خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۰۹۷۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ضرورت تقویت دیدگاه سهامداری در بورس/ سود‌آوری فلزی‌ها به کمک شاخص کل می‌آید؟

ضرورت تقویت دیدگاه سهامداری در بورس/ سود‌آوری فلزی‌ها به کمک شاخص کل می‌آید؟

بازار سهام همچنان در حال ریزش است و این روند سرمایه‌گذاران را نسبت به ادامه راه این بازار نگران کرده است؛ با این حال اما دیدگاه سرمایه‌گذاری در این بازار قائل بر نگهداری سهام ارزنده و سودده دست‌کم تا فصل مجامع است. اما کدام گروه‌ها می‌توانند بر این دیدگاه سرمایه‌گذاران صحه بگذارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس یکی از اصلی‌ترین نماگرهای مورد توجه سرمایه‌گذاران است. هر بار ریزش یا رشد این شاخص می‌تواند موجب ایجاد ترس یا امیدواری در میان سرمایه‌گذاران باشد.

اما این شاخص، خود چشم به نمادهای بزرگی از گروه‌های صنعتی بازار دارد تا در مسیر صعودی محرک رشد آن باشند. بر همین اساس است که از برخی نمادها و شرکت‌های بزرگ با عنوان «شاخص‌ساز» یاد می‌شود. این شرکت‌ها عموما در فصل مجامع هم سودهای خوبی تقسیم می‌کنند. گروه‌های فلزات اساسی، معادن، پتروشیمی‌ها و شرکت‌هایی از این دست که عموما از شرکت‌های مادر در صنایع محسوب می‌شوند، از این جمله هستند.

اما آیا اکنون که شاخص کل در مسیر نزولی حرکت شتابانی را آغاز کرده است، این شرکت‌ها به کمک آن می‌آیند تا نماگر بازار به سمت صعودی بازگردد؟

فلزی‌ها و معدنی‌ها؛ اهرم رشد دوباره بازار

مرتضی علی اکبری کارشناس صنایع فلزی و معدنی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: «به لحاظ بنیادی، گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار هستند. روند سودآوری این دو گروه در چند سال گذشته موجب جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به سهم‌های معدنی و فلزی شده و قطعاً سرمایه‌گذاران بلندمدت این سهم‌ها، در سال‌های گذشته بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند.»

وی افزود: «در چند روز گذشته با وجود منفی‌شدن بسیاری از سهم‌های بازار، سهم‌های دو گروه فلزات و معادن، صف فروش سنگین نداشته و این نشان می‌دهد این سهم‌ها در بدترین روزهای بازار هم خود را حفظ کرده‌اند. با توجه به مجامع پیش رو و سود تقسیمی مناسبی که توسط شرکت‌های گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها تقسیم خواهد شد، انتظار می‌رود سهم‌های معدنی و فلزی کماکان مورد اقبال سرمایه‌گذاران باشند.»

علی‌اکبری بیان کرد: «همچنین اکثر سهم‌های گروه فولادی و معدنی در چند هفته اخیر که بازار شیب صعودی داشت، رشد چندانی هم نکرده بود که حالا انتظار اصلاح شدید برود و به همین دلیل هم این روزها در نمادهای فلزی و معدنی، صف فروش کمتری را شاهد هستیم.»

جذابیت سهامداری با کاهش دوره پرداخت سود

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: «به‌ویژه با تصمیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش مهلت پرداخت سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه، سود تقسیمی مجامع برای سهامداران جذاب‌تر هم خواهد بود. البته که بعضی از شرکت‌های این دو گروه قبل از اتخاذ این تصمیم هم سود خود را نسبت به سایر گروه‌های بازار، زودتر پرداخت می‌کردند.»

علی اکبری ادامه داد: «به هر حال کاهش ۵۰ درصدی زمان پرداخت سود مجامع، برای حقوقی‌ها هم اتفاق خوبی خواهد بود که می‌توانند سودهای خوبی را که در مجامع توزیع می‌شود زودتر دریافت کنند.»

وی با اشاره به سایر جذابیت‌های گروه فلزات و معدنی‌ها برای سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: «بسیاری از شرکت‌های گروه فلزات و معدنی‌ها طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا دارند که بهره‌برداری از آنها می‌تواند منجر به رشد سودآوری این شرکت‌ها در سنوات آتی شود. برای مثال، شرکت گل‌گهر طرح توسعه بسیار خوبی در دست انجام دارد که می‌تواند اثر قابل ملاحظه‌ای بر سودآوری سنوات آتی این مجموعه داشته باشد.»

تفاوت روند بورس در سال‌های 99 و 1402

علی اکبری ضمن تاکید بر غیرمنطقی بودن ریزش چند روز گذشته بازار سهام، گفت: «وضعیت چند روز گذشته بازار سرمایه تفاوت معناداری با اوضاع سال ۹۹ دارد و افت قیمت شدید سهم‌ها در چند روز گذشته غیرمنطقی است. باید این وضعیت هرچه زودتر مهار شده و اعتماد به بازار سهام بازگردد.»

وی افزود: «معتقدم روند صعودی بازار سرمایه با توجه متناسب با وضعیت هر سهم، می‌تواند تداوم داشته باشد و ترسی که در روزهای اخیر بر بازار سایه افکنده، موقتی است. تمامی ارکان و نهادهای بازار سرمایه باید دست به دست هم بدهند تا اعتماد از دست رفته دوباره به این بازار بازگردد.»

لزوم توجه به صنایع ارزآور

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: «گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها از صنایع ارزآور کشور هستند و از آنجا که نرخ ارز در روزهای اخیر کاهش با اهمیتی نداشته و اکثر شرکت‌های این دو گروه نیز پیش‌بینی افزایش تولید داشته‌اند، روند سودآوری این گروه‌ها تداوم داشته و ریسک خاصی متوجه فلزی‌ها و معدنی‌ها نیست. به هر حال این کشور نیازمند منابع ارزی است و این نیاز،می‌تواند فرصتی برای افزایش صادرات محصولات فلزی و معدنی باشد.»

علی اکبری در خاتمه عنوان کرد: «فعالیت مجموعه تجلی توسعه معادن و فلزات بیشتر در ارتباط با مواد نادر خاکی است. با توجه به وضعیت مساعد فعالیت‌های این شرکت، از سهامداران دعوت می‌کنم در مجمع حضور داشته باشند تا گزارش‌های خوبی را که آماده کرده‌ایم، در مجمع ارائه کنیم.»

وی افزود: «درصدد هستیم در کنار افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز داشته باشیم. این موضوع فعلاً در دست بررسی است و در صورت قطعیت، اطلاع‌رسانی رسمی انجام خواهد شد. ضمن اینکه وارد پروژه‌های هایتک شده‌ایم که مواد نادر خاکی یکی از آنهاست. ضمن اینکه سه پروژه هم که در سرمد ابرکوه داریم، به نحو احسن در حال پیشروی است و با مدیریت جدید و تزریق نقدینگی و با مشارکت چادرملو، پیش‌بینی می‌شود اوایل سال آینده یکی از این پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری برسد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.