فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۵۹۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ / روزهای تازه بورس با دولت جدید کلید می‌خورد؟

پیش بینی بورس دوشنبه 8 مرداد 1403 / روزهای تازه بورس با دولت جدید کلید می‌خورد؟

آخرین روز کاری بازار سرمایه پیش از آغاز فعالیت دولت چهاردهم نیز به پایان رسید. سهامداران چشم امید زیادی به تحول بنیادین وضعیت صنایع و کلیت بورس دارند و همین انتظارات اگر با اقدامات عملی اولیه دولت همراه شود، می‌تواند رخت تازه‌ای بر تن بورس بپوشاند.

به گزارش تجارت نیوز،

در آخرین روز معاملاتی تالار شیشه‌ای پیش از مستقر شدن دولت چهاردهم، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.66 درصدی، معادل 14 هزار و 350 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 160 هزار و 964 واحدی قرار گرفت. افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت 0.41 درصدی (معادل دو هزار و 850 واحد) در پله 691 هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه، بالغ بر دو هزار و 656 میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز شنبه را 5.7 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. 

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس از خروج 233 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه

معاملات تالار شیشه‌ای از روز دوشنبه، در دوره دولت چهاردهم استارت می‌خورد. دولتی که اهالی بازار سرمایه، امید زیادی به آن، برای تغییر و تحول بنیادین شرایط بازار و صنایع دارند.

بازار در دولت سیزدهم، روزهای سختی را پشت سر گذاشت و خلاصه‌ای از وضعیت بورس را می‌توان در سه ماه گذشته دید؛ کوچ حقیقی‌ها و خروج‌های متوالی سرمایه به سمت بازارهای موازی، کاهش شدید ارزش معاملات و سایر نشانه‌هایی که همگی حاکی از ناامیدی بورسی‌ها نسبت به چشم‌انداز بازار بودند.

در حال حاضر بازار سرمایه، انتخاب آخر سرمایه‌گذاران است و این اتفاق به دلیل دور شدن تصمیمات و سیاست‌های دولت از عقلانیت بود. اعتماد سرمایه‌گذاران به‌ویژه پس از اتفاقات اردیبهشت 1402 و پیشتر، از دست رفت و شرایط بازار به وضع کنونی کشیده شد. 

کارشناسان امیدوارند با تشکیل کابینه و مشخص شدن سیاست‌ها به‌ویژه در رابطه با اقتصاد و صنایع، اقتصاد به سمت پیش‌بینی‌پذیر شدن و همچنین ایجاد ثبات در بازار سرمایه پیش رود.

در راستای پیش بینی بورس در اولین روز کاری دولت چهاردهم به نظر می‌رسد، واکنش مثبت بازار دور از انتظار نباشد. به‌ویژه اینکه قیمت تابلو‌های بورسی، طی دو هفته اخیر افت زیادی متحمل شده‌اند و روی حمایت‌های خود قرار گرفته‌اند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.