فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۰۲۸

تحلیل بنیادی ستاره خلیج فارس؛ در سوگ "ستاره"

تحلیل بنیادی ستاره خلیج فارس؛ در سوگ "ستاره"

۲۸ تیر ماه شاهد انتشار صورت‌های مالی شرکت نفت ستاره خلیج فارس بودیم و این گزارش به حدی ضعیف بود که بازار را به واکنش وا داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، سود ناخالص شرکت افت ۶.۵ همتی داشت که عمدتا متاثر از افزایش ۴.۳ همتی مواد مستقیم (میعانات) و رشد ۴.۷ همتی هزینه استهلاک بابت شناسایی زیان تسعیر ارز بوده است.

سود ناشی از تسعیر ارز عملیاتی تقریبا نصف شد، چرا که ارزش محموله‌های صادرات شرکت کاهش ۲۰ همتی داشت. (از ۴۶.۸ به ۲۸.۷) 

هزینه مالی شرکت نیز رشد ۱.۷ همتی داشت که عمدتا به دلیل افزایش هزینه‌های مالی تسهیلات ریالی بوده است.

همچنین شرکت زیان تسعیر ۱۶.۵ همتی شناسایی کرده؛ چون بر خلاف سال ۱۴۰۱ نرخ تسعیر ارز افزایش ۲۰٪ نداشته است و مجبور شده تمامی هزینه‌ها را در دوره جاری لحاظ کند.

مالیات شرکت نیز با توجه به ۱.۲ همت تعدیل ذخیره مالیات سال ۱۴۰۰ به عدد فاحش ۴.۹ همت رسید که البته عدد عجیبی است و به نظر میرسد شرکت برای سال ۱۴۰۲ چیزی معادل ۲۵٪ درآمد مشمول مالیاتی ذخیره گرفته است؛ در صورتی که به ترتیب در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ این عدد چیزی معادل ۱۲٪ و ۱۸.۵٪ بوده است.

اگر فرض کنیم که مالیات شرکت با ضریب ۲۵٪ اعمال شود در گزارش سال ۱۴۰۳ نیز احتمالا شاهد تعدیل ذخیره مالیاتی ۵.۲ همتی (برای عملکرد سال ۱۴۰۱) خواهیم بود!

نهایتا همگی مطالب فوق الذکر دست به دست هم دادند تا سود خالص این شرکت با کاهش ۲۵ همتی به ۱۰ همت برسد، یعنی سود خالص شرکت کاهش ۷۱٪ ظرف یک سال را تجربه کرده است!!

ستاره خلیج فارس سال مالی گذشته وزن ۴۲٪ در سود خالص #تاپیکو داشت و تاپیکو وزن ۵۸٪ در سود #شستا داشت که به نظر می‌رسد با این اوصاف شاهد افت سودآوری تاپیکو و شستا نیز خواهیم بود.

photo_2024-07-21_09-25-56

منبع : بیداربورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.