کد مطلب: ۹۰۱۸۶۷

مدیرعامل رایان هم‌افزا اعلام کرد:

«رافزا» در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۷۵ میلیارد سود ساخت

«رافزا» در سال 1402 بیش از 375 میلیارد سود ساخت

امروز شرکت رایان هم‌افزا میزبان نشست خبری با اصحاب رسانه بود. حجت فرهنگیان، مدیرعامل رایان هم‌افزا در این نشست اعلام کرد که «رافزا» در سال 1402 بیش از 375 میلیارد سود ساخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت رایان هم‌افزا با نماد «رافزا» در بازار اول فرابورس قابل معامله است. سهام این شرکت با ارزش بازاری بالغ بر هزار و 618 میلیارد تومان، در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن قرار دارد.

با گذشت 18 سال از راه‌اندازی شرکت رایان‌هم‌افزا، در حال حاضر این شرکت بیش از دو هزار و 500 همت سرمایه مدیریت شده در بستر بیش از 70 محصول در زیر سامانه‌های آن گردش دارد.

روند سوددهی و درآمد رافزا هم نسبت‌ به سال‌های گذشته افزایشی بوده است. بر این اساس در حال حاضر شرکت‌ رایان‌هم‌افزا تصمیم بر تاسیس هلدینگ دارد و در همین راستا  جهت دریافت مجوزهای پردازش مالی، پرداخت‌یاری و api سرویس برای ایجاد هلدینگ اقداماتی انجام شده است.

گردش سرمایه دو هزار و 500 همتی در زیرسامانه‌های رافزا

شرکت رایان‌هم‌افزا بزرگترین ارائه کننده زیرساخت‌های فناورانه بازار سرمایه از سال 1384 بوده و از سال 1399 با پذیرش در فرابورس ایران وارد دوران جدیدی از ماموریت خود شد. طراحی، تولید، پشتیبانی و ارتقای نرم‌افزارهای تخصصی بازار سرمایه برای شرکت‌های کارگزاری بورس، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، شرکت‌های سبدگردانی و بانک‌ها از خدمات رایان هم‌افزا در طی سال‌های گذشته است.

رایان‌هم‌افزا با راهکارهای یکپارچه خود و امکان دسترسی آسان به اطلاعات تجمیع شده در هر زمان و نقطه و با حفظ یکپارچگی و اکوسیستم واحد، پاسخگوی نیازهای مشتریان است. همچنین با ایجاد مرکز داده‌ی اختصاصی (Dedicated Data Center) در داخل کشور و عرضه‌ راه‌حل خود به صورت خدمت نرم‌افزاری (Software as a Service)، به منظور جلب اعتماد و افزایش بهره‌وری فناوری اطلاعات در این صنعت، گام نهاده است.

این شرکت با میزبانی راه‌حل جامع متمرکز (Data Intensive Total Solution) خود در این مرکز داده، مشتریان خود را از صرف هزینه برای تجهیزات سخت‌افزاری، افزایش تعداد کارکنان و درگیر شدن با متخصصین فناوری اطلاعات بی‌نیاز نموده است. با در اختیار داشتن راه‌حل جامع متمرکز، معضل پراکندگی و گسست اطلاعات (Data Fragmentation) ریشه کن شده و کنترل عملیات، تهیه‌ی گزارشات و پردازش اطلاعات، بدون تحمیل پیچیدگی‌های فنی و خطاهای انسانی، امکان‌پذیر خواهد بود.

رایان هم‌افزا با ترکیب سهام‌دارای 32 درصد تامین سرمایه سپهر، 26 درصد تامین سرمایه نوین، 14 درصد شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا، 3 درصد گروه توسعه مالی مهرآیندگان و 25 درصد سایر سهام‌داران، به طور مستقیم بیش از 215 نیروی انسانی در اختیار دارد که بیش از 2 هزار و 500  همت سرمایه مدیریت شده در بستر بیش از 70 محصول در زیر سامانه‌های آن گردش دارد. با قابلیت اتصال همزمان بیش از 200 هزار نفر به سامانه معاملات رایان‌هم‌افزا، میزبان بیش از شش میلیون کاربر و سرمایه‌گذار برخط و همچنین عملیات بیش از 2 میلیون معامله‌گر برخط است.

