کد مطلب: ۸۰۴۰۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استیضاح فاطمی امین بورس را سبزپوش کرد / خوش‌بینی صنایع به تغییر وزیر صمت

استیضاح فاطمی امین بورس را سبزپوش کرد / خوش‌بینی صنایع به تغییر وزیر صمت

پس از کش‌وقوس‌های بسیار زیاد بالاخره امروز پای وزیر صمت برای استیضاح به مجلس باز شد. بازارهای مالی خصوصا بورس نسبت به استیضاح فاطمی امین واکنش نشان دادند و امروز شاهد صف‌ خرید در اغلب صنایع بورسی بودیم؛ مثبت شدن بورس ادامه دار خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بالاخره پس از لابی‌های سنگین امروز استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت در حال انجام است. بازارهای مالی عموما نسبت به اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهند و بورس نیز نسبت به این استیضاح واکنش نشان داد.

به واسطه این استیضاح اغلب صنایع بازار خصوصا خودرویی‌ها مثبت شدند. در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس 40 هزار و 862 واحد، معادل 1.68 درصد بالا رفت و در پله دو میلیون و 479 هزار و 415 واحد قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن نیز روز خوبی را پشت سر گذاشت و 15 هزار و 566 واحد، معادل 1.94 درصد رشد کرد تا به سطح 816 هزار و 527 واحد برسد. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل 1.86 درصد، 1.94 درصد و 1.36 درصد رشد کردند.

البته اغلب کارشناسان عقیده دارند که این مثبت‌های هیجانی به واسطه اخبار استیضاح بوده و موقت است و در چند روز آینده بازار به وضعیت طبیعی خود باز می‌گردد.

رونق خودرویی‌ها در بورس

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: «اخبار سیاسی اغلب از نظر روانی روی بورس تاثیر می‌گذارند. از سوی دیگر تجربه نیز نشان داده است تاثیرات ناشی از برداشت‌های روانی به صورت کوتاه‌مدت است.»

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص استیضاح فاطمی‌امین اظهار کرد: «اتفاقات چند ماه گذشته وزارت صمت در خصوص بورس کالا و خودرو (لغو یا پذیرش عرضه خودرو در بورس کالا) یک نوع نااطمینانی را در بازار سرمایه خصوصا در صنعت خودرو به وجود آورده بود. حال برداشت‌ها این است که با توجه به استیضاح وزیر صمت، ممکن است با وزیر جدید ساز و کار صنعت خودرو و تمام عرضه‌های بورس کالا وضعیت بهتری پیدا کند و به همین دلیل این استیضاح توانسته تاثیر مثبت روی بازار داشته باشد.»

وی تاکید کرد: «این رفتارها و مثبت شدن بازار ناشی از برداشت روانی معامله‌گران است و تاثیر کوتاه‌مدت دارند و در بلندمدت قطعا فروکش خواهد کرد.»

بورس مثبت می‌ماند؟

فلاحیان گفت: «با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در روز جاری به تعادل برسد. چرا که سازمان بورس تمایل چندانی به رشد شارپ بازار ندارد و تنها با استفاده از ابزارهایی همانند بازارگردان، اعتبار کارگزاری‌ها و خرید سهام، بازار را به تعادل مثبت می‌رساند.»

به نظر می‌رسد با توجه به استیضاح فاطمی امین به صورت موقت و در کوتاه‌مدت شاهد رشد شارپی و مثبت شدن گروه خودرویی در بازار سرمایه باشیم. چرا که ممکن این استیضاح به نتیجه برسد و وزیر جدید موافق عرضه خودرو در بورس کالا و تغییر شرایط فروش خودرویی‌ها باشد.

وزارت صمت در دوره فاطمی امین، مواضع متنوعی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا داشته است؛ یک روز موافق و یک روز دیگر مخالف این عرضه بود. این مواضع دوگانه وزارت صمت باعث شد که صنعت خودرو در بورس با مشکلات بسیار زیادی مواجه شود و حتی چندین روز این گروه در بازار سرمایه با منفی و صف‌های فروش زیادی روبه‌رو شد.

حال امروز وزیر صمت بالاخره پس از لابی‌های بسیار زیاد برای استیضاح به مجلس رفته است. اکنون دو سناریو وجود دارد، اگر فاطمی امین استیضاح شود و وزیر جدید معرفی شود ممکن است عرضه خودرو در بورس کالا دوباره آغاز شود. این عرضه می‌تواند شرایط مالی خودروسازان و بورسی‌ها را تغییر دهد.

شرکت‌های خودرویی محصول خود را با رقابت و قیمت منصفانه در بورس به فروش می‌رساند و مابه‌التفاوت این فروش می‌تواند به کمک کاهش بدهی و زیان‌های شرکت بیاید.

نکته دوم اینجاست که با عرضه خودرو در بورس، شاهد گردش نقدینگی در بازار سرمایه و خرید خودرو توسط مردم خواهیم بود.

اما اگر استیضاح به نتیجه نرسد و فاطمی امین در ساختمان سمیه باقی بماند، وضعیت صنعت خودرو تغییر چندانی نخواهد کرد و حتی ممکن است بدهی این صنعت افزایش یابد که این موضوع تاثیر منفی روی معاملات بازار سهام خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.