فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۰۴۱

مرور دو عامل رشد سهام و پیش بینی بازار بعد از انتخابات

مرور دو عامل رشد سهام و پیش بینی بازار بعد از انتخابات

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات وعده‌های محقق‌ نشده در عدم بازگشت تعادل به بورس، دو عامل را در رشد قیمت سهام شرکت‌ها اثرگذار دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز، امیرحسین جنانی با اشاره به فاصله بسیار بورس تا بازگشت اعتماد در واپسین روزهای خردادماه به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: منشا این موضوع در شعارها و وعده‌های محقق‌ نشده است که نمی‌گذارد اعتماد برگردد. علاوه بر این مسائل همچنان مشکلات دیگری نیز وجود دارد.

این وضعیت سبب شده شرایط برای بازگشت به تعادل پیچیده شود. به عنوان مثال یکی از مشکلات مهم صنایع در تابستان، محدودیت برق است. با رسیدن روزهای گرم این مشکل مجددا تشدید می شود و اثرات منفی بر سود شرکت‌ها می گذارد. بازار توان پایین رفتن و خریدار قوی ندارد و تلاش بازار‌ساز برای حفظ تعادل و بازگشت اعتماد به تابلوهای معاملات تا کنون به جایی نرسیده است.

در این بین برخی نامزدهای انتخاباتی اظهار‌نظرهای عجیبی در مورد بازار سرمایه داشتند که پیام مناسبی نمی‌دهد. باید انتظار داشت با تقویت احتمال انتخاب برخی گزینه‌ها، فشار فروش هیجانی دیگری تجربه شود. دامنه نوسان هم به‌نظر تا انتخابات به روال فعلی باقی بماند و عزمی برای تغییر در ارکان سازمان دیده نمی‌شود.

این روزها با دو تحول مهم نرخ نیما و نرخ بهره روبرو است. البته ریسک‌های سیاسی با انتخابات احتمالا بهبود ‌می یابد و ریسک گزارش‌ها نیز کمتر خواهد شد. در مورد نرخ بهره، بانک مرکزی با ابزار بانک‌ها بطور ویژه در نرخ سود احتمالا ورود خواهد کرد چون اصلاح آن نشانه‌ای برای یک تغییر روند است.

سهامداران و فعالان باید تحولات نرخ اخزا را روز به روز دنبال کنند. چرا که احتمالا آغاز حرکت قوی از آغاز این رویداد خواهد بود. جایی که نرخ سود به دامنه امن و منطقی برگشته و فرصت ویژه‌ای رقم می‌زند.

اگر دو رویداد نیما و نرخ بهره در روزها و هفته‌های آتی بستر مناسبی از فضا را رقم بزنند و هم‌زمان با این موضوع، نرخ نیما نیز به تدریج از لاک غیر‌منطقی خارج شود، کم‌کم خبرهای مثبت از دنیای سیاست مشاهده و آثار منطقی در قیمت سهام شرکت‌ها به نمایش گذاشته می شود. بازار ارز در آستانه انتخابات در خواب بهاری فرو رفته و از حجم معاملات کاسته شده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد در ماه‌ها و هفته‌های انتخاباتی معامله‌گران با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌زنند. رویکرد سیاسی نامزدها و چشم‌انداز تجارت خارجی با فرض به قدرت رسیدن هر یک از آنها سبب می‌شود بورس تا زمان اعلام نتایج از واکنش جدی خودداری کند.

فعالان اقتصادی نمی‌دانند چه چیزی در انتظار آنها است. مشخص نیست چرا درخواست نمی‌شود نامزدها درباره موضوعات مهمی نظیر نرخ بهره، نرخ ارز، انرژی و موارد دیگر روشن و شفاف صحبت کنند.

منبع : بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.