رایان‌هم‌افزا توانسته است تا امروز میزبان 74 کارگزاری بورس و اوراق بهادار از بین 118 کارگزاری (63 درصد سهم بازار)، 70  کارگزاری بورس کالا (73 درصد بازار )، 68 کارگزاری در حوزه معاملات بر خط (61 درصد)، 30 شرکت سبدگردانی (36 درصد) و 258 صندوق سرمایه‌گذاری (57 درصد) بوده که این سهم از بازار بیانگر اعتماد بالای فعالان بازار سرمایه به این شرکت است.

خدمات رافزا از ابتدا تاکنون

از جمله خدمات و محصولات شرکت رایان‌هم‌افزا می‌توان به ارائه اولین راهکار جامع رایان‌هم‌افزا برای مدیریت کارگزاری در سال 1384،  ارائه اولین راهکار جامع رایان‌هم‌افزا برای بورس کالا در سال 1387، ارائه راهکار جامع رایان‌هم‌افزا برای آتی‌کالا در سال 1390، ایجاد مرکز داده اختصاصی و ارائه راهکار جامع رایان‌هم‌افزا برای مدیریت سبدگردانی در سال 1391، راه‌اندازی سامانه پیکاپ و صندوق‌های قابل معامله در سال 1392، ارائه راهکار جامع رایان‌هم‌افزا بورس انرژی، راه‌اندازی صندوق جسورانه و راه‌اندازی صندوق بازارگردانی در سال 1393، راه‌اندازی تحلیل تکنیکال در سال 1394، راه‌اندازی رایان‌همراه، راه‌اندازی سامانه معاملات برخط گروهی رکسار و راه‌اندازی سامانه معاملات برخط اکسیر در سال 1395، راه‌اندازی سامانه پیکاپ و راه‌اندازی همراه صندوق در سال 1396، راه‌اندازی سرویس‌های کارگزاری، صندوق و آنلاین و راه‌اندازی صندوق چندسهمی بازارگردانی در سال 1397، راه‌اندازی وب‌اپ اکسیر و ‌راه‌اندازی ثبت‌نام غیر حضوری کارگزاری در سال 1398، راه‌اندازی سهام عدالت، عرضه اولیه رایان‌هم‌افزا و سایت جدید صندوق در سال 1399، راه‌اندازی خدمات مشتریان سبد در سال 1400،  راه‌اندازی احراز هویت غیرحضوری، صندوق تضمین، وب‌اپلیکیشن صندوق، پرداخت آنی در صندوق‌ها، آنلاین آتی‌تک‌سهم، ثبت‌نام غیرحضوری سبد، صندوق املاک و مستغلات، نیکوکاری و چند سهمی در سال 1401 اشاره کرد.

همچنین شرکت در سال 1402 هم از راه‌اندازی صندوق‌های جدید بخشی، بازنشستگی و اهرمی، پیکاپ جدید و محصول هوش‌یار رونمایی کرده است.

عملکرد رایان در سال 1402

همچنین در سال 1402 افتخار رونمایی و عرضه محصولات موثری را به بازار سرمایه کشور داشتیم. از جمله خدمات و محصولات راه‌اندازی شده در سال 1402 می‌توان به شروع ارائه خدمات به صندوق‌های  بازنشستگی تکمیلی با صندوق کاریزما اشاره کرد که جدیدترین صندوق مجوز گرفته از سازمان بورس است‌. این صندوق با مدیریت حرفه‌ای و هدفمند، ضمن ایجاد تنوع‌ در ترکیب دارایی‌ها، سعی در کسب بازدهی مناسب برای دوران بازنشستگی دارد.

