کد مطلب: ۸۲۸۰۳۵

پذیره نویسی بیواتانول کرمانشاه چه زمانی انجام می‌شود؟

پذیره نویسی بیواتانول کرمانشاه چه زمانی انجام می‌شود؟

پروژه «بیواتانول» کرمانشاه که سال‌ها در گیر و دار تامین اعتبار قرار داشت، اکنون مسیر تامین مالی از بازار سرمایه را انتخاب کرده و در گام نهایی ورود به این بازار قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه اعلام کرده است که پذیره نویسی سهام «بیواتانول» کرمانشاه نیمه اول تیرماه انجام خواهد شد. محمد بهمن با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای تامین مالی پروژه بیواتانول کرمانشاه از بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده است که فرآیندهای نهایی، طی شده و طی این هفته یا هفته آتی شاهد پذیره نویسی سهام بیواتانول خواهیم بود.

به گفته او، با این کار اعتبار لازم به میزان حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه «سوخت سبز زاگرس» تامین خواهد شد که رقم قابل توجهی است. گفتنی است این اولین پذیره نویسی یک پروژه سهامی عام در بورس تهران است.

ساخت پروژه بیواتانول که اولین طرح تولیدکننده سوخت سبز کشور از ماده اولیه غلات ضایعاتی است در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و همان زمان بازه زمانی ۳۰ ماهه‌ برای بهره‌برداری از آن اعلام شد. با این حال اکنون با گذشت حدود هشت سال از آن زمان، هنوز این طرح به مرحله تولید نرسیده است.

در همه این هشت سال بارها مسئولین، از استانداران تا معاونین اقتصادی استانداری و مدیران کل صمت استان وعده دادند که بیواتانول کرمانشاه به زودی افتتاح می شود، وعده‌هایی که تاکنون عملی نشده است.

گفته می‌شود ظرفیت تولید این واحد تولیدی روزانه ۲۰۰ هزار لیتر بیواتانول سوختی و همچنین روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری خوراک دام و طیو(DDGS) است. راه‌اندازی واحدی با این تکنولوژی و ظرفیت برای اولین بار در کشور صورت می‌گیرد.

طرح زیست پالایشگاه تولید بیو اتانول سوختی از جمله طرح‌های ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است که با راه‌اندازی آن و تولید سالیانه ۶۶ میلیون لیتر الکل سوختی غلات، بیش از ۶۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

با بهره‌برداری از این پروژه همچنین سالیانه ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از تولید الکل سوختی نیز به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌شود که اکنون به‌عنوان ماده ارزشمند تغدیه دام به صورت وارداتی تامین می‌شود.

بیواتانول سوختی به‌عنوان محصول پاک در راستای حفظ محیط زیست جایگزین افزودنی‌های شیمیایی بنزین می‌شود که موجب کاهش چشمگیر آلایندگی آن است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.