کد مطلب: ۸۸۶۵۸۶

جزئیات طرح توسعه سامانه نظارت بر بورس ها

جزئیات طرح توسعه سامانه نظارت بر بورس ها

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه سامانه نظارت بر بورس ها تحت عنوان طرح بورس‌بان را از اقدامات مهم انجام شده دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیر مهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به مجموعه مقررات حاکم بر معاملات در بازار سرمایه اشاره و جرایم و تخلفات حوزه بازار را در سه طبقه؛ جرایم تخلفاتی دستکاری، اطلاعات نهانی و سایر تخلفات تفکیک کرد.

وی به ماده 46 قانون بازار جمهوری اسلامی ایران و ماده 7 دستورالعمل انضباطی کارگزاران اشاره کرد و افزود: جرائم تخلفاتی دستکاری شامل سامانه محور، اطلاعات محور و اقدام محور است و همچنین اطلاعات نهانی شامل اطلاعات افشاکننده معاملاتی و ناشرآنی می‌شود. همچنین سایر جرایم تخلفاتی هم شامل اقدامات فاقد مجوز، حدنصاب‌ها، بازارگردانی و الگوریتم است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد که سال گذشته دستورالعمل شناسایی و گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی مصوب شد. البته رویکرد ما در حوزه نظارت پیشگیرانه است و اجازه ادامه و استمرار و تشدید تخلفات را نخواهیم داد.

وی تصریح کرد: هشدارهای نظارتی در خصوص دستکاری یا اطلاعات نهانی شامل ارائه تذکر به محض شروع تخلف، جلوگیری از ادامه و تکمیل تخلف و انجام اقدامات انضباطی مقتضی است.

توسعه سامانه نظارت بر بورس ها با طرح بورس‌بان

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به برخی اقدامات و برنامه‌های مدیریت نظارت بر بورس‌ها اشاره کرد و گفت: توسعه سامانه نظارت بر بورس ها تحت عنوان طرح بورس‌بان، توسعه سامانه هوشمند ارسال خودکار هشدارهای نظارت، درجه‌بندی تخلفات براساس شدت آن، انتشار دوره‌ای اقدامات نظارتی، کنترل و هماهنگی اقدامات نظارتی بر بورس‌ها، تشدید برخورد با فعالیت‌های مجرمانه، توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه جرایم و تخلفات، تعیین شفاف و روش مصادیق دستکاری، برگزاری جلسات با فعالان بازار و انتشار اسامی متخلفان از جمله اقدامات و برنامه‌ها بوده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.