فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۱۳۲

کارنامه پالایشگاه های بورسی در تیر ماه ۱۴۰۳/ اصفهان رتبه آخر تولید

کارنامه پالایشگاه های بورسی در تیر ماه 1403/ اصفهان رتبه آخر تولید

نگاهی به گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی در تیرماه امسال نشان می‌دهد، پالایشگاه تهران در این ماه در بخش تولید و فروش بهتر از سایر رقبا عمل کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

انتشار گزارش‌های ماهانه ۶ پالایشگاه بورسی، کارنامه تولید و فروش شرکت‌های صنعت پالایشی را در تیرماه مشخص کرد. طبق این گزارش‌ها چهار پالایشگاه بورسی، تولیدات خود را در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داده‌اند. همچنین حجم تولید چهار پالایشگاه تهران، لاوان، تبریز و شیراز در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی خرداد افزایش داشته است. 

کارنامه پالایشگاه های بورسی

با این وجود اما بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی حکایت از آن دارد که مجموع حجم تولید شرکت‌های پالایشی در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۰.۱ درصد کاهش داشته است.

به طوری که این رقم از پنج میلیون و ۶۹۹ هزار مترمکعب در تیر ۱۴۰۲ به پنج میلیون و ۶۹۴ هزار مترمکعب در تیر سال ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین این عدد در مقایسه با ماه گذشته یعنی خرداد ۱.۳ درصد کاهش داشته است. 

در طرف فروش نیز همین روند تکرار شد؛ چرا که مجموع فروش پالایشگاه‌های بورسی در تیر ۱۴۰۳ به پنج میلیون و ۶۵۹ هزار مترمکعب رسید که در مقایسه با تیر سال گذشته حدود ۰.۴ درصد کاهش داشته است. همچنین این عدد در مقایسه با ماه قبل یعنی خرداد ۱۴۰۳ حدود ۱.۹ درصد افت کرده است.

گفتنی‌ست رقم فروش سه پالایشگاه‌ بورسی در تیر ۱۴۰۳ نسبت به تیر سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. 

با این حساب باید دید کدام ‌یک از این ۶ پالایشگاه بورسی در تیرماه امسال عملکرد بهتری در تولید و فروش داشتند و برترین شرکت پالایشی در بخش تولید و فروش کدام بوده است؟

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در صورت‌های مالی ۶ ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به تیر ۱۴۰۲

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی حاکی از آن است که مقدار تولید چهار پالایشگاه‌ بورسی در تیر ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. 

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی تیر ۱۴۰۳ پالایش نفت تهران بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه تهران، این شرکت در تیر ۱۴۰۳ توانست مقدار تولید خود را حدود ۷.۸ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از یک میلیون و ۱۰۱ هزار مترمکعب در تیر ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۸۶ هزار مترمکعب در این ماه رسیده است. 

همچنین پالایشگاه لاوان نیز در تیر ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید از خود بر جای گذاشته است؛ به طوری که پالایش نفت لاوان در این ماه موفق به افزایش ۶.۸ درصدی مقدار تولید شد و رقم تولید خود را از ۲۴۴ هزار متر مکعب در تیر ۱۴۰۲ به ۲۶۱ هزار متر مکعب در تیر ۱۴۰۳ رسانده است. 

سومین پالایشگاهی که در تیر ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید داشت، پالایش نفت تبریز بود؛ چرا که مقدار تولید پالایشگاه تبریز از ۵۵۶ هزار مترمکعب در تیر سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲.۴  درصدی به ۵۶۹ هزار مترمکعب در تیر ۱۴۰۳ رسید.

جدول زیر وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی را در ماه‌های مذکور نشان می‌دهد. 

حجم تولید پالایشگاه های بورسی در تیر 1403

بیشترین افزایش حجم فروش نسبت به تیر ۱۴۰۲

همان‌طور که گفته شد وضعیت تولید پالایشگاه‌های بورسی در تیرماه ۱۴۰۳ تا حدودی خوب بوده است. حالا باید دید کدام پالایشگاه در بخش فروش بهتر از سایر رقبا عمل کرده است. برای مقایسه روند فروش این شرکت‌ها، باید مقدار فروش آن‌ها را با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۴۰۲ مقایسه کرد. 

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، سه پالایشگاه تهران، بندرعباس و شیراز در تیرماه ۱۴۰۳ به ترتیب بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ داشته‌اند.

جایگاه نخست این بخش به پالایشگاه تهران تعلق می‌گیرد؛ چرا که پالایش نفت تهران در این ماه توانست افزایش حدود ۱۰.۶ درصدی در مقدار فروش خود به عمل آورد و این رقم را از یک میلیون و ۸۸ هزار مترمکعب در تیر ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۲۰۳ هزار مترمکعب در تیر ۱۴۰۳ برساند. 

همچنین مقدار فروش پالایش نفت بندرعباس نیز در تیر ۱۴۰۳ حدود ۱.۶ درصد نسبت به تیر ۱۴۰۲ افزایش داشته است. پالایشگاه شیراز نیز توانست حجم فروش خود را در این ماه حدود ۰.۵ درصد بالا ببرد.

فروش پالایشگاه های بورسی

بیشترین کاهش مقدار فروش نسبت به تیر ۱۴۰۲

در طرف مقابل اما سه پالایشگاه لاوان، اصفهان و تبریز در تیرماه ۱۴۰۳ با کاهش مقدار فروش روبه‌رو شدند. در این میان وضعیت پالایشگاه لاوان از سایر رقبا وخیم‌تر بوده است. 

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.