کد مطلب: ۸۲۴۵۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

حفظ حقوق سهامدار خرد در سایه تجدید ارزیابی اجباری دارایی شرکت‌ها

حفظ حقوق سهامدار خرد در سایه تجدید ارزیابی اجباری دارایی شرکت‌ها

«تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اجباری شد.» این خبری بود که هفته گذشته فضای بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد و موجب امیدواری سهامداران نسبت به اصلاح وضعیت شرکت‌ها شد. تجدید ارزیابی دارایی‌ها راهکاری است که می‌تواند ارزش واقعی شرکت‌ها را بر اساس تورم موجود در اقتصاد نمایان کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته «پتایر» در یک اطلاعیه شفاف‌سازی از تجدید ارزیابی اجباری دارایی‌های خود خبر داد. در بخشی از شفاف‌سازی پتایر تاکید شده بود در صورتی‌که ارزش دارایی‌های تجدید ارزیابی شده تفاوت معنادار و با اهمیتی نسبت به ارزش روز آنها داشته باشد، برای تجدید ارزیابی مجدد نیازی به اتمام دوره تناوب سه یا پنج ساله نیست و تجدید ارزیابی بعدی ضروری و الزامی خواهد بود.

اهمیت اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها

این نکته به‌ویژه با توجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران، گام مهمی در راستای شفافیت خواهد بود. در حالی حاضر بسیاری از شرکت‌ها به بهانه اینکه هنوز مهلت پنج ساله تجدید ارزیابی جدید آنها تمام نشده است، از این کار سر باز می‌زنند. این در حالی است که روند تورم طی 5 سال گذشته همواره صعودی بوده و این به معنای افزیش ارزش دارایی‌های شرکت‌هاست.

از جمله شرکت‌هایی که به بهانه پایان نیافتن مهلت پنج ساله، از انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها سر باز می‌زنند دو شرکت بزرگ خودروساز ایران‌خودرو و سایپا هستند که این روزها نیز موجب ایجاد فضای منفی در بازار سهام شده‌اند.

کارشناسان بازار سرمایه بر لزوم حمایت از اجباری‌شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاکید می‌کنند و این اقدام را گامی در جهت شفاف شدن وضعیت شرکت‌ها و کمک به سهامداران برای تعیین استراتژی ماندگاری در سهم یا خروج از آن می‌دانند.

در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی سهامداران شرکت‌ها عدم به‌روزرسانی ارزش دارایی‌های شرکت با توجه به قیمت روز و روند تورم است. بر همین اساس گاه به دلیل آنکه در صورت‌های مالی شرکت، ارزش و قیمت قدیمی دارایی‌های شرکت مورد محاسبه قرار گرفته است، ارزندگی شرکت از لحاظ دارایی، اندک محاسبه و موجب خروج سهامدار می‌شود.

در همین حال انجام دیر به دیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در حالی که ممکن است شرکت در یک دوره پنج ساله بر دارایی‌های خود افزوده باشد، زیر پا گذاشتن حقوق سهامدار خرد و خلاف اصل شفافیت در بازار سرمایه است.

حفظ منافع مالی شرکت‌ها

گفتنی است محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هم معتقد است: «الزام به تجدید ارزیابی شرکت‌ها از محل دارایی‌های استهلاک‌پذیر و استهلاک ناپذیر در کنار ایجاد راهکار مناسب برای محاسبه ارزش جایگزینی صنایع مختلف، می‌تواند کمک بزرگی در جهت رشد بازار سرمایه، جلوگیری از نوسان‌های ناگهانی و حفظ حقوق سهامداران باشد.»

او در این باره گفته است: «سرمایه، اصلی ترین نهاده تولید و مهمترین عامل رشد آن است. سالهاست شاهد خروج گسترده سرمایه از بنگاه‌ها به دلیل تقسیم سودهای بالا در مجامع هستیم. سودهای موهومی که به دلیل عدم تجدید ارزیابی دارایی‌ها و محاسبه استهلاک واقعی توزیع شده اند.»

علیزاده تاکید کرده است: «از جمله مهمترین مزایای اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها، حفظ منابع مالی در شرکت ها و در نتیجه رشد تولید است.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.