کد مطلب: ۷۶۴۹۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس امروز / جهش شاخص کل به کانال ۱.۸ میلیونی

پایان بورس امروز / جهش  شاخص کل به کانال 1.8 میلیونی

دو روز است شاخص کل بورس روند صعودی به خود گرفته و شاهد سبزپوشی تمام نمادهای بورسی هستیم؛ علت این رشد چیست و آیا سبزپوشی بازار سهام پایدار خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته، جهش 65 هزار و 520 واحدی را تجربه کرد و به محدوده یک میلیون و 804 هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 2.04 درصدی در سطح 536 هزار واحدی قرار گرفت.

همچنین در این روز ارزش معاملات خرد بازار به 12،968 میلیون تومان رسید و ارزش دلاری بورس در محدوده 284 واحدی قرار گرفت.

با شروع دومین هفته اسفند ماه شاخص کل بورس تهران روند صعودی بسیار خوبی به خود گرفته و بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این روند مثبت تا پایان سال ادامه‌دار خواهد بود.

رفت و آمد پول بین حقیقی‌ها و حقوقی‌ها

بیش از دو سال است که روند بورس نزولی بوده و اکنون بالاخره توانسته تا حدودی مثبت شود. به نظر می‌رسد اعتماد سهامداران نسبت به این بازار در حال جلب شدن است.

نکته اساسی اینجاست که اگر دولت در بورس دست نبرد و دخالتی انجام ندهد شاخص همچنان صعودی باقی می‌ماند اما اگر سلایق مسئولان مجددا وارد بورس شود احتمالا دوباره شاهد شرایط وخیم و سقوط بورس باشیم.

اغلب کارشناسان عقیده دارند که شاخص کل برای اولین بار است که پس از سال 99 یک رشد واقعی پرهیجان را تجربه کرده و این رشد سنگین کاملا واقعی و بدون دستکاری دولت بوده است؛ اما اگر دولت قصد ورود به بورس را داشته باشد شرایط وخیم خواهد شد.

در دو روز اخیر به طور میانگین 90 درصد نمادهای بازار سبزپوش بودند و نمادهای سنگین بازار نیز توانستند به رشد شاخص کمک بسزایی کنند.

در این دو روز شاهد ورود پول به بازار سرمایه بودیم اما برخی تحلیلگران عقیده دارند که در شرایط فعلی پولی وارد بورس نمی‌شود بلکه پول بین حقوقی‌ها و حقیقی‌ها جابه‌جا می‌شود.

افزایش قیمت دلار ادامه‌دار خواهد بود

احمد اشتیاقی، کارشناس بازارهای مالی نیز عقیده دارد که این رشد شاخص ناشی از افزایش قیمت دلار بوده و تا پایان سال نیز ادامه‌دار خواهد بود.

وی به تجارت‌نیوز گفت:«علت رشد شاخص در روزهای اخیر را می‌توان افزایش قیمت دلار آزاد و نحوه مبادله ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌‎ها دانست.»

اشتیاقی اظهار کرد: «به طور کلی بورس نسبت به افزایش قیمت دلار بازار آزاد و انتظارات تورمی عکس العمل مثبت نشان می‌دهد. برای نمونه زمانی که دلار از محدود 33 هزارتومان به 42 تومان رسید شاخص در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحدی بود و به واسطه این افزایش شاخص تا یک میلیون و 550 هزار واحد رسید.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «زمانی که برای دومین بار افزایش قیمت دلار رخ داد و نرخ این ارز از 43 هزارتومان به 50 هزارتومان رسید، بورس نیز نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان داد. البته این افزایش نرخ ارز همراه با تغییر نحوه مبادله ارزهای حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها و شرکت‌های صادرات محور بود.»

اشتیاقی توضیح داد: «قرار است که ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها و شرکت‌ها دیگر با نرخ 28 هزار و 500 تومان معامله نشود و این ارز در بازار دوم نیما با رقابت معامله می‌شود که با قیمتی حدود 40 هزار تومان است و این افزایش نرخ می‌تواند جهش بزرگی برای صنایع باشد.

وی تشریح کرد: «از سوی دیگر کالا محصولات بورس کالا نیز با رقمی حدود 40 تا 42 هزارتومان معامله شدند که شرکت‌ها با افزایش خوبی روبه‌رو شدند. بنابراین بازار بنا بر اتفاقات روند صعودی به خود گرفت و شاخص تا یک میلیون و 800 هزار واحد رسید و به نظر می‌رسد که با افزایش سودآوری شرکت ها از محل افزایش نرخ دلار و تثبیت شاخص کل مواجه باشیم.»

به گفته این کارشناس بازار سرمایه شاخص کل بورس تهران عقبگردی را تجربه نخواهد کرد.

رشد بنیادی بورس

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:«بازار سرمایه به صورت بنیادی افزایش پیدا کرده و با توجه به اتفاقات اخیر احتمالا این گام محکم باشد.»

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه در انتهای سال قرار داریم و حقوقی‌ها عمدتا فروشنده هستند و از طرفی هم پول جدیدی هم وارد بازار نشده و کماکان پول سهامداران در حال گردش است. روز گذشته خروج پول سنگینی از صندوق‌های درآمدثابت داشتیم که نشان دهنده این است که پول از خود بازار و صندوق‌های درآمد ثابت براری خرید سهام تزریق شد و بنا به این فضایی که داریم برای دو هفته اینده شاخص می‌تواند در محدوده یک میلیون و 800 هزار واحدی و نقاط تعادلی معامله شود.»

اشتیاقی در پایان گفت: «آخرین هفته اسفند ماه وضعیت بورس تغییر خواهد کرد؛ چرا که دیگر حقوقی‌ها فروشنده نیستند و تامین مالی خود را انجام داده‌اند و به همین واسطه بازار سرمایه می‌تواند روند افزایشی به خود بگیرد. از سوی دیگر نرخ ارز در محدوده جدید خود تثبیت خواهد شد و به همین واسطه سوداوری صنایع و شاخص بیش از گذشته می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.