کد مطلب: ۸۲۱۳۹۹

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

کدام صنایع بورسی برای سرمایه گذاری جذاب‌ترند؟

کدام صنایع بورسی برای سرمایه گذاری جذاب‌ترند؟

بازار سهام این روزها در مسیر نزولی حرکت می‌کند؛ حتی در معدود روزهای صعودی نیز، این رشد چندان چشمگیر نیست و نمی‌تواند ریزش روزهای نزولی را جبران کند. با این حال اما نشانه‌ها حاکی از ارزندگی بازار سهام و تخلیه حباب احتمالی برخی سهم‌هایی است که تا نیمه اردیبهشت رشد شارپی داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میانگین رشد بازار در سال 1401، در کریدور 40 درصدی قرار داشت. آن طور که حسین اروجلو کارشناس بازار سرمایه می‌گوید، بازار، P/Eهای زیر 12 واحد را خریده است و هنگامی که رشد اتفاق افتاده و P/E شرکت‌ها به سوی 17 تا 18 واحد حرکت کرده، بازار شروع به فروش این سهام کرده است. این بررسی نشان می‌دهد برخلاف آنچه عموما بیان می‌شود، بازار بسیار هوشمند است.

همچنین وقتی به حرکت بازار نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم دقیقا از آخرین بازه واریز سود نقدی مجامع سال گذشته، روند صعودی در بازار استارت خورده و رشدی را در بازار شاهد بودیم. پس از آن باید از لحاظ زمانی و قیمتی، اصلاحی در بازار رخ می‌داد که آن هم انجام شده و به نظر می‌رسد از هم‌اکنون بازار آمادگی رشد را دارد.

ریسک‌ها و محرک‌های بازار سهام

اروجلو در خصوص مهم‌ترین ریسک‌های پیش روی بازار سهام بیان کرد: «در مقطع فعلی، آنچه ریسک محسوب می‌شود، نگاه فعالان و اهالی به بازار سهام است. در حال حاضر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم و وضعیت قیمت‌گذاری‌ها تقریبا برای بازار مشخص شده است. نگاه فعالان و اهالی بازار سرمایه از این جهت حائز اهمیت است که دیدگاه کوتاه‌مدتی یا نوسان‌گیری و از سوی مقابل بلندمدتی و سرمایه‌گذاری، تفاوت محسوسی در معاملات ایجاد می‌کند.»

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش‌های فصلی و ماهانه شرکت‌ها در سال 1401 بیان کرد: «با بررسی گزارش‌های شرکت‌ها متوجه رشد نسبی اکثر شرکت‌ها می‌شویم. این اتفاق باعث می‌شود دیدگاه فعالان بازار به سوی فاکتور‌های بنیادمحور سوق یابد. به طور مثال اگر به رشد اخیر بازار سرمایه دقت شود؛ بیشترین رشد متعلق به گروه سیمانی است.»

وی تشریح کرد: «دلیل این مساله در گزارش‌های خوب سال 1400 شرکت‌های سیمانی نهفته است. در سال 1400، شرکت‌های سیمانی حدود 12 همت سود شناسایی کردند و این رقم در سال گذشته به 20 هزار میلیارد گسترش یافته است. این نشان می‌دهد که نگاه بازار به صنایع و سهام، کاملا بنیادی است. »

تابستان؛ فصل رشد بورس

اروجلو معتقد است در تابستان پیش رو، بازگشت به روند صعودی قطعا اتفاق می‌افتد. او بیان کرد: انتظار داریم بازار سرمایه به تدریج شرایط مناسبی پیدا کند. در این مقطع، گروه‌هایی از قبیل پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها، صنعت اوره و پایین‌دست صنعت پتروشیمی (شرکت‌هایی که مرتبط با تولید دوده و کلر هستند) که گزارش‌های خوبی منتشر کردند، از پتانسیل رشد بالایی برخوردارند. همچنین معتقدم مجددا گروه سیمان و دارویی‌ها نیز استعداد رشد دارند.

وی افزود: از سوی دیگر در صنعت خودرو، در بخش قطعه‌سازان که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نبودند وضعیت خوبی را شاهد هستیم. این وضعیت در شرکت‌های خودروسازی که آن‌ها هم مشمول قیمت‌گذاری دستوری نبودند مثل خزامیا، خاور و خدیزل ، مشابه است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در گزارش‌های صنایع فولادی، مقداری ضعف مشاهده کردیم که در این شرکت‌ها، رشدی که برای آن‌ها متصور بودیم، محقق نشد. اما در این گروه هم نماد«ارفع» به دلیل گزارش عملکردی بسیار خوب خود، رشد خوبی را تجربه کرد. این به معناست که بازار با هوشمندی راه خود را پیدا کرده و در مسیر درستی قرار دارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    به نظر من پالایشگاه .پتروشیمی .معدن .سیمان .بانک نخرید خودرو نخرید .

  • ناشناس

    به نظر من فقط غذایی ها اگر توجه کنید 100برابر فروش داشتن

  • ناشناس

    سال ۹۹ دلار ۲۳ هزار تومان، سکه ۱۲ میلیون تومان، پراید حدود ۷۰ میلیون تومان و شاخص کل بورس حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد . بعد از گذشت حدود ۳ سال ، در حال حاضر دلار ۵۰ هزار تومان ، هرچند که در سال گذشته به ۶۰ هزار تومان هم رسید. سکه‌ حدود ۳۳ میلیون تومان ، پراید حدود ۳۵۰ میلیون تومان ولی شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد!!!!!!!!!!
    کارشناسان بورسی این معما را چگونه تفسیر و تحلیل می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟ قیمت ارز ، سکه‌، پراید ۳ الی ۵ برابر شده ولی شاخص کل بورس تغییری نداشته باشد . قیمت زمین و ملک که دیگه نگو و نپرس . قیمت زمین و ملک تو این ۳ سال حدود ۷ الی ۸ برابر شده !!!!!!!!!!!!!