مشتقه سبد و مشتقه صندوق نیز در حال حاضر به بازار سرمایه ارائه شده است.گواهی سپرده شمش طلا نیز از دیگر دستاوردهای رایان‌هم‌افزا در  سال 1402 بوده است. «هوش‌یار» نیز به عنوان اولین محصول برای پالایش، تیم‌سازی و در نهایت افزایش و ایجاد درآمدهای جدید و کسب مزیت رقابتی در حوزه وفادارسازی مشتریان کارگزاری‌های بازار سرمایه عرضه شده است.

برگزاری رویدادها از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت در سال 1402 بود.  بر این اساس رایان‌هم‌افزا با هدف آگاهی بخشی بیشتر و بهبود سطح خدمت‌رسانی به مشتریان، برگزاری سری نشست‌هایی را با عنوان «رایان‌گپ» در 29 آبان ماه 1402 آغاز کرد. سال گذشته با توجه به نوع بازار نگرانی‌هایی درخصوص برگزاری نشست‌هایی از این دست بود که ممکن است منجر به هم‌افزایی نشود اما برخلاف انتظارات، رویداد «رایان‌گپ» مورد توجه قرار گرفت. سری نشست‌های «رایان‌گپ»، دو بار در هر ماه و در محل شرکت رایان ‌هم‌افزا میزبان مشتریان بخش‌های مختلف خدمات این شرکت بود. نخستین رویداد «رایان‌گپ» در 29 آبان ماه با هدف آگاهی بخشی بیشتر و بهبود سطح خدمت‌رسانی به مشتریان آغاز شد.

در مدت زمانی حدود سه ماه شرکت رایان هم‌افزا موفق به برگزاری شش نشست با محوریت آخرین تغییرات سامانه‌های رایان هم‌افزا، انواع مغایرت‌گیری روزانه در واحدهای مالی، مغایرت مربوط به تسویه سپرده‌گذاری با عملکرد شعب و کنترل‌های روزانه سیستم رایان‌ هم‌افزا در کارگزاری‌ها؛ آخرین تغییرات بک آفیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین آخرین تغییرات بک آفیس کارگزاری‌ها برای مشتریان خود شد.  لازم به ذکر است که برگزاری این رویداد در سال 1403 هم ادامه خواهد داشت.

هم‌چنین رایان‌هم‌افزا میزبان نخستین رویداد هوش‌تجاری بازار سرمایه با حضور بیش از 200 میهمان از فعالان بازار سرمایه و مسئولان در اوایل بهمن 1402 بود. در حاشیه این رویداد از سامانه هوش‌تجاری رایان‌هم‌افزا «هو‌ش‌یار» معرفی شد.

روند صعودی درآمدهای رافزا

درآمدهای رایان حدود 30 درصد بر اساس پیش بینی بودجه رشد کرد. همچنین «رافزا» از ابتدای سال مالی تا پایان دوره مالی منتهی 30 بهمن ماه سال 1402 بیش از 375 میلیارد و 409 میلیون تومان درآمد داشته است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 57 درصد رشد داشته است.

بارزترین محصولات

در حال حاضر رایان هم‌افزا بیش از 70 محصول در زیر سامانه‌های خود برای ارائه به مشتریان دارد که مروری بر مهمترین این محصولات می‌تواند موجب آشنایی بیشتر شما با تولیدات این شرکت شود؛

سامانه کارگزاری بورس و فرابورس؛ با ایجاد شبکه‌ای یکپارچه و منعطف تمامی عملیات مربوط به شرکت‌های کارگزاری را بدون محدودیت مکانی از قبل تا بعد معاملات پوشش می‌دهد. مدیریت ثبت و پردازش معاملات، ثبت و پایش سفارشات با فرمت چاپی فرابورس و امکان  تهیه گزارش‌های عملکردی متنوع در حوزه بورس و فرابورس به صورت تفکیک شده از خدمات این سامانه است.

