فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۶۲۴

موافقت کمیته فقهی با توسعه ابزارهای مالی مبتنی بر حق امتیاز در بورس کالا

موافقت کمیته فقهی با توسعه ابزارهای مالی مبتنی بر حق امتیاز در بورس کالا

کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود با توسعه ابزارهای مالی مبتنی بر حق امتیاز در بورس کالای ایران موافقت کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

در این جلسه که با محوریت واگذاری حقوق، منافع، خدمات و امتیازات در قالب قراردادها و ابزارهای مالی برگزار شد، کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس واگذاری هرگونه حقوق، منافع، خدمات و امتیازات را در قالب بیع نقدی یا صلح به صورت نقدی یا سلف، بلا مانع دانسته است.

با مصوبه اخیر کمیته فقهی، بورس کالا مجاز شد زیرساخت های بازاری و ابزاری لازم را برای معامله حقوق، منافع و اعتباراتی همچون گواهی اسقاط خودرو، حق بهره‌برداری از معادن و تراکم صادره شهرداری‌ها را در خود به وجود آورد؛ با طرح پیشنهادی ارایه شده اینگونه منافع، حقوق، خدمات و امتیازات غیرعینی در یک بازار رسمی و شفاف معامله شده و بسیاری از آسیب‌ها همچون وجود بازار سیاه برای آنها یا واسطه‌گری ناسالم برطرف می‌شود.

بر این اساس امکان فروش نقدی انواع منافع و خدمات و امتیازات و همچنین امکان تامین مالی بر پایه انواع این دارایی‌ها فراهم شده است.

این گزارش می افزاید، با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در سال ۱۳۹۷ در خصوص حق امتیاز و امکان راه‌اندازی آن در بورس کالا، هم‌اکنون مقررات بالادستی برای راه‌اندازی بازارها و ابزارهای مربوطه فراهم است که به محض تصویب دستورالعمل‌های مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار عملیاتی خواهد شد.

منبع : انجمن مالی اسلامی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.