خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۴۳۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تحلیل تکنیکال غبشهر/ بهشهر برای صعود آماده می‌شود؟

تحلیل تکنیکال غبشهر/ بهشهر برای صعود آماده می‌شود؟

گزارش عملکردی نماد غبشهر در 6 ماهه منتهی به خرداد 1402، خبرهای خوبی به همراه داشت. جهش سودسازی این شرکت در کنار نسبت P/E کوچکتر از میانگین بازار، شرایط بنیادی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم ساخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهام شرکت گروه صنعتی بهشهر با ارزش بازار 9 هزار و 962 میلیاردی در بازار اول بورس قابل معامله است. گزارش عملکردی این شرکت در بازه 6 ماهه منتهی به خرداد 1402 خبر از تحقق 697 میلیارد تومان سود خالص می‌دهد. همچنین درآمد عملیاتی این شرکت در بازه مذکور به 10 هزار و 514 میلیارد تومان رسیده است.

مقایسه عملکرد شرکت در 6 ماهه منتهی به خردادماه سال جاری با بازه‌ مشابه در سال 1401، نشان از رشد بیش از 30 درصدی سود خالص و همچنین جهش 118 درصدی سود عملیاتی دارد.

تحلیل تکنیکال شاخص گروه غذایی به جز قند و شکر

روند صعودی بازار سهام از آبان‌ماه سال گذشته به گروه غذایی به جز قند و شکر کمک کرد تا به خوبی از سقف‌های روند نزولی دو سال و دو ماهه خود عبور کند. شاخص این گروه در جریان روند صعودی خود موفق شد از سقف تاریخی خود در محدوده 81 هزار و 231 واحدی عبور کند.

از نیمه اردیبهشت‌ماه تا کنون اما روند اصلاحی گروه غذایی، بیش از 26 درصد از ارتفاع شاخص این گروه را کاسته است. حال محدوده‌های پرپتانسیل برای بازگشت احتمالی شاخص صنعت زنجیره غذا کدام محدوده‌هاست؟

رسم یک چنگال اندروز در جهت روند صعودی نشان می‌دهد، پس از رشد شاخص تا خط میانی چنگال و نفوذ به سطوح بالاتر آن، وارد روند اصلاحی شده است. در حال حاضر از دید موج شماری، در موج پنجم روند اصلاحی هستیم. بر همین اساس احتمال اینکه با پایان این لگ جنبشی، روند اصلاحی شاخص نیز به پایان رسد، بالاست.

از طرفی با فاصله گرفتن 26 درصدی شاخص از سقف خود در اردیبهشت‌ماه سال جاری، شاخص یاد شده روی موازی پایین چنگال قرار گرفته است. بر اساس اصول پنج‌گانه آلن اندروز، هنگامی که قیمت به خطوط چنگال می‌رسد، احتمال تخلیه انرژی و چرخش بیشتر از عبور قیمت از این خطوط است. رسم یک موازی لغزنده نیز به شناسایی دقیق‌تر نقطه بازگشتی کمک می‌کند.

همچنین روند اصلاحی نماگر گروه غذایی کانالیزه بوده که می‌توان آن را در کانال قرمز رنگ فریم‌بندی کرد. برخورد کف این کانال با موازی پایینی خط میانی، نقطه انرژی مهمی ساخته است. نقاط انرژی خاصیت جاذبه و دافعه بالایی دارند. بر همین اساس پس از جذب تند و تیز قیمت، می‌توان انتظار داشت باعث پرتاب احتمالی قیمت به سمت بالا نیز بشوند.

ترسیم فیبوناچی اصلاحی روی نقطه شروع و پایان روند صعودی بزرگ شاخص این صنعت، نشان از آن دارد که نماگر در نزدیکی تراز 50 درصدی قرار دارد. تقاطع خطوط یاد شده، سنگر مستحکمی برای شاخص گروه غذایی به جز قند و شکر در محدوده 64 تا 66 هزار واحد ساخته است.

در صورتی که این محدوده حمایتی موفق به حفظ قیمت نشود، حمایت استاتیک محدوده 60 هزار و 707 تا 61 هزار و 355 واحدی وجود دارد که قبل‌تر مقاوت قدرتمندی بوده و دو بار از عبور شاخص به مناطق بالاتر جلوگیری کرده است.

تحلیل تکنیکال غبشهر

در نهایت غبشهر در بازه آبان سال گذشته تا نیمه اردیبهشت سال جاری، بازدهی 166 درصدی را نصیب سهامداران خود کرد. پس از آن 33 درصد از ارتفاع قیمت سهام غبشهر کاسته شده است. در حال حاضر در قیمت 329 تومانی قرار دارد.

2

تحلیل تکنیکال غبشهر در تایم‌فریم هفتگی برای تکنیکالیست‌ها به وضوح نشان‌دهنده تشکیل الگوی پرچم است. روند صعودی که از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده بود کلیت بازار را در بر گرفت. در این میان غبهشر نیز از این جریان مستثنی نبود. رالی قدرتمند صعودی به نماد غبشهر کمک کرد تا از فشردگی خود که در قالب مثلث جمع‌شونده شکل گرفته بود، خارج شود.

نکته جالب در بررسی رفتار قیمت سهام غبشهر، توقف روند اصلاحی فعلی روی سقف فشردگی یاد شده است. از این رو می‌توان اصلاح سنگین این سهم را به‌عنوان پولبک به خط روند نزولی قبلی تعبیر کرد.

همچنین تقاطع این سطح با تراز 50 درصدی فیبوناچی اصلاحی رسم شده روی کل موج صعودی به استحکام بیشتر سطح حمایتی کمک می‌کند. در این سناریو عبور قیمت از محدوده 377 تومانی که آخرین سقف مینور روند نزولی محسوب می‌شود، تاییدکننده بازگشت نماد به روند صعودی است. در این صورت، محدوده سقف قبلی و همچنین سطح 640 تومانی که تراز 100 درصدی فیبوناچی اکستنشن است، تارگت‌هایی هستند که برای این سهم فعال می‌شوند.

در کنار تمام نکات مثبت در نمودار غبشهر، نکته‌ای منفی که در چارت غبشهر دیده‌ می‌شود، شکست خط روند صعودی است. غبشهر در جریان معاملات روز چهارشنبه 28 تیر، قیمت پولبک خود به این خط را نیز تکمیل کرده است. از این رو با توجه به اینکه شیب این خط روند بالاست، نمی‌توان بازگشت قیمت به بالای آن را به‌عنوان تریگر خرید استفاده کرد. چرا که ممکن است پس از بازگشت به بالای آن، قیمت بخش زیادی از حرکت خود را طی کرده باشد.

از این رو بررسی دقیق حجم و ارزش معاملات در تابلوی غبشهر برای سهامدارانی که قصد خرید سهام این شرکت را دارند، حیاتی است. چرا که نشانه‌های ورود پول در تابلو سهم بروز و ظهور پیدا می‌کند. بنابراین اهالی بازار سرمایه، باید با توجه به جریان نقدینگی، تصمیم به ورود یا نقد ماندن در شرایط فعلی اتخاذ کنند.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.