سامانه کارگزاری بورس کالا و انرژی؛ شامل گروه‌های مختلف کالایی و انواع بازارها و ابزارهای معاملاتی با حفظ یکپارچگی اطلاعات است. با استفاده از این سامانه، کلیه عملیات از قبل تا بعد از معاملات، همچنین گزارشات و امکان ارتباط آنلاین با بانک‌های عامل و مشتریان در اختیار کارگزاری قرار می‌گیرد.

امکان پرداخت وجه مشتریان به کارگزاری بدون محدودیت زمانی و مکانی و مراجعه حضوری به بانک و کارگزاری از قابلیت‌های سامانه پرداخت الکترونیک است؛ با این سامانه، مشتریان می‌توانند در اسرع وقت  معاملات خود را به صورت برخط انجام دهند. همچنین وب‌سایت و سامانه مدیریت محتوا  (CMS) برای ارائه اطلاعات آماری و امکان تهیه گزارشات و دسترسی به  اخبار و تحلیل‌های موجود در کارگزاری بسیار مفید است.        

با به‌کارگیری سامانه مرکز تماس تمامی شعب کارگزاران بصورت یکپارچه می‌توانند سفارشات غیر حضوری مشتریان را مدیریت کنند. با راه‌اندازی سامانه احراز هویت غیرحضوری سجام، ‌دیگر نیاز به هیچ مراجعه‌ای از طرف سرمایه‌گذار برای ثبت‌نام و احراز هویت سجام وجود ندارد. این سامانه رایان‌هم‌افزا این امکان را فراهم نموده است تا مشتریان برای احراز هویت سجام از هر کجا به صورت آنلاین مراحل آن را انجام بدهند و بدون نیاز به حضور در کارگزاری احراز هویت آن‌ها به طور کامل صورت پذیرد.            

شرکت رایان هم افزا با «سامانه ثبت نام غیرحضوری» این امکان را برای سرمایه گذاران ایجاد نموده تا بدون مراجعه حضوری به کارگزاری مراحل ثبت‌نام را انجام دهند. امروزه حضور بازارهای مالی در فضای اینترنت نقش مهمی دارد.

سامانه معاملات برخط سهام (اکسیر) با بهره‌مندی از تکنولوژی و معماری به روز نرم افزاری جهان، از سال 1396 و در ادامه توسعه سامانه‌های شرکت رایان‌هم‌افزا در  اختیار فعالان بازار سرمایه قرار گرفت. به‌روز رسانی مداوم زیرساخت‌ها، رابط کاربری و همچنین قابلیت‌های متعدد این سامانه، باعث شده که هم‌چنان در صدر باشد. این سامانه در حال حاضر در بیش از 60 شرکت کارگزاری مورد استفاده قرار گرفته و بیش از 35 درصد ارزش معاملات برخط در بازار سرمایه ایران در این سامانه انجام می‌شود.         

معاملات برخط گروهی(رکسار)؛ این سامانه به‌ منظور تسهیل معاملات سهام و کنترل بهینه انجام معاملات در شرکت‌های کارگزاری به طور اختصاصی طراحی شده است و این سامانه به معامله‌گران در کارگزاری امکان مدیریت معاملات گروهی مشتریان و سبد پرتفوی آنها را می‌دهد.

 سامانه معاملات برخط آتی کالا؛ به منظور تسهیل در ارائه خدمات در شرکت‌های کارگزاری به سرمایه گذاران و فعالین بازار سرمایه، با همکاری بورس کالای ایران راه اندازی گردیده است و این سامانه با استفاده از فناوری و امکانات بیشتر و ویژگی‌های جدید در انجام این نوع معاملات در اختیار معامله گران قرارد داده شده است.

