فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۱۲۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

بازدهی بورس در تیرماه ۱۴۰۳/ فرار ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام

بازدهی بورس در تیرماه 1403/ فرار 2 هزار و 396 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام

بورس تهران در نخستین ماه تابستان، بیش از همه فاکتورها، تحت تاثیر انتخابات قرار گرفت. پس از آن تعطیلات میان‌هفته‌ای زیادی که در تیرماه قرار داشت، جریان معاملات را تحت تاثیر قرار داد. عملکرد بورس در تیرماه چگونه بود و کدام صنایع برنده و بازنده رالی بازدهی و ضرر در تیرماه بودند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، نخستین ماه تابستان ‌به پایان رسید‌ و شاخص‌کل بورس تهران در ماه گذشته، 6.26 درصد رشد ارتفاع را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز طی این مدت، رشدی 4.28 درصدی داشت و شاخص‌کل فرابورس هم با افزایش 1.92 درصدی مواجه شد.

بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که P/E TTM بورس تهران به حوالی 6.46 رسیده‌است که کمترین میزان این متغیر آماری از آذر سال‌ 1401 به بعد است. در نخستین ماه تابستان فعل و انفعالاتی در بازار سهام سبب شد که جریان عرضه‌هایی که در فصل بهار با شدت دنبال می‌شد از بازار سهام رخت بربندد و شاخص‌ها و قیمت‌ها کمی جان بگیرد.

بازدهی مثبت بازار اما رنگ و نشانی در پرتفوی اغلب سهامداران نداشت. برای علت‌یابی این موضوع باید به اتفاقات تیرماه رجوع کرد. عمده رشد بازار طی دو روز و دو روز ابتدایی پس از انتخابات 15 تیرماه در واکنش مثبت بازار به مشخص شدن چهره اصلی ریاست جمهوری، اتفاق افتاد.

تالار شیشه‌ای زیر ذره‌بین آمار و ارقام

در تیرماه دو هزار و 396 میلیارد‌تومان پول حقیقی از تالار شیشه‌ای خارج شد و میانگین ارزش معاملات نیز در رقم سه هزار و 777 میلیارد‌تومان قرارگرفت. 

برنده‌ها و بازنده‌های تالار شیشه‌ای در تیرماه 1403 

در میان صنایع، بیشترین بازدهی را صنعت حمل و نقل بار زمینی با رشد 31.5 درصدی کسب کرد. پس از این صنعت، صنایع پیمانکاری صنعتی و تولید کود و ترکیبات نیتروژن، با افزایش به ترتیب 25.26 و 23.86 درصدی در رده‌های بعدی رالی کسب سود در تیرماه قرار گرفتند. 

در سوی مقابل، صنعت سخت افزار و تجهیزات با افت 7.42 درصدی، بیشترین ضرر را به سهامداران این صنعت تحمیل کرد. در رده‌های بعدی بدترین صنایع تیرماه، صنعت چوب و چاپ و نشر با افت به ترتیب 5.36 و 4.75 درصدی قرار گرفته‌اند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.