمت پایه و ثبت مجموع ارزش ریالی برابر ۲۴۵ میلیارد ریال دومین فروشنده برتر رینگ داخلی در این روز شد.

فروش ۴۳۱ میلیون کیلووات ساعت برق

بازار برق بورس انرژی ایران در روز ۲۳ مهر ماه در تابلو مشتقه و تابلو مشتقه برق سبز مجموعا میزبان معامله ۴۳۱ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۵۶۰ کیلووات ساعت برق با مجموع ارزشی برابر ۵۳۱ میلیارد و ۶۸۶ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۴۶۰ ریال بود. از این رقم ۲ میلیون و ۸۷۷ هزار برق سبز بود و فروش این میزان برق سبز ارزشی بالغ بر ۸۶.۴ میلیاردریال را رقم زد. این در حالی بود که فروش ۴۲۸ میلیون کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های حرارتی در تابلو مشتقه برق نیز ارزشی بالغ بر ۴۴۵ میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه ۲۴دمهر ماه میزبانعرضه فرآورده‌های هیدروکربوری در رینگ داخلی و بین‌الملل خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌ها در رینگ داخلی به لحاظ حجمی باید به عرضه ۶ هزار تن آیزوفید و ۶ هزار تن آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان اشاره کرد. این در حالی است که در این روز شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز برنامه عرضه ۳ هزار تن آیزوریسایکل و ۳ هزار تن بلندینگ نفتا در رینگ داخلی را دارد.

همچنین در روز ۲۴ مهر ماه رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه ۶ هزار تن نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ۶ هزار تن گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس خواهد بود.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.