فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۱۷۴۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دولت سیزدهم به بورس نگاه ابزاری دارد؟

دولت سیزدهم به بورس نگاه ابزاری دارد؟

سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته اعلام کرد که نگاه مثل دولت‌های قبل نگاه ابزاری به بورس نداریم. اما یک سوال اینجا مطرح می‌شود که تا به امروز دولت نگاه ابزاری به بورس نداشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته نشست خبری احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت برگزار شد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد روز گذشته گفت که در دولت سیزدهم مثل دولت‌های قبل نگاه ابزاری و کوتاه مدت به بورس نداریم و استفاده ابزاری دولت‌های قبل از بورس، آسیب‌های زیادی را به مردم و کلیت بازار زد.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: شرایط بازار سرمایه مخصوصا از خرداد ماه مقبول نیست! تلاش ما این است که در کنار کمیسیون اقتصادی مجلس بتوانیم به یک توافق مشترک برای اثرگذاری در سودآوری شرکت‌های بورسی برسیم و بازار ابهام نداشته باشد. بودجه ۱۴۰۲ باید با پیام‌های امیدوارکننده برای بازار سرمایه همراه باشد.

چرا بورس ریخت؟

با وجود این صحبت‌های سخنگوی دولت چرا بورس در این مدت روند نزولی داشته است؟ در وهله اول وزارت اقتصاد عقیده دارند که دولت سیزدهم به وعده‌های خود عمل کرده و علت ریزش بازار عملی نشدن وعده‌ها نیست! اما بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از وعده‌های بورسی دولت سیزدهم درخصوص بورس عملی نشده است.

دولت سیزدهم ۱۲ مرداد ماه شروع به کار کرد و شاخص در زمان روی سطح یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی بود و اکنون به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رسیده است. در این مدت سیاست‌های دولت باعث شد که بورس روند نزولی به خود بگیرد وارد محدوده جدید شود. یعنی در یک سال و اندی اخیر دولت سیزدهم به جای ترمیم بورس با اعمال سیاست‌های جدید باعث شد که بازار سرمایه روند نزولی به خود بگیرد و نوعی اعتماد سهامداران نسبت به بازار سهام کاهش یابد.

دولت در این مدت با فروش اوراق سود بسیار زیادی از بورس کسب کرده پس چگونه می‌گوید که همانند دولت‌های نگاه ابزاری به بورس نداشتیم!

مصوبه‌های جدید و فروش اوارق و عدم تحقق وعده‌‌ها نیز از راهکاری استفاده از بورس است. با بررسی روند بورس در یکسال و دو ماه اخیر می‌توان گفت که دولت سیزدهم نیز به نوبه خود نگاه ابزاری به بازار سرمایه داشته و همین نگاه‌ها و عدم حمایت باعث شده که بورس روند نزولی به خود بگیرد.

به هر ترتیب دولت سیزدهم باید عملکرد اقتصادی خود را در حوزه بورس بررسی و تقویت کند تا بازار سرمایه جانی دوباره برای رشد شاخص و جبران زیان‌ها داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.