کد مطلب: ۸۳۵۵۴۰

قرارداد آتی شمش طلا از امروز راه‌اندازی شد

قرارداد آتی شمش طلا از امروز راه‌اندازی شد

قرارداد آتی شمش طلای خام تحویل ۲۹ شهریورماه سال جاری از امروز ۱۹ تیرماه راه‌اندازی شده است و تا ۲۹ شهریورماه قابل معامله خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرارداد آتی شمش طلا یک ابزار مالی مشتقه است که به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا در مورد حرکات آتی قیمت شمش طلا حدس و گمان کنند. این یک توافق استاندارد برای خرید یا فروش مقدار مشخصی شمش طلا با قیمت و تاریخ از پیش تعیین شده در آینده است. هدف این مقاله ارائه یک درک جامع از قرارداد آتی شمش طلا، شامل ویژگی‌ها، مکانیسم معاملات، مزایا و خطرات آن است.

هر قرارداد آتی شمش طلا چند گرم است؟

یک گرم شمش طلای خام که وجه تضمین آن، یک میلیون تومان است.

زمان سررسید قرارداد

قراردادهای آتی مدت دار هستند. هر نماد معاملاتی قرارداد آتی، در یک تاریخ مشخص، سررسید می شود و فرآیند تحویل کالا آغاز می‌شود. معمولا به آخرین روز معاملاتی در هر نماد، سررسید آن قرارداد گفته می‌شود و بر همین اساس زمان سررسید نخستین قرارداد آتی شمش طلا نیز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد بود.

نماد معاملاتی این قرارداد چیست؟

نماد معاملاتی متشکل از نام قرارداد، روز، ماه و سال سررسید قرارداد است.

به عنوان مثال نماد GB۱۹OR۰۲ نشان دهنده قرارداد آتی شمش طلا (GB) ،سررسید ۱۹( ۱۹ )اردیبهشت ماه (OR)،سال ۱۴۰۲(۰۲)است.

دارایی پایه قراردادهای آتی شمش طلا چیست؟

دارایی پایه قراردادهای آتی شمش طلا، شمش طلا است و تحویل قرارداد در قالب ابزار گواهی سپرده انجام خواهد پذیرفت. شمش طلای مذکور توسط آزمایشگاه معتبر عیارسنجی شده و توسط خزانه بانکی نگهداری می‌شود و در بازار گواهی سپرده شمش طلا قابل معامله بوده و حسب تقاضای دارنده گواهی سپرده از خزانه ترخیص خواهد شد.

جزئیات راه‌اندازی قرارداد آتی شمش طلا

ایسنا نوشت: قرارداد آتی شمش طلای خام تحویل ۲۹ شهریورماه سال جاری از امروز ۱۹ تیرماه راه‌اندازی شده است و تا ۲۹ شهریورماه قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش‌گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.

قیمت پایه قرارداد آتی همان قیمت کشف شده در حراج تک‌قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک‌قیمتی قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فر‌آیند روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.