فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۸۴۴۴

نارنج؛ نخستین صندوق اهرمی بدون حباب بازار سرمایه

نارنج؛ نخستین صندوق اهرمی بدون حباب بازار سرمایه

صندوق اهرمی «نارنج» صندوقی است که از واحدهای ممتاز (واحدی که در آن ریسک صورت می‌گیرد) تشکیل شده است و اعداد تا سه واحد در این صندوق بیشتر می‌شوند. نارنج نخستین صندوق اهرمی بازار سرمایه است که با حباب صفر عرضه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت سرمایه‌گذاری ترنج مقارن با دهمین سال فعالیت خود در بازار سرمایه ایران، از صندوق تازه‌ای پرده‌برداری کرده است. صندوق سهامی اهرمی نارنج نهمین صندوق تحت مدیریت گروه سرمایه‌گذاری ترنج خواهد بود. صندوق سهامی اهرمی نارنج همچنین، ششمین صندوق اهرمی بورس تهران خواهد بود که توسط مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج طراحی شده است. پذیره‌نویسی این صندوق اهرمی ممتاز، با جذب هزار میلیارد تومان سرمایه در روز ابتدایی به انجام رسید.

تیم مجرب ترنج در تمامی بخش‌های تحلیلی بازار سرمایه

رضا درخشان‌فر مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در نشست خبری با اصحاب رسانه از جدیدترین صندوق سرمایه‌گذاری این گروه به نام صندوق اهرمی نارنج رونمایی کرد و گفت: «گروه سرمایه‌گذاری ترنج با در اختیار داشتن تیم تحلیلی بازار، تیم ریسک‌سنجی و تیم اقتصاد کلان، طیف وسیعی از خدمات را در چارچوب بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بورسی ارائه می‌دهد.»

وی معتقد است که تمامی افراد چه حقیقی و چه حقوقی، بایستی در زمینه حرفه‌ای خود فعالیت کرده و کار سرمایه‌گذاری را به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام دهد.

درخشان‌فر با تاکید بر سابقه گروه سرمایه‌گذاری ترنج در طراحی و لانچ صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری با تحقیق و نیازسنجی سرمایه‌گذاران ادامه داد: «ترنج سالانه حداقل یک صندوق جدید، روانه بازار کرده است و توانسته حجم وسیعی از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی قابل را به خود جذب کند و روند رو به رشد مناسبی را در تمامی این صندوق ها تجربه کند.»

صندوق نارنج مختص کدام گروه سرمایه‌گذاران است؟

درخشان‌فر اظهار داشت: «صندوق اهرمی نارنج جدیدترین صندوق سرمایه‌گذاری برای دو گروه سرمایه گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز طراحی شده و به‌عنوان ششمین صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی وارد بازار سرمایه‌گذاری خواهد شد.»

وی با اشاره به چشم‌انداز و مدیریت راهبردی صندوق نارنج گفت: «عملکرد موفق سرمایه‌گذاری ترنج در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قبل اعم از درآمد ثابت، سهامی ، سبدگرانی ، جسورانه و ... این مجموعه را با اقبال مناسبی جهت پذیره‌نویسی و جذب سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی روبرو کرده است.»

صندوق طلای مجموعه ترنج در راه است

درخشان‌فر مهم‌ترین مزیت صندوق نارنج برای سرمایه‌گذاران را در پذیره‌نویسی بدون حباب این صندوق مطرح کرد و افزود: «پذیره‌نویسی این صندوق حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از صندوق‌های اهرمی است که از واحدهای ممتاز و عادی تشکیل می‌شود که هم سرمایه‌گذاران کم‌ریسک و هم پرریسک می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.»

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با اشاره به دیگر صندوق‌های این شرکت افزود: «صندوق «سرو» از سال ١٣٩٨ در تمامی دوره‌های زمانی جزو صندوق‌های برتر سهامی بوده است و صندوق‌هایی مانند «زیتون»، «تمشک» و... نیز عملکردهای مناسبی داشته‌اند.»  وی همچنین پیش‌بینی کرد، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج تا مرداد یا شهریور آینده وارد صندوق‌های طلا شود.

