کد مطلب: ۸۸۵۳۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال سهام «ثمسکن» آبان ۱۴۰۲ / سرنوشت «سرمایه‌گذاری مسکن» در گروی کدام متغیر است؟

تحلیل تکنیکال سهام «ثمسکن» آبان 1402 / سرنوشت «سرمایه‌گذاری مسکن» در گروی کدام متغیر است؟

تحلیل تکنیکال سهام ثمسکن نشان می‌دهد که قیمت این نماد در جریان رالی صعودی کلیت بازار سهام که از آبان سال گذشته آغاز شد، توانست از سقف‌های کلیدی ساخته شده در روند ریزشی سال 99، عبور کند. در حال حاضر سرنوشت سهامداران ثمسکن به حفظ قیمت این سهم بالاتر یک محدوده داینامیک گره خورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت سرمایه‌گذرای مسکن با نماد «ثمسکن» در بازار اول بورس قابل معامله است. سهام این شرکت با ارزش بازاری بالغ بر سه هزار و 899 میلیارد تومان در گروه انبوه‌سازی قرار دارد.

آنالیز تابلوی معاملات «ثمسکن» نشان می‌دهد، رفتار قیمت این سهم با وقفه کوتاهی در جهت تحرکات مشکوک حقوقی‌های سهم صورت می‌پذیرد. از این رو هر زمانی که حقوقی شروع به خرید‌های سنگین کرده، کمی بعد، سهم از سویینگ‌های کف ساخته‌شده در نمودار خود، بازدهی‌ خوبی نصیب سهامداران کرده است. بنابراین برای تشخیص اعتبار موج صعودی، بررسی رفتار حقوقی‌های سهم اهمیت بالایی دارد.

تحلیل تکنیکال شاخص انبوه سازی

روند صعودی بازار سهام از آبان‌ماه سال گذشته استارت خورد. نماد‌های صنعت انبوه سازی نیز از این روند مستثنی نبودند. رالی صعودی بازار تا میانه اردیبهشت‌ماه ادامه داشت. در حال حاضر شاخص گروه انبوه‌سازی پس از 23 هفته اصلاح، روزنه‌هایی از امید به تغییر روند را در نمودار خود نشان داده است.

آنالیز تکنیکال نمودار شاخص گروه انبوه‌سازی، در بعد هفتگی نشان می‌دهد روند غالب سهم همچنان صعودی است. با وجود اینکه رالی قبلی شاخص، در عبور از سقف تاریخی آن در محدوده 21 هزار و 268 واحد، ناتوان بود اما از تمام سویینگ‌های سقف تاییدشده ریزش سال 99 عبور کرد.

این نماگر در کندل روز ابتدایی آبان توانست از محدوده مقاومتی 14 هزار و 649 تا 14 هزار و 828 واحد که در تصویر زیر با باکس قرمزرنگ مشخص شده است، عبور کند. این محدوده آخرین سقف تاییدشده روند اصلاحی است. در واقع شاخص با عبور از آن نشانه‌ای بسیار مهم از تغییر رفتار خود را صادر می‌کند.

Screenshot 206

عبور نماگر گروه انبوه‌سازان از این محدوده اما نیاز به تثبیت داشت که تا این لحظه حاصل نشده است. حتی بازگشت شاخص به زیر این محدوده، که در کندل روز جاری اتفاق افتاد، ریسک کاهش ارتفاع شاخص حداقل تا محدوده 13 هزار و 905 واحد را فراهم می‌کند.

نمودار نماگر انبوه سازان در تایم‌فریم هفتگی نشان از آن دارد که این شاخص به خوبی فرکانس چنگال اندروز استفاده شده را پذیرفته است. نحوه رفتار شاخص با خطوط چنگال اندروز این مهم را می‌رساند. بازگشت و تثبیت این شاخص بالاتر از خط میانی، در راستای دستیابی آن به موازی بالایی چنگال ضروری است. در حال حاضر، همان‌طور که در تایم‌فریم روزانه بررسی شد، عبور قیمت از محدوده یادشده، هر دو شرط سناریوی صعودی یعنی نشانه تغییر رفتار و قرارگیری بالاتر از خط میانی ترسیم شده را محقق می‌سازد.

Screenshot 207

تحلیل تکنیکال سهام ثمسکن

قیمت سهام ثمسکن در جریان رالی صعودی بازار سهام از محدوده کلیدی 502 تا 535 تومان عبور کرد. در جریان روند اصلاحی بازار که از 16 اردیبهشت‌ماه در نماد «ثمسکن» آغاز شده بود، با افت بیش از 48 درصدی به محدوده یاد شده بازگشت. نگاهی به نمودار قیمت این سهم، نشان می‌دهد باکس حمایتی قرمزرنگ تا کنون، دو بار از نفوذ قیمت به سطوح پایین‌تر جلوگیری کرده است. همچنین سپریشن کندل‌ها برخورد کرده به این باکس، خبر از سفارشات بالای خرید در این محدوده می‌دهد.

Screenshot 210

از سوی دیگر ترسیم چنگال اندروز PBML نشان می‌دهد قیمت با تکرار اندازه اصلاح قبلی در روند بزرگتر، پتانسیل برگشتی بالایی را دارد. به ویژه اینکه با کندل مثبت هفته گذشته، قیمت مجددا به بالای خط میانی بازگشته است. تثبیت قیمت طی سه کندل آتی (کندل هفته جاری و دو کندل بعدی) بالاتر از خط میانی، تا حدود زیادی راه قیمت برای دستیابی به تارگت 967 تومانی و پس از آن تاچ کردن موازی بالایی خط میانی را هموار می‌سازد.

در این میان، حفظ محدوده 502 تا 535 تومانی برای حفظ چشم‌انداز صعودی این سهم ضروری است. در سناریوی دیگر، در صورتی که به هر دلیلی از جمله ریسک‌های ژئوپتلیک سایه‌افکنده بر بازار، این محدوده به سمت پایین شکسته شود، افت قیمت تا سطوح پایین‌تر محتمل باشد.

سلب مسئولیت: کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.