کد مطلب: ۲۶۹۵۵۶

نظرسنجی بورسی؛ بازار در پی رشدی دیگر

نظرسنجی بورسی؛ بازار در پی رشدی دیگر

نظرسنجی “تجارت‌نیوز” از برخی فعالان و معامله‌گران تالار حافظ درباره روند فعالیت بازار سرمایه تا پایان هفته جاری، نشان می‌دهد آنها معتقد هستند شاخص کل روند اصلاحی خود را در کوتاه‌مدت و در یک پروسه زمانی یک تا سه هفته‌ای ادامه می‌دهد.

مهکامه علیقلی: تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

فعالان بازار معتقدند شاخص کل روند اصلاحی خود را در کوتاه‌مدت و در یک پروسه زمانی یک تا سه هفته‌ای ادامه می‌دهد.

به گفته برخی معامله‎گران، به نظر می‌رسد شاخص متعادل و با گرایش منفی دنبال شود. عرضه اولیه یک شرکت پتروشیمی که حجم نقدینگی بالایی را طلب می‌کند از طرفی و سیاست‎های سرسختانه دولت مبنی بر ثبت ارز شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و فلزی در سامانه نیما از سوی دیگر، شوکی منفی بر بازار وارد کرده است.

نظرسنجی " تجارت‌نیوز " از بین برخی از فعالان، تحلیلگران و معامله‌گران تالار حافظ از روند فعالیت بازار تا پایان هفته نشان می‎دهد، بازار در یک فاز تعادلی قرار گرفته است و با جابه‌جایی نقدینگی بین صنایع، به دنبال راهی برای رشد دوباره است.

در حالیکه به گفته عده‌ای از معامله‌گران، به نظر می‌رسد روند شاخص صعودی باشد و گروه‌های خودرویی، پالایشی و پتروشیمی پیشرو باشند، اما برخی نیز معتقدند، روند شاخص منفی است و این هفته سهمی پیشرو نخواهد بود و بازار متعادل است.

از سوی دیگر، با توجه به جلسه معارفه شرکت پتروشیمی پارس و به دنبال عرضه اولیه این شرکت به عنوان پانصد و بیست و دومین شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، احتمال عرضه بیش از پیش در سهام سایر گروه‌ها برای تامین نقدینگی این شرکت 600 میلیارد تومانی وجود دارد. هرچند این فشار فروش موقت بوده و به طور قطع بازار به رشد خود در هفته‌های آتی ادامه خواهد داد.

معامله‎گران معتقدند، درصورتی که قیمت‌گذاری پتروشیمی پارس به صورت مناسبی انجام شود بازار را برای رشد دوباره در سهام هم گروه خود همراهی خواهد کرد.

بعد از تثبیت شرایط بازار برای ورود این شرکت، بازار روند صعودی خود را مجدد در پیش خواهد گرفت و با استراحت سهام معدنی و فلزات اساسی و خودرویی آماده روند مثبت خواهد شد.

بررسی نظر گروهی از معامله‌گران نشان می‌دهد، این هفته شاخص بازار سرمایه تا زمان مشخص شدن تکلیف نرخ ارز شرکت‌های صادرات محور روندی متعادل داشته باشد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، دولت نرخ دلار را افزایش دهد، که در این صورت سهم‌های صادراتی و دلاری اوضاع بهتری خواهند داشت، بازار تا 20 روز دیگر بازار مثبتی است و یک جهش تند دیگری را شاهد خواهیم بود.

از نظر تحلیلگران بازار این هفته، تحت تاثیر چند نکته قرار خواهد گرفت. ابتدا الزام شرکت‌های دلارمحور به واریز در سامانه نیما و دیگری بسته پیشنهادی اروپا برای راضی نگه داشتن ایران و حفظ برجام و مورد سوم، عرضه اولیه پتروشیمی پارس. از این رو به نظر می‌رسد جو مطلوبی را در بازار شاهد باشیم.

در این نظرسنجی این افراد مشارکت داشتند:

محمد مسلمی- علی شهریاری- مجید مویدی- ابوالفضل ابراهیمی‌زاده- زهرا جباری- محمد حسینی- حسن امامی - عبدالمناف جلال‌پور- کاظم اسماعیلی- حامد حداد- پریسا کافی- سالار صفایی- ابراهیم سپیانی- مجید حق‌پرست- فرشاد طهماسبی- عباس مظاهری- جمشید فلاح- حسین عسگری- ابراهیم غلاممی- احمد محمودی- پناه جعفری- لقمان یاوری.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.