خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۴۴۶

«تجارت‌نیوز» از روند معاملات بازار سرمایه در خردادماه گزارش می‌دهد:

فرار ۵ همتی معامله‌گران بازار سهام به سوی صندوق های درآمد ثابت

فرار 5 همتی معامله‌گران بازار سهام به سوی صندوق های درآمد ثابت

بازار سهام از ابتدای سال 1403 روند نزولی داشت و این موضوع با سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری و جان‌باختن او در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه شدت گرفت. این رخدادها سبب شد بیش از پنج هزار و 800 میلیارد تومان پول حقیقی طی یک‌ماهه خرداد از بازار سهام خارج و به صندوق‌های درآمد ثابت تزریق شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی داده‌های آماری بورس تهران در خرداد 1403 که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد شاخص‌های بورس در این ماه با کاهش نسبتاً شدیدی همراه شدند و حجم و ارزش معاملات نیز ارقام پایینی را به ثبت رساندند.

وضعیت بورس در خردادماه

ابتدا باید دید نماگرهای بازار سهام در خردادماه چه روندی را پشت سر گذاشتند. بررسی داده‌های آماری بورس تهران در خرداد 1403 حاکی از آن است که شاخص کل طی ماه گذشته با کاهش 3.2 درصدی از دو میلیون و 112 هزار واحد به دو میلیون و 43 هزار واحد رسیده است.

این روند در میانگین هم‌وزن بازار با شدت بیشتری تکرار شد و شاخص هم‌وزن در این مدت حدود 4.2 درصد کاهش یافت و به تراز 665 هزار واحد رسید. گفتنی‌ است خودرویی‌ها و فلزات نیز در خرداد روند نزولی را طی کردند و به‌ترتیب 1.7 و 2.4 درصد کاهش داشتند. در مقابل اما بانکی‌ها توانستند به ارزش خود بیفزایند و شاخص گروه را مثبت کنند.

اول

کاهش ارزش معاملات بازار سهام

در سمت ارزش معاملات نیز ارقام کمرنگی به ثبت رسیده است؛ به طوری که ارزش معاملات بازار سهام در خرداد، مجموعاً 31 هزار و 774 میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به ماه‌های گذشته رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود.

 اما نباید فراموش کرد که دامنه نوسانات بازار در این ماه به دو درصد محدود شده بود و سقوط ارزش معاملات تا حدودی مربوط به محدودیت دامنه نوسان بوده است. همچنین باید گفت سه صنعت فلزات، خودرو و بانک‌ها در خردادماه به‌ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بودند.

دوم

جذاب شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری

محدودیت دامنه نوسان در این ماه توجه سرمایه‌گذاران را به صندوق‌های درآمد ثابت جلب کرد و ارزش معاملات این صندوق‌ها را بالا برد. به طوری که مجموع ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظیر درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام مجموعاً 108 همت ثبت شده که حدود سه برابر ارزش معاملات سهام و حق تقدم است.

سوم

ورود و خروج پول حقیقی

همان‌طور که گفته شد، معاملات بازار سهام در خردادماه تحت تاثیر محدودیت دو درصدی دامنه نوسان بود و این موضوع حجم و ارزش معاملات سهام و حق تقدم را پایین آورد. این موضوع سبب شد سهامداران سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های درآمد ثابت تزریق کنند.

این رویه، تراز پول حقیقی را در این ماه منفی کرد و مجموعاً پنج هزار و 802 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. با وجود تمامی اینها روند نزولی بازار سهام با پایان خرداد 1402 به پایان رسید و محدودیت دو درصدی دامنه نوسان نیز در بورس امروز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برداشته شد.

چهارم

حال باید دید بازار سهام در روزهای آینده چه مسیری را برای نوسان انتخاب می‌کند، چراکه محدودیت دو درصدی دامنه نوسان نیز برداشته شده و این موضوع شوک مثبت جدیدی به بازار وارد کرده است؛ به طوری‌ که اغلب نمادها در گروه‌های صنعتی بازار مثبت بوده‌اند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.