فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۰۸۲۴۰

درخواست نماینده مجلس در شورای عالی بورس:

جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس برگزار شود

جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس برگزار شود

افت 5.15 درصدی بورس امروز خبرساز شد و حتی بازار را تا یک قدمی تعطیلی و ابطال معاملات پیش برد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و دو نماینده مجلس در شورای عالی بورس خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این خبری است که مجتبی توانگر، نماینده مجلس اعلام کرد. محسن علیزاده، دیگر نماینده مجلس هم اعلام کرد در صورت تدوام ریزش بازار سرمایه ، باید بازار تعطیل شود.

مجتبی توانگر ، نماینده مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در صفحه توییتر خود به علت ریزش بورس امروز اشاره کرد و نوشت: پیگیر بررسی جدی موضوع فروش آبشاری حقوقی‌ها هستم. بداخلاقی‌ حقوقی‌های دولتی و شبه دولتی در این دو روز پیگیری می‌گردد. اعتماد در بازار سرمایه بزرگترین سرمایه کشور است که نباید از دست برود. خواستار جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس شده‌ایم.

محسن علیزاده ، دیگر نماینده مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از تماس با رئیس سازمان بورس خبر داد و در توییتر خود نوشت: طی تماس تلفنی با رئیس سازمان بورس درخصوص منفی شدن بیش از پنج درصدی شاخص کل بورس و اعمال ماده 32 قانون بازار اوراق بهادار مذاکره کردم. در صورت تداوم وضعیت، اعمال ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار ضروری است.

بر اساس ماده 32، سازمان مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری، دستور تعطیل و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورس‌ها را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر کند. در صورت تداوم شرایط اضطراری، مدت مزبور با تصویب شورا قابل تمدید است.

علیزاده علت این درخواست را هم توضیح داده و گفته: «دولت باید با حمایت از بورس روند متعادل آن را تداوم داده و سرمایه‌های خرد را حفظ کند؛ وگرنه تجربه نشان داده با خروج پول از بازار سرمایه، هم کنترل بازار ارز، مسکن، خودرو و … بسیار دشوار خواهد بود و هم حفظ سرمایه اجتماعی دولت.»

عشقی باید برکنار شود

واکنش‌ها به ریزش امروز بورس به همین موارد محدود نشد و دیگر چهره‌های اقتصادی هم به آن واکنش نشان دادند. از آن جمله حجت اله صیدی، کارشناس حوزه بانکی در توییتر نوشت: به عنوان شاگردی که بیش از سی سال در بازار سرمایه آموخته، همچنان معتقدم که بنیادی‌ترین عامل نوسان‌های غیرعادی بورس در روزهای گذشته و امروز، عامل نااطمینانی (عدم‌قطعیت یا Uncertainty) است. تا مسئولان‌ برنامه‌ عملیاتی روشن برای اقتصاد نداشته باشند، بازار روی ثبات نخواهد دید.

پیمان مولوی ، تحلیگر بازارهای مالی هم در واکنش به وضعیت امروز بورس نوشت: باز بورس ریخت یک عده جیم شدند یک عده هم تبدیل آب قند شدند. ریسک جزو لاینفک این بازار است و بدون این تجربه‌ها هیچ سرمایه‌گذاری skin in the game نخواهد داشت!

سیامک قاسمی ، کارشناس اقتصادی اما رویکرد انتقادی به روند بازار داشت و با انتقاد از عملکرد دولت رئیسی نوشت: دولت رییسی دولت «ترین»‌هاست. سریع‌ترین رشد ‌دلار در سال اول، بالاترین رشد نقدینگی، بالاترین رشد مسکن، بالاترین تورم تاریخی در زمان صلح در صد سال اخیر و حالا بیشترین ریزش تاریخی بورس در یک روز! اقتصاد ایران چه در صعود و چه در سقوط از تعادل خارج شده است و این عدم تعادل و ناترازی هیچ راه حل اقتصادی ندارد و همه چیز به تصمیمات سخت سیاسی وابسته است.

صادق‌ الحسینی ، کارشناس اقتصادی هم شرایط فعلی بورس را نتیجه مدیریت امام صادقی‌ها در اقتصاد ایران دانست و نوشت: نتیجه مدیریت عشقی امام‌صادقی‌ها در بورس: بازارگردان‌ها و شرکت‌ها را مجبور کرده‌اند فقط فروشنده باشند! این مصداق بارز دستکاری و در تاریخ بورس بی‌سابقه است. این تضییع حقوق ملت بدست مافیای امام‌صادقی‌هاست. هم حباب ۹۹ با فساد دولتی اتفاق افتاد هم این ریزش. عشقی باید برکنار شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.