فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۸۳۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / رخت سرخ بر تن بازار سرمایه می‌ماند؟

پیش بینی بورس چهارشنبه 20 تیر 1403 / رخت سرخ بر تن بازار سرمایه می‌ماند؟

مطابق انتظاراتی که در روز سه‌شنبه از بازار سرمایه می‌رفت، بازار سهام تفاوت چندانی با جریان معاملات روز دوشنبه نداشت؛ جز کاهش بیشتر ارزش و حجم معاملات. در سنتیمنت حاکم بر بازار سرمایه، به‌وضوح می‌توان کاهش ترس و ابهام اهالی تالار شیشه‌ای را مشاهده کرد. حتی اکثریت کارشناسان بر این گزاره اجماع دارند که بازار سرمایه بالاترین بازدهی را تا پایان سال در بین بازارهای موازی خواهد داشت، اما در فریم کوتاه‌مدت به واسطه خسته شدن بازار از وعده‌ها، برنامه‌ها و ادعاهای متناقض با عمل، ترجیح می‌دهد به آنچه واقعیت روز صنایع است بپردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.19 درصدی، معادل چهار هزار و 278 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 217 هزار واحدی قرار گرفت. 

افت ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌‌‌‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با کاهش 0.05 درصدی (معادل چهار 328 واحد) تا پله 709 هزار و 704 واحدی تنزل یافت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را در روز سه‌‌شنبه، سه هزار و 650 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را نیز هفت میلیارد و 100 میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه بورس، خبر از خروج 421 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه 20 تیر 1403

همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود، بازار روز سه‌شنبه، تفاوت چندانی با جریان معاملات روز میانی این هفته معاملاتی نداشت. تنها تفاوت این دو روز معاملاتی، کاهش چشمگیر ارزش معاملات در روز سه‌شنبه بود. با توجه به تعطیلات میان‌هفته‌ای در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده، به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی این هفته، حجم و ارزش معاملات در حال کاهش بوده و خروج پول شدت گرفته است. 

در نیمه دوم بازار، موج تقاضا در حال شکل‌گیری بود اما عرضه‌ها به قدری زیاد بود که مجال نفس کشیدن به تابلوهای بورسی نداد. نمودار خروج پول از سهام، حق‌ تقدم‌ها و صندوق‌های سهامی، نشان از آن دارد که پس از گشایش معاملات، خروج پول با شیبی یکنواخت تا انتهای بازار ادامه داشته است. 

همین موضوع نشان می‌دهد اهالی تالار شیشه‌ای امیدی به تغییر روند معاملات در روز پایانی هفته ندارند. کارشناسان معتقدند با وجود مشخص بودن برنامه‌های دولت چهاردهم، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ترجیح می‌دهند، توجه خود را به شرایط فعلی صنایع و بازار معطوف کنند. 

در واقع بازار به نقطه‌ای رسیده که از ایده‌های روی کاغذ و تئوریک استقبال نمی‌کند و تا زمان اجرای تصمیمات و عملی شدن آنها صبر می‌کند. با وجود این، می‌توان کاهش ترس سرمایه‌گذاران و اهالی تالار شیشه‌ای را به‌وضوح در سنتیمنت بازار سرمایه دید. مشخصاً بازار سهام تا پایان سال، چشم‌انداز روشنی دارد و بالاتر از بازارهای موازی، به سهامداران خود بازدهی خواهد داد. 

اما آنچه در شرایط شرایط کوتاه‌مدت بازار مشاهده می‌شود، خروج پول به دلیل تعطیلات هفته آینده است. بر همین اساس و در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه، نمی‌توان انتظار افزایش ارزش معاملات و یا تحول نقشه بازار را داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.