فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۹۷۷

برای عضویت در شورای عالی بورس چه معیارهایی باید داشته باشیم؟

برای عضویت در شورای عالی بورس چه معیارهایی باید داشته باشیم؟

یک حقوقدان در یادداشتی نوشت: در باب لزوم استقلال اعضای حقیقی عضو شورای عالی بورس در قانون فعلی ماده قانونی وجود ندارد و نیازمند قانونگذاری است.

به گزارش تجارت نیوز،

سید محمدرضا حسینی، حقوقدان بازار سرمایه در یادداشتی برای بیدار بورس در خصوص "چگونگی انتخاب اعضای شورای عالی بورس" نوشت: همانطور که استحضار دارید اعضای شورای عالی بورس را می‌توان به تناسب اینکه به دلیل جایگاه اداری خود، واجد سِمت عضو شورای عالی بورس شده‌اند یا اینکه به صورت حقیقی به عضویت شورای عالی بورس انتخاب شده‌اند، به دو عنوان متفاوت دسته‌بندی کرد.

دسته اولی که به تناسب جایگاه اداری خود عضو شورای عالی بورس هستند، عبارتند از: وزیر اقتصاد، وزیر بازرگانی، رئیس بانک مرکزی، دادستان کل کشور یا نماینده وی و نماینده کانون‌ها و روسای اتاق بازرگانی صنایع و معادن و اتاق تعاون.

اما اشخاص حقیقی عضو شورا که در بندهای ۸ و ۹ ذکر شده‌اند، عبارتند از: سه نفر خبره مالی از بخش خصوصی و یک نفر خبره بخش خصوصی برای بورس‌های کالایی

در قانون توصیفی از اینکه مقصود از خبره مالی چیست و اینکه آیا اشخاص معرفی شده در راستای بندهای ۸ و ۹ ماده ۳ قانون بازار اوراق بهادار باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند یا خیر نشده است و صرفاً نحوه انتصاب آنها بیان شده است؛ به این صورت که سه نفر خبره مالی موضوع بند ۸ ماده ۳ قانون به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصویب هیئت وزیران و یک نفر خبره موضوع بند ۹ ماده ۳ به پیشنهاد وزیر مربوط تصویب هیئت وزیران انتخاب می‌شوند.

ضمانت اجرای عدم رعایت تشریفات در بندهای ۸ و ۹ ماده ۳ قانون بهادار، ابطال تصمیم به دلیل مغایرت با قانون خواهد بود.

اما در باب لزوم استقلال اعضای حقیقی عضو شورای عالی بورس در قانون فعلی ماده قانونی وجود ندارد و نیازمند قانونگذاری است.

*استقلال را به چه عبارتی تعریف کنیم؟

 گاهی استقلال به این معنا استفاده می‌شود که عضو حقیقی شورای عالی بورس در زمان تصدی، فعالیتی در بازار سرمایه نداشته باشد، گاهی هم استقلال معنای وسیع‌تری پیدا می‌کند که حاکی از عدم هرگونه ارتباط با بازار سرمایه و فعالیت در آن در زمان گذشته و زمان تصدی سمت است.

در صورت پذیرش تعریف دوم از استقلال، قاعدتاً تعداد افرادی که می‌توانند واجد این سمت و این وصف شوند بسیار محدود خواهد بود و این چالش وجود دارد که شاید صرفاً اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بتوانند این شرایط را احراز کنند.

لذا به نظر من شرایط عضو حقیقی شورای عالی بورس باید به گونه‌ای تبیین شود که ضمن جلوگیری از تعارض منافع محدوده افرادی که می‌توانند به عنوان خبره مالی در این شورا عضویت داشته باشند را تضییق نکند.

منبع : بیدار بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.