فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۱۲۵

افزایش حجم مبنا را با محدودیت دامنه نوسان جایگزین کنید

افزایش حجم مبنا را با محدودیت دامنه نوسان جایگزین کنید

مدیر اسبق بورسی، جایگزینی افزایش حجم مبنا با کاهش دامنه نوسان را پیشنهاد داد که به نقد شوندگی بازار و سرمایه گذاران آسیب کمتری می زند.

به گزارش تجارت نیوز،

رضا کیانی رئیس هیات مدیره مرکز مالی ایران با اشاره به تعیین حداکثر حجم مبنای 12 و 10 میلیارد تومانی برای شرکت‌هایی با سرمایه 2 هزار میلیارد تومان و کمتر از اواخر سال 98 تا کنون در فضای مجازی، اعلام کرد: حداقل حجم مبنا سال 98 بالغ بر 5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که سال 1400 به 1.5 میلیارد تومان کاهش و همچنان در همین حد باقی ماند.

ضریب سرمایه حجم مبنا هم از سال 93 برابر با 4 در 10 هزار تعداد سهام منتشره هر شرکت تعیین شد. تمامی این موارد قابل افزایش است و با بازنگری و افزایش می‌توانند در کنترل نوسانات و فراز و فرود قیمت پایانی مؤثر باشند.

با افزایش حجم مبنا نیاز به کاهش دامنه نوسان کمتر احساس خواهد شد. اگر افزایش حجم مبنا جایگزین کاهش دامنه نوسان شود، نقد شوندگی بازار نیز آسیب کمتری متحمل خواهد شد.

سرمایه گذاران نیز کنترل نوسانات را با شدت کمتری احساس خواهند کرد. ضمن اینکه نیاز به تصمیم‌گیری‌های فوری نیز کاهش می یابد. کاهش و افزایش مداوم دامنه نوسان قیمت، اثرات جانبی خواهد داشت. 

 

منبع : بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.