اپلیکیشن رایان همراه نیز امکان اتصال به کارگزار و مشاهده اطلاعات بازار بورس را در لحظه فراهم می‌کند و تمامی ابزارهای لازم جهت خرید و فروش سهام را در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

راهکار جامع مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک؛ یک پایگاه داده‌ یکپارچه برای گزارش‌گیری، تحلیل هزینه‌ها و کنترل سرمایه‌گذاری به تحقق ارزش‌ افزوده را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. همچنین، نیازهای سرمایه‌گذاران، مدیران صندوق، حسابرس، ضامن، متولی و نهادهای نظارتی در این راهکار لحاظ شده است. سامانه مدیریت سبدگردانی شرکت رایان‌هم‌افزا بر اساس آخرین دستورالعمل های ابلاغ شده از سازمان بورس اوراق بهادار طراحی و پیاده‌سازی گردیده‌ است و با استفاده از آن دسترسی  به گزارشات به صورت برخط امکان‌پذیر است. راهکار بانکی یکپارچه رایان‌هم‌افزا نیز راهی برای انجام فعالیت‌های کارگزاری در شعب بانک، مدیریت و انتقال وجوه در سامانه‌های مرتبط با  بازار سرمایه است.

پیکاپ یک سامانه  نرم‌افزاری یکپارچه بین بازار سرمایه و پول به عنوان دو رکن اقتصادی کشور محسوب می‌شود. این سامانه با قابلیت تحت‌وب بودن،اتصال مشتریان شعب بانکی به بازار سرمایه و امکان خرید و فروش سهام و گواهی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر امکانات مورد نیاز مشتریان آن ها را بدون حضور در دفاتر کارگزاری فراهم کرده است.  همچنین این سامانه به دلیل یکپارچگی با سیستم‌های کارگزاری فرایند مدیریت ثبت، بررسی و تهیه گزارشات مورد نیاز را فراهم کرده است.

با توجه به راهکارهای به‌روز نهادهای مالی برای انجام معاملات، این نهادها با همکاری شرکت‌های نرم‌افزاری و برخی استارتاپ‌ها اقدام به راه‌اندازی  تیم‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار اختصاصی کرده‌اند. back office API جهت ارائه خدماتی متفاوت در قالب زیرساخت‌های نرم افزاری اختصاصی از جمله پورتال‌ها، مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) و هوش تجاری ارتباط پایدار و امن لحظه‌ای با سیستم‌های موجود  را فراهم کرده است.

جهت ارائه خدمات برای سلایق مختلف و برای پوشش نیازهای مشتریان جهت ارائه خدمات رقابتی، رایان‌هم‌افزا تکنولوژی استفاده شده API را بر روی سامانه معاملات برخط اکسیر ایجاد کرده است. استفاده از دانش به‌روز جهانی، رایان‌هم‌افزا سرویس‌های نرم‌افزاری اختصاصی OMS را برای استفاده در رابط‌های کاربری برخط و معاملات الگوریتمی را ایجاد و فرایند اخذ مجوز در این زمینه را تسهیل کرده است.

کاربران می‌توانند با استفاده از وب‌اپلیکیشن همراه‌صندوق از امکانات گسترده‌ای مانند مشاهده تغییرات قیمت، امکان ثبت درخواست صدور از طریق درگاه آنلاین، ثبت درخواست صدور و ابطال و ویرایش درخواست استفاده کنند.

رایان‌هم‌افزا با استفاده از سامانه مودیان بر اساس الزامات اخیر سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات را دسته‌بندی کرده و در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌دهد.

پشتیبانی

پشتیبانی از خدمات و محصولات ارائه‌شده نقش مهمی در وفادارسازی مشتریان و کمک به افزایش سهم از بازار رایان هم‌افزا در این سال‌ها داشته است. رایان‌هم‌افزا از طریق سامانه مرکز تماس، ‌تیکتینگ و چت آنلاین خدمات پشتیبانی ارائه می دهد. همچنین واحد کنترل کیفی یکی از بخش‌های مهم پشتیبانی است که بر اجرای دقیق فرایندها، زمان‌بندی انجام خدمات، ‌ SLA (Service Level Agreement) یا «توافقنامه سطح خدمات» نظارت می‌کند. پشتیبانی رایان هم افزا با تیم آموزش درون‌سازمانی و برون‌سازمانی مستقل همواره خود و مشتریان را با آخرین تغییرات سامانه به روز می نماید.

