فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۵۵۶

کدام پالایشگاه بورسی در ۶ ماهه نخست امسال موفق‌تر بوده است؟

کدام پالایشگاه بورسی در ۶ ماهه نخست امسال موفق‌تر بوده است؟

​نگاهی به عملکرد تولید و فروش پالایشگاه‌های بورسی در نیمه نخست سال نشان می‌دهد، پالایشگاه تبریز بهترین عملکرد را از نظر افزایش حجم تولید و فروش داشته است. پیش از این در سال گذشته پالایشگاه اصفهان پیشتاز این گروه بود، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد پالایش نفت تبریز در حال حاضر میدان نفتی‌ها را تصاحب کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

 گزارش‌های مالی پالایشگاه‌های بورسی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ مشخص کرد که سه پالایشگاه تبریز، تهران و لاوان بهترین عملکرد را از نظر تولید و فروش داشتند. به نحوی که این سه پالایشگاه در نیمه نخست سال مقدار تولید خود را بالا بردند و به دنبال آن حجم فروش آن‌ها نیز افزایش داشت.

این گزارش، کارنامه تولید و فروش پالایشگاه‌های بورسی را در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ بررسی و حجم تولید و فروش آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده است.

طبق این گزارش‌ها سه پالایشگاه تبریز، تهران و لاوان در تولید و فروش خوب عمل کردند و سه پالایشگاه دیگر یعنی شیراز، بندرعباس و اصفهان، کارنامه قابل قبولی نداشتند.

وضعیت تولید صنعت پالایشی چطور است؟

در ابتدا باید گفت پالایشگاه‌های بورسی در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ موفق به تولید ۳۴ میلیون و ۴۷۶ هزار مترمکعب از محصولات نفتی شده‌اند. مقایسه این عدد با مجموع حجم تولید پالایشگاه‌ها در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خبر از افزایش ۴.۸ درصدی این عدد می‌دهد.

بیشترین افزایش مقدار تولید در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳

بررسی گزارش‌های مالی پالایشگاه‌های بورسی در ۶ ماهه ابتدایی سال نشان می‌دهد، پالایشگاه تبریز بهترین عملکرد را در افزایش تولید داشته است. از آنجا که این روند در سه ماهه ابتدایی سال نیز دیده شد، مشخص می‌کند پالایش نفت تبریز از نظر تولید کارنامه بهتری نسبت به سایر نفتی‌ها به دست آورده است.

طبق گزارش‌های نیمه نخست سال، پالایشگاه تبریز (شبریز) در این دوره توانست حجم تولید خود را به سه میلیون و ۳۹۲ هزار مترمکعب برساند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. گفتنی‌ست رقم تولید این شرکت در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود دو میلیون و ۷۱۱ هزار مترمکعب ثبت شده بود.

جایگاه دوم بیشترین افزایش حجم تولید به پالایشگاه تهران تعلق می‌گیرد. چرا که پالایش نفت تهران در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ موفق به تولید هفت میلیون و ۱۱۹ هزار مترمکعب از محصولات خود شده است. این عدد در مقایسه با تولید ۶ میلیون و ۳۷۳ هزار مترمکعبی شرکت در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.
 

image_2024-10-05_14-45-12-1024x372

همچنین پالایشگاه لاوان نیز دیگر پالایشگاهی بود که در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ موفق به افزایش حجم تولید خود شده است. به طوری که حجم تولید پالایش نفت لاوان در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ نسبت به ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ حدود  ۵.۶ درصد افزایش داشته است.

البته دو پالایشگاه اصفهان و بندرعباس در این مدت تغییر به خصوصی در حجم تولید خود ایجاد نکردند و ارقام سال گذشته در گزارش‌های این شرکت‌ها دیده شد.

بیشترین کاهش مقدار تولید در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳

در طرف مقابل اما پالایشگاه شیراز در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ با کاهش حجم تولید روبه‌رو شده است. به طوری که مقدار تولید پالایشگاه شیراز در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ با کاهش ۰.۵ درصدی به یک میلیون و ۷۱۹ هزار مترمکعب رسیده است.

گفتنی است این روند در بهار و زمستان نیز برای پالایش نفت شیراز دیده شده بود. با این حساب می‌توان از شیراز به عنوان بازنده تولید نفتی‌ها نام برد.

بیشترین افزایش حجم فروش در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳

در سمت فروش نیز تقریبا همین روند دیده شد و چهار پالایشگاه تبریز، تهران، لاوان و اصفهان حجم فروش خود را افزایش دادند. بررسی گزارش‌های مالی پالایشگاه‌های بورسی در ۶ ماهه ابتدایی سال نشان می‌دهد، پالایش نفت تبریز با افزایش ۲۵ درصدی مقدار فروش خود نسبت به ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ بیشترین افزایش مقدار فروش را میان رقبای نفتی خود به ثبت رسانده است.

همچنین پالایش نفت تهران نیز دیگر شرکت پالایشی بود که توانست حجم فروش خود را حدود ۱۳ درصد بالا ببرد و جایگاه دوم این بخش را از آن خود کند. لازم به ذکر است دو پالایشگاه لاوان و اصفهان نیز در این دوره موفق به بالا بردن حجم فروش خود نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ شده‌اند.
 

image_2024-10-05_14-47-55

بیشترین کاهش حجم فروش در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳

در طرف دیگر اما حجم فروش بندرعباس بر خلاف رشد تولید این پالایشگاه، در ۶ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین آمده است. به طوری که حجم فروش این شرکت با کاهش حدود یک درصدی به ۹ میلیون و ۲۱۶ هزار مترمکعب رسیده است.

پالایش نفت شیراز نیز دیگر شرکتی بود که در این دوره با کاهش مقدار فروش روبه‌رو شده است.

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.