کد مطلب: ۸۹۴۳۰۱

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

چرا بورس رشد نمی کند؟ / شناسایی محرک‌های صعود بازار سهام

چرا بورس رشد نمی کند؟ / شناسایی محرک‌های صعود بازار سهام

نوسانات منفی بازار سهام همچنان ادامه دارد و شاخص کل را هر روز بیش از پیش به کف کانال دو میلیون واحدی نزدیک می‌کند. عبور شاخص کل از این سنگر، اوضاع را بحرانی‌تر خواهد کرد. با این وجود چه فاکتورهایی می‌توانند نماگرهای سهامی را به ریل صعودی بازگردانند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، نوسان‌های منفی شاخص‌کل، این نماگر را حدود 60 هزار واحد از سقف ساخته‌شده در روزهای پایانی آذر دور کرده است.  این در حالی‌ست که کمی پیش بازار سرمایه، روزها را با رکوردشکنی پشت سر می‌گذاشت و ارزش معاملات خرد را در بالاترین سطوح سال قرار می‌داد.

تحلیلگران و معامله‌گران، در آن مقطع، برای شاخص کل چشم‌انداز مثبتی را تا پایان سال،  ترسیم می‌کردند. اما حالا نوسانات منفی شاخص، مثل ضربه‌های کوچک پرتکرار، جان بازار را گرفته است. 

شارژ بازار سهام با خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به بررسی وضعیت بورس پرداخته است. به گفته مریدسادات، برای ارزیابی شرایط مقطع فعلی بازار، باید ابتدا به دلایل صعود اخیر بازار پرداخت. این کارشناس بازار سرمایه در این باره توضیح داد: نکته مهم و حائز اهمیت این روزهای بازار، بحث خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود. بازار تحت تاثیر این خبر، موج صعودی را از دو میلیون و 50 هزار واحد تا ارتفاع دو میلیون و 200 هزار واحد تشکیل داد.

چرخش بازار از سقف دو میلیون و 200 هزار واحدی

مریدسادات اظهار کرد: پس از این رشد اما، خبر دیگری در بازار سرمایه منتشر نشد تا سوخت مدنظر برای تداوم روزهای مثبت بازار تامین شود. نتیجه این اتفاقات نیز همانی شد که بازار در این مقطع با آن مواجه است!

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار در نتیجه این وضعیت، روی پیوت مینور گیر کرد و در محدوده دو میلیون و 200 هزار واحدی فروشنده پیدا شد. از سوی دیگر ارزش معاملات نیز روی میانگین پنج هزار میلیارد تومانی حبس شد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی که شاخص کل، محدوده دو میلیون و 150 هزار واحد را از دست ندهد، اتفاق عجیبی برای بازار رخ نخواهد داد. اما در بسیاری از نمادها، در همین محدوده‌ها حد ضررها خورده شده و در بسیاری نمادها، در محدوده‌های مقاومتی، فشار فروش بالایی رخ داده است. تصمیم منطقی در این دسته از نمادها، تصمیم به فروش است.

2 موتور محرکه خاموش بازار سهام

مریدسادات بیان کرد: دسته دیگری از نمادها در بازار فعلی وجود دارند که روی حمایت خود قرار دارند و حتی در شرایط بد فعلی نیز باید به آن‌ها فرصت داد. وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که مانند کلاس‌های دیگر دارایی به جز طلا، فعلا پول در بازار نیست. رکود بر بازارهای دارایی از جمله بازار سهام سایه افکنده است. این کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد که یا قیمت دلار به داد بازار برسد یا انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه شرکت‌ها بازار سهام را نجات دهد.

وی اظهار کرد: محرک‌های بازار در شرایط فعلی، دو فاکتور یادشده هستند. اگر دلار رو به بالا حرکت نکند و یا از سوی دیگر، صورت‌های مالی، به طور مثبت مخابره نشوند، نمی‌توان انتظار صعود عجیبی را از بازار داشت. گرچه از سوی مقابل، افت تند و تیزی نیز در انتظار بازار نیست.

گفتنی‌ست بازار سهام امروز را هم کاهشی آغاز کرد و اغلب صنایع بازار با کاهش قیمت مواجه شدند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.