خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۵۳۲۳

سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد چقدر شد؟/ بازار پول؛ عامل مسلط بر فرآیند تامین مالی

سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد چقدر شد؟/ بازار پول؛ عامل مسلط بر فرآیند تامین مالی

سهم بازار سرمایه از تامین مالی بنگاه‌ها در سه ماهه نخست امسال همچنان فاصله زیادی از سهم بازار پول در این فرآیند دارد و نشان می‌دهد سیاست دولت همچنان بر تامین مالی از بازار پول متمرکز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران وضعیت تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه را به تصویر کشیده و به مقایسه آن با بازار پول پرداخته است.

بر اساس این گزارش، طی سه ماهه نخست امسال،کل تامین مالی در اقتصاد ایران طی سه ماهه نخست ۱۴۰۲ از طریق بازار پول و بازار سرمایه حدود 1058 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد افزایش یافته است.

مشارکت بازار پول به‌عنوان عامل مسلط در رشد تامین مالی طی مدت مورد بررسی برابر با ۲۴ درصد و مشارکت بازار سرمایه نیز حدود 9 درصد بوده است.

این گزارش تاکید کرده است که اگرچه در مقایسه با دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱، سهم بازار سرمایه در تامین مالی سه ماهه سال جاری حدود 5 درصد بهبود یافته و به ۱3 درصد رسیده است، ولی همچنان بازار پول با سهم 87 درصدی سهم غالب را در تامین مالی داراست.

جزئیات تامین مالی بنگاه‌ها از مسیر بازار پول

سهم بازار پول از کل تامین مالی طی 3 ماهه 1402 معادل 87 درصد بوده است. ترکیب دریافت‌کنندگان تسهیلات پرداختی در این ماه نیز به شرح 85 درصد، بخش‌های اقتصادی و 15 درصد خانوارها بوده است.

در همین حال ترکیب عمده مصارف بخش‌های اقتصادی از کل نیز 78 درصد به صورت سرمایه در گردش و 20.4 درصد در راستای ایجاد و توسعه بوده است.

در این میان سهم گروه فعالیت‌ها از کل تسهیلات پرداختی بخش‌های اقتصادی به شرح 40.3 درصد بخش خدمات ، 39.1 درصد بخش صنعت و معدن، 10.8 درصد بازرگانی، 5.5 درصد مسکن و ساختمان و 4.2 درصد بخش کشاورزی است.

این گزارش همچنین افزوده است که ترکیب عمد مصارف خانوارها نیز طی این بازه زمانی به شرح 40.3 درصد خرید کالای شخصی، 45.7 درصد قرض‌الحسنه ازدواج، وام ضروری و فرزندآوری و 7.4 درصد خرید مسکن بوده است.

سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد در سه ماهه نخست 1402

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه کرده است، سهم بازار سرمایه از کل تامین مالی طی سه ماهه 1402 معادل 13 درصد بوده است. از این میزان، افزایش سرمایه با سهم حدود 61 درصد و انتشار اوراق با سهم حدود 39 درصدی در رتبه نخست عوامل اصلی تشکیل‌دهنده تامین مالی از بازار سرمایه بوده‌اند.

همچنین تامین مالی از مسیر بازار سرمایه با استفاده از ابزار عرضه اولیه حدود دو هزار میلیارد تومان با سهم حدود 1.5 درصد از کل تامین مالی بازار سرمایه بوده است.

افزایش سرمایه حدود 81.2 هزار میلیارد تومانی نیز به شرح 71.1 هزار میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام و 10.1 از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سه ماهه نخست سال جاری انجام شده است.

انتشار 41 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی، 9.2 هزار میلیارد تومان اوراق شرکتی و 3.4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری طی سه ماهه 1402 نیز بخش دیگری از تامین مالی از مسیر بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

تامین مالی دولت سیزدهم از مسیر بازار بدهی

بر اساس این گزارش، در خردادمااه امسال حدود سه هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 8۰ درصدی و نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) کاهش 9۴ درصدی نشان می‌دهد.

در این میان 76.6 درصد سهم اوراق دولتی و در مقابل، ۱7.۱ درصد سهم بخش غیردولتی/شرکتی بوده است . همچنین 6.3 درصد نیز سهم شهرداری از کل اوراق بدهی منتشرشده طی سه ماهه نخست ۱۴۰۲ بوده است.

گفتنی است حدود سه هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط بخش غیردولتی/شرکتی در خرداد ماه ۱۴۰۲ منتشر شده که ۲.۴ برابر مدت مشابه سال قبل بوده اما کاهش ۴5 درصدی نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

باید اشاره داشت که ترکیب 9.۱ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی غیردولتی/شرکتی منتشر شده طی سه ماهه سال جاری نیز از قرار انتشار حدود 3.۲ هزار میلیارد تومان اوراق گام، 5.۲ هزارمیلیارد تومان اوراق مرابحه و ۰.7 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره بوده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.