در بخش پشتیبانی درصد رضایت از پشتیبانی در بخش صندوق، کارگزاری و سبدگردانی و کالا بیش از 95 درصد بوده است. همچنین بر اساس یک نظرسنجی، حدود ۸۵ درصد ‌از مشتریان از نحوه پاسخگویی کارشناسان رایان هم‌افزا ابراز رضایت کرده‌اند و این امر باعث شده رایان‌هم‌افزا تیم تولید و پشتیبانی خود را تیمی دقیق و بی‌درنگ بداند.

تاسیس هلدینگ رایان‌هم‌افزا

تاسیس هلدینگ رایان‌هم‌افزا از مهمترین برنامه‌هایی است که برای سال آینده داریم. در حال حاضر رایان‌هم‌افزا  جهت دریافت مجوزهای پردازش مالی، پرداخت‌یاری و api سرویس برای ایجاد هلدینگ اقداماتی انجام داده است. تاسیس هلدینگ فواید زیادی برای رایان‌هم‌افزا دارد. افزایش ارزش سهام شرکت، بهبود عملکرد مالی، دسترسی به منابع بیشتر،کاهش ریسک و... از جمله فوایدی است که تاسیس هلدینگ برای رایان‌هم‌افزا به ارمغان می‌آورد.

برنامه‌های آتی

از جمله برنامه‌های آتی رایان‌هم‌افزا در بخش تولید می‌توان به اصلاح و بکارگیری متدولوژی های چابک در فرآیند تولید، توسعه و ارتقایUI وBackEnd محصولات فعلی بر اساس نیازهای بازار، اصلاح و توسعه سرویس های API، اصلاح ساختارهای تولید جهت افزایش ظرفیت تولید و بهره وری، عملیاتی کردن وب اپلیکیشن صندوق، طراحی و پیاده سازی سامانه ی صندوق های اهرمی، چند نیکوکاری، بررسی و ورود به حوزه های بلاک چین و سازوکارهای این حوزه جهت توسعه محصولات و ورود به بازار های جدید، کارایی و ظرفیت پردازشی، ایجاد افزونه های معاملات آپشن سهام، آتی سهام و معاملات گواهی سپرده بورس انرژی (ارزی) در سامانه های برخط، ایجاد افزونه ی آتی کالا و اقدامات نظارتی در سامانه ی کارگزاری و بازنویسی محاسبات ان ای وی در سامانه صندوق اشاره کرد.

سیستم پرداخت‌آنی (رایان‌بان) نیز از دیگر محصولات راه‌اندازی شده در سال 1402 است که از ابتدای سال 1403 از حالت ازمایشی خارج شده و عملیاتی می‌شود و در ماه‌های پایانی سال هم بر روی توسعه یک سامانه API اختصاصی برای رشد سامانه‌های همکار رایان‌هم‌افزا تمرکز کردیم و با توجه به اقبال عمومی به پرداخت الکترونیک به سمت ایجاد یک درگاه پرداخت اینترنتی هوشمند (Smart IPG) برای پایداری اکوسیستم پرداخت رایان خواهیم رفت.

با همکاری بانک صادرات و تامین سرمایه سپهر سرویس توثیق به عنوان یک ابتکار در حوزه خدمات مالی نیز آماده بهره‌برداری است.  این سرویس برای افراد حقیقی و حقوقی شرایطی را فراهم می‌‌کند که با توجه به میزان ارزش روز صندوق اقدام به توثیق آن و استفاده از آن در سایر ارگان‌ها نظیر قوه‌ قضائیه و... بپردازند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.