مسیر هموار بازار سرمایه در راستای پیشرفت

بر اساس این گزارش، معاون سرمایه‌گذاری مشاور سرمایه‌گذاری ترنج نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بازار سرمایه شرایط مناسبی را تجربه نکرده است، گفت:« این شرایط متشکل از عوامل مختلف است. به‌عنوان مثال، قیمت گذاری دستوری، درآمد ارزی و نرخ بهره از عوامل تأثیرگذار بر ریزش‌های اخیر بازار بوده‌اند. ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز بسیار حائز اهمیت است و تلاطمی در بازار و صنایع ایجاد می‌کند.»

بهادر برهان افزود:« کم شدن اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش دامنه نوسان نیز سبب شده است تا بازار روند مناسبی نداشته باشد.» وی در ادامه، چشم‌انداز بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت:« احتمال می‌رود بعد از انتخابات، بازار سرمایه از لحاظ ساختاری چشم‌انداز خوبی را رقم بزند. در همین راستا بانک مرکزی نیز اقدامات تاثیرگذاری انجام داده است و کاهش نرخ اخزا به ٧ درصد، اقدامی مثبت در این جهت است.»

برهان همچنین به مزیت‌های صندوق اهرمی «نارنج» اشاره کرد و افزود: «صندوق اهرمی «نارنج» صندوق اهرمی است که از واحد ممتاز (واحدی که در آن ریسک صورت می‌گیرد) تشکیل شده است و اعداد تا سه واحد در این صندوق بیشتر می‌شود. همچنین بین یک تا سه هفته برای اخذ مجوز تشکیل پرتفوی پذیره‌نویسی صندوق‌ها زمان لازم است که این امر سبب کاهش ریسک می‌شود.»

معاون سرمایه‌گذاری مشاور سرمایه‌گذاری ترنج تأکید کرد: صندوق‌های اهرمی مبلغ اعتباری (وامی) را تجهیز می‌کنند و در شرایط کنونی اعتبار گرفتن برای اشخاص حقیقی کار آسانی نیست که این اعتبار توسط این صندوق برای سرمایه‌گذاران ممتاز انجام می‌شود. واحدها به قیمت اسمی است و پریمیومی پرداخت نمی‌شود. ضمن اینکه صندوق «افران» با اختلاف بزرگترین صندوق ترنج است که ۵۵ درصد افراد آن حقیقی هستند.

گام بلند ترنج در مسیر توسعه

در ادامه این مراسم، مدیر مارکتینگ مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در رابطه با ضریب صندوق‌های اهرمی گفت: «وقتی صندوق‌ها شروع به فعالیت نکنند ضریبی برای آن‌ها تعریف نخواهد شد.»

محمد لطیفی با بیان اینکه می‌توانیم برای ضریب این صندوق بیشترین رقابت را انجام دهیم، تصریح کرد: «ضریب اهرم موضوعی نیست که بتوان درباره آن نظر قطعی داد. ضمن اینکه خارج از موضوع اهرم و ضریب در بخش سهامی عملکرد ترنج در صندوق «سرو» عملکرد مثبتی بوده است.»

وی افزود: «در مشاور سرمایع گذاری ترنج دو باور پررنگ وجود دارد و آن این است که برای جامعه مفید و بهترین عملکرد را داشته باشیم و بهترین عملکرد ترنج در بخش صندوق‌ها نشان‌دهنده این است که این باور در حال تحقق است.»

به گفته لطیفی، شرایط فعلی سبب شده بازار سرمایه به این نقطه با نفوذ کم برسد و تمام تلاش شرکت این است اعتماد و دانش را برای سرمایه‌گذاری افراد ایجاد کنیم. وی یادآور شد: «صندوق‌های اهرمی می‌توانند انتظارات را تا حدی پوشش دهند و افزایش تعداد صندوق‌های اهرمی می‌تواند برای بازار سرمایه مفید باشد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.