کد مطلب: ۲۹۰۳۶۴

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

امید به اصلاحات بورس را ۳هزار واحد بزرگ کرد

امید به اصلاحات بورس را 3هزار واحد بزرگ کرد

در سومین روز هفته جاری شاخص بورس حدود سه هزار واحد (بیش از دو هزار و 700 واحد) رشد پیدا کرد. علت این افزایش چیست و صعودی شدن روند بازار سرمایه ریشه در چه مسائلی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 29 مردادماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7275 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2718 واحد در رقم 137073 جای گرفت.

همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4648 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 18 واحد در رقم 1555 جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه به ترتیب نمادهای «فولاد، فملی، فارس، کگل، فخوز » بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل داشته‌اند و از سوی دیگر معاملات منفی همراه و فخاس تا حدی از رشد بیشتر شاخص کل بورس جلوگیری کرد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه؛ به دستور شورای عالی بورس عرضه‌ محصولات مختلف همچون فولاد و پتروشیمی در بورس کالا متوقف شده است که این تصمیم به دلیل مغایرت دستورالعمل اخیر وزارت صنعت با عرضه کالا برمبنای نرخ آزاد ارز گرفته شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

در این راستا علی اسلامی بیدگلی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که توقف عرضه‌ محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا باعث اطمینان سرمایه‌گذاران به افزایش ارزش سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی در آینده شده است، چرا که با آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا میزان درآمد بنگاه‌ها و به دنبال آن ارزش سهام شرکت‌ها بیشتر خواهد شد.

احسان مرادی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت رشد بیش از دو هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز، گفت: شرکت‌های فولادی و پتروشیمی مجبور شدند با نرخ دلار دولتی چهار هزار و 200 تومانی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند که رانت این موضوع نصیب دلالان فعال در این بخش شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا متوقف و مقرر شده است که شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا اصلاح شود. به طور حتم با آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا ارزش سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.