کد مطلب: ۹۰۱۶۰۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

صنعت پتروشیمی؛ کلید حیات در دنیای مدرن

صنعت پتروشیمی؛ کلید حیات در دنیای مدرن

برای تحلیل بنیادی صنعت پتروشیمی، در ابتدا باید نرخ خوراک را در نظر گرفت که از اهمیت بالایی برخوردار است. این گزارش به بررسی خوراک پتروشیمی‌ها و تاثیر قیمت آن بر بازار سهام پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت پتروشیمی نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره انسان‌ها ایفا می‌کند و تقریبا در همه جنبه‌های زندگی حضور دارد. این صنعت که در تولید انواع محصولات از لوازم خانگی گرفته تا مواد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به یکی از مهم‌ترین عناصر در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است، پتروشیمی‌ها به‌عنوان بزرگترین محرک تقاضای جهانی نفت شناخته می‌شوند که نشان‌دهنده اهمیت روزافزون این صنعت است.

پتروشیمی چیست؟

پتروشیمی به فرآیندهایی اشاره دارد که در آن‌ها هیدروکربن‌های موجود در نفت خام یا گاز طبیعی، پس از طی کردن سری فرآیندهای شیمیایی، به فرآورده‌های شیمیایی متنوعی تبدیل می‌شوند که در صنایع دیگر به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خوراک پتروشیمی به چند قسمت تقسیم می‌شود؟

خوراک پتروشیمی که شامل محصولات جانبی حاصل از استخراج نفت خام و میعانات گازی، نفتا و اتان استحصالی از گاز طبیعی است، پایه‌ای برای تولید محصولات متنوع در صنایع پایین دستی مانند نساجی، آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها، رنگ‌ها و رزین‌ها، کودها و سموم کشاورزی، لاستیک و بسته‌بندی محصولات غذایی و دارویی فراهم می‌کند.

با توجه به نوع خوراک، پتروشیمی‌ها به دو دسته‌ی مایع و غیرمایع (گاز) تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. واحدهای تولیدی که الفین‌ها محصول اصلی آن‌ها به شمار می‌رود، از خوراک‌های گازی و مایع استفاده می‌کنند که نقش مهمی در تعیین مسیر توسعه این صنعت دارند.

کدام خوراک در ایران محبوب‌تر است؟

در ایران، خوراک گازی به دلیل قیمت پایین‌تر، جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارد و بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی بر این پایه توسعه یافته‌اند. این موضوع، باعث ایجاد عدم توازن در بین پتروشیمی‌های مبتنی بر خوراک مایع و گازی شده است. برخی از مجتمع‌ها مانند بندرامام، نوری و بوعلی سینا از خوراک مایع استفاده می‌کنند، در حالی که اکثریت مجتمع‌ها به سمت استفاده از خوراک گازی گرایش دارند.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چیست؟

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به قیمت واحدی از مواد اولیه گفته می‌شود که برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده می‌شوند. در سال 1402، هیئت وزیران ایران نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را بر اساس فرمول‌های مشخصی تعیین کرده است که قیمت گاز را کمتر از پنجاه هزار (50,000) ریال نمی‌کند. این تصمیمات دولتی در نگاه اول نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد توازن بین درآمدزایی برای دولت و حمایت از صنعت پتروشیمی است. اما در نهایت این موضوع به سود درآمدزایی دولت است. چرا که با افزایش نرخ خوراک هزینه تولید پتروشیمی‌ها بالا رفته و در نهایت از سود آن‌ها کاسته می‌شود. 

تاثیر قیمت خوراک بر بازار سهام

این تغییرات به صورت مستقیم بر روی بازار سرمایه اثرگذار است. تغییرات در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند به تغییر در ارزیابی سودآوری آینده‌ی این شرکت‌ها منجر شود و در نتیجه روی قیمت سهام آن‌ها تأثیر بگذارد. بر اساس گزارش‌ها، نوسانات در نرخ خوراک، به‌ویژه خوراک گازی که تحت تأثیر عواملی مانند تغییرات آب و هوایی و نرخ‌های بین‌المللی گاز است، می‌تواند سبب تغییرات قیمتی در بازار سرمایه شود

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.