فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۴۹۰

رئیس سازمان بورس:صیانت از حقوق سرمایه گذاران وظیفه اصلی سازمان بورس است

رئیس سازمان بورس:صیانت از حقوق سرمایه گذاران وظیفه اصلی سازمان بورس است

حجت اله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : مأموریت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، تسهیل تشکیل سرمایه است و یکی از وظایفش، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران است.سرمایه وقتی تشکیل می‌شود که سرمایه‌گذار احساس کند مورد صیانت و حمایت است.

به گزارش تجارت نیوز،

حجت اله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی گفت: قصد داریم جایگاه نظام راهبری شرکتی را در بازار سرمایه ارتقا دهیم. مهم این است از ابزار مقررات حاکمیت شرکتی برای بهبود وضع شرکت های فعال در بورس بهره بگیریم.

او گفت: نظام راهبری شرکتی فرآیند‌ اداره شرکت‌ها را اصلاح می‌کند. مأموریت اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، تسهیل تشکیل سرمایه است و یکی از وظایفش، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران است.سرمایه وقتی تشکیل می‌شود که سرمایه‌گذار احساس کند مورد صیانت و حمایت است.

برای این صیانت باید از تصویب مقررات خلق‌الساعه جلوگیری شود، شرکت‌ها باید ملزم به شفافیت شوند.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه نظام راهبری شرکتی باید جدی گرفته شود گفت: آموزش اهمیت زیادی دارد. فرآیندها باید اصلاح شود. کمیته انتصابات باید جدی گرفته شود.دستورالعمل نظام راهبری شرکتی در بورس تنطیم شده و یک بار هم بازنگری شده، ممکن است ۱۵ درصد دیگر هم تغییر کند. این تغییرات مهم نیست، مهم اجرای این دستورالعمل است که روی آن تأکید داریم. 

همچنین ابراهیم شیخ، دبیر کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی گفت: برای ارتقای حاکمیت شرکتی باید سراغ نهادینه کردن آن برویم.

 اقدامات انجام شده در حوزه حاکمیت شرکتی:آیین نامه حاکمیت شرکتی بورس-آیین نامه انتظام بخشی شرکت‌های دولتی-کنفرانس راهبری شرکتی-طراحی و اجرای برنامه های آموزش و‌توسعه توامندی هیات مدیره‌ها و مدیران عامل-طراحی مدل شایستگی‌ها و برگزاری کانون های ارزیابی برای انتخاب اعضای هیات مدیره و‌ مدیران عامل-انجام تحقیقات دانشگاهی و سازمانی

وی افزود :رویکردهای بین‌المللی محورهای نهادینه سازی راهبری شرکتی در ایران به شرح زیر است:

حمایت از سهامداران خرد

سهامداری حرفه ای

شایسته سالاری در انتخاب اعضای هیات مدیره

توجه به ترکیب هیات مدیره

تقویت آموزش و توسعه

حمایت های حقوقی و قانونی

اعمال نظارت‌های بیرونی

ترویج حسابرسی داخلی

جبران خدمات متناسب با مسولیت‌ها و اختیارات 

او گفت :  فرهنگ سهداری حرفه ای باید گسترش پیدا کند برای ارتقای حاکمیت شرکتی،  کارآمدی هیات مدیره از ضروریات است صف طولانی IPO شدن در بورس شکسته شود و فرصت بورسی شدن در شرکت‌ها را  افزایش دهیم .

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.