کد مطلب: ۸۸۰۱۱۰

تفاهم نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی و سازمان بورس

تفاهم نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی و سازمان بورس

تفاهم نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی و سازمان بورس و اوراق بهادار امروز ۲۳ مهر ۱۴۰۲ در شش ماده به امضا رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به مواد ۲۸ و ۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری و در راستای انجام تکالیف سازمان در اجرای بند ۸ ماده ۷ و ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار و وظایف و ماموریت‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، تحقق عدالت و امنیت اقتصادی، پیشگیری و مبارزه با جرایم و تخلفات مرتبط با بازار سرمایه، تفاهم‌نامه همکاری بین پلیس امنیت اقتصادی و سازمان بورس و اوراق بهادار منعقد شد.

بر این اساس، مبارزه با جرایم و تخلفات مرتبط با بازار سرمایه از طریق مشارکت در فرآیند کشف جرم، مستندسازی پرونده‌ها و احراز حقیقت نزد مراجع قضایی صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است؛ این تفاهم‌نامه براساس اهدافی چون مواجهه به موقع و قاطع با مجرمان و پیشگیری از وقوع جرایم، ارتقا سطح امنیت اقتصادی، سلامت و شفافیت بازار سرمایه، شناسایی گلوگاه‌های فساد و تسریع در روند کشف، مستندسازی و پیگیری به موقع جرائم به عنوان ضابط قضایی در بازار سرمایه منعقد می‌شود.

جزئیات تفاهم‌نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی و سازمان بورس

موضوعات مربوط به تفاهم‌نامه شامل همکاری و تعامل سازنده جهت پیشگیری از وقوع جرائم، کشف به موقع و مبارزه مستمر با آن‌ها، ارتقاء سطح مستندسازی پرونده‌ها، تعقیب متهم، انجام تحقیقات مقدماتی و پیگیری پرونده‌ها مطابق دستورات قضایی تا حصول نتیجه است.

همکاری و تعامل به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات طرفین، همکاری در راستای ارتقاء سطح علمی و تجربی کارکنان و کارشناسان طرفین در چارچوب تفاهم‌نامه، به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود طرفین در سطح مرکز و سایر استان‌ها در جهت پیشبرد اهداف تفاهم‎نامه از دیگر موضوعات مربوط به تفاهم‌نامه است.

همکاری در راستای کشف جرائم، تعقیب و مراقبت از مظنونین جرائم مرتبط با بازار سرمایه، انجام وظایف مرتبط با امور ضابطان قضایی و انجام تکالیف قانونی در کشف، مستندسازی، پیگیری و رسیدگی به پرونده‌ها، توقف فعالیت، شناسایی و توقیف اموال نامشروع، احضار و دستگیری متهمان در بازار سرمایه، بازجویی، بازرسی اماکن از سوی پلیس و مبارزه مستمر با هر گونه فساد و جرم در بازار سرمایه تا رسیدن به نتیجه نهایی در چارچوب قوانین و مقررات جاری از جمله تعهدات طرفین در این تفاهم‌نامه بوده است.

تعامل و همکاری در زمینه شناسایی اشخاص مظنون به ارتکاب جرائم مرتبط با بازار سرمایه، همکاری در تعقیب و استرداد متهمان بازار سرمایه از طریق پلیس بین‎الملل، مشارکت فنی و حقوقی در زمینه طرح و پیگیری پرونده‌های حوزه بازار سرمایه، به اشتراک‌گذاری آمار و اطلاعات مربوط به پرونده‌های کیفری در بازار سرمایه در حدود قوانین جاری با بهره‌گیری از پایگاه‌های اطلاعاتی از دیگر تعهدات این تفاهم نامه است.

اضافه می شود؛ تبادل طرح‌ها و تجربیات در زمینه‌های کشف، مستندسازی و انجام تحقیقات از متهمان با بهره‌گیری از امکانات فنی و تخصصی، به اشتراک‎گذاری موارد زمینه‎ساز ارتکاب جرائم در بازار سرمایه و در صورت لزوم انجام عملیات‌های مشترک در جهت پیگیری جرائم، برگزاری دوره‌های آموزشی علمی و تجربی مشترک به منظور آشنایی هر چه بیشتر با شگردهای ارتکاب جرائم و روش‌های مقابله با آن‌ها، اولویت‌بخشی به درخواست‌های طرفین در انجام وظایف قانونی، تبادل نظرات و پیشنهادات در جهت اصلاح قوانین و تکمیل طرح‌ها و لوایح قانونی پیشنهادی نیز از تعهدات تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

گفتنی است؛ به منظور اجرای مفاد تفاهم‌نامه، پلیس و سازمان ضمن معرفی یک نفر نماینده مطلع و تام‌الاختیار در جهت پیشبرد موضوعات اقدام می‌کنند و همچنین در صورت نیاز و با موافقت طرفین، کمیته‌ای متشکل از اعضای منتخب سازمان و پلیس نیز تشکیل خواهد شد.

درباره دیگر شرایط این تفاهم‌نامه می‎توان گفت که طرفین تعهد می‌کنند در حین اجرای تفاهم‌نامه و پس از آن از افشای اطلاعات محرمانه یکدیگر خودداری کرده و کمال امانت‌داری را در حدود مقرر در قوانین و مقررات در این خصوص رعایت کنند.

در صورت لزوم اخذ مجوزهای خاص در اجرای مواردی از تفاهم نامه یا برنامه‌های مربوطه، طرفین ملزم به رعایت و اخذ مجوزهای لازم خواهند بود.

موارد احتمالی اختلاف در تفسیر و اجرای تفاهم‌نامه از طریق تعامل، مذاکره و تفاهم مشترک بر طرف خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ مدت زمان تفاهم‌نامه از تاریخ انعقاد به مدت سه سال است و در صورت توافق طرفین تمدید می‌شود.

منبع: سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.