کد مطلب: ۸۲۹۳۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازدهی هفتگی بازار سهام/ پنهان‌کاری دولت، بورس را زمین‌گیر کرد

بازدهی هفتگی بازار سهام/ پنهان‌کاری دولت، بورس را زمین‌گیر کرد

بازار سهام روزهای پرچالش نخستین هفته تیرماه را در مسیر نزولی به پایان رساند؛ در این هفته ارزش و حجم معاملات بسیار پایین بود و شاخص‌های بازار بازدهی منفی ثبت کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این هفته بازار سهام گروگان تصمیم‌های غیرکارشناسی دولت بود. در ابتدای هفته اعلام شد نرخ دلار فرآورده‌های ویژه نفتی قرار است با قیمت حواله مرکز مبادله یعنی حدود ۳۸ هزار تومان محاسبه شود و دیگر قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیمایی در این موضوع، محلی از اعراب ندارد. این خبر سیگنال مثبتی برای بازار سهام بود اما به دنبال فشارهای انجمن قیر، این تصمیم تنها یک روز دوام آورد و به سرعت ملغی شد.

از روز گذشته هم افشای نامه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری که درباره افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان حاشیه‌ساز شده است. بر اساس این نامه مشخص شده است وزراتخانه‌های اقتصادی این افزایش نرخ را به هیات وزیران پیشنهاد داده‌اند و هیات دولت نیز آن را تصویب کرده است.

به این ترتیب در هفته جاری، بازار سهام دو مسیر افزایشی و کاهشی را تجربه کرد و به محض آنکه تلاش کرد مسیر افزایشی را در پیش بگیرد و جان تازه‌ای در رگ‌های بازار دمیده شود، شوک نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بازار را زمین‌گیر کرد.

عملکرد شاخص‌های بازار

معاملات هفته نخست بازار سهام در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس از ارتفاع دو میلیون و 173 هزار و 893 واحدی (در آغاز معاملات هفته) تا پله دو میلیون و 153 هزار و 408 واحد پایین آمد تا در نهایت، افت 0.94 درصدی را ثبت کرد.

با این حال اما شاخص هم‌وزن از ارتفاع 746 هزار و 134 واحد (در آغاز معاملات هفته) به پله 746 هزار و 635 واحد رسید و به این ترتیب توانست رشد 0.07 درصدی را ثبت کند؛ به این ترتیب شاخص هم‌وزن طی هفته نخست تیرماه عملا در جا زد و بازدهی نداشت.

شاخص کل فرابورس هم در این هفته 1.34 درصد افت کرد و از سطح 27 هزار و 997 واحد (آغاز معاملات هفته) به سطح 27 هزار و 621 واحد در پایان هفته رسید.

حجم و ارزش معاملات خرد

این هفته بازار سهام با شرایط رکودی روبرو بود و حجم و ارزش معاملات خرد ناامیدکننده ارزیابی شد. در روز شنبه بازار سهام معاملاتی به ارزش 6 هزار و 424 میلیارد تومان را تجربه کرد. روند نزولی ارزش معاملات خرد از هفته پایانی خرداد، به تیرماه سرایت کرده بود.

در دومین روز معاملاتی هفته، بورس تهران مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و صعودی شد. به تبع رشد شاخص کل به مدد نمادهای دلارمحور، ارزش معاملات خرد هم اندکی رشد کرد و به هفت هزار و 842 میلیارد تومان رسید. در این روز حجم معاملات نیز 12.7 میلیارد برگه سهم برآورد شد.

در روز دوشنبه اما ارزش معاملات خرد دوباره کاهشی شد و به 6 هزار و 755 میلیارد تومان رسید. حجم معاملات خرد نیز 11 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم کاهش یافت.

در روز سه‌شنبه ششم تیرماه، ارزش معاملات خرد به 6 هزار و 966 میلیارد تومان رسید که رشد بسیار اندکی نسبت به روز قبل داشت. حجم معاملات اما کاهشی بود و رقم 10.9 میلیارد برگه سهم را ثبت کرد.

در آخرین روز هفته، موج بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه تقویت شد و ارزش معاملات با کاهش حدود هزار میلیارد تومانی نسبت به روز قبل، در رقم پنج هزار و 941 واحد قرار گرفت. در این روز حجم معاملات نیز 10.4 میلیارد برگه سهم بود.

ورود و خروج پول حقیقی

بازار سهام این هفته هم شاهد خروج پول حقیقی بود. در نخستین روز از هفته جاری، 444 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. در دومین روز هفته، اما بازار شرایط بهتری را از این نظر تجربه کرد و تنها 191 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ثبت شد.

در سومین روز از هفته جاری هم تراز پول حقیقی منفی بود و بر همین اساس ۲۳۶ میلیارد تومان دیگر از بازار سهام خارج شد. ششم تیرماه، خروج پول حقیقی شدت گرفت و به این ترتیب 535 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

در آخرین روز از هفته جاری هم 281 میلیارد تومان دیگر تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد تا به این ترتیب طی هفته نخست تیرماه، بیش از هزار و 687 میلیارد تومان از بازار سهام خارج شده باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.