فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۱۱۵

افزایش دامنه نوسان بورس، نوسان گیرها را پیاده و سرمایه گذاران جدید را سوار می‌کند

افزایش دامنه نوسان بورس، نوسان گیرها را پیاده و سرمایه گذاران جدید را سوار  می‌کند

بورس در اواخر شهریور رشد کرده بود و به مقاومت خورد و به اصلاح قیمت نیاز داشت. حالا دامنه مثبت منفی ۳ معاملات متفاوت برای نمادهای ارزنده را فراهم کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

 در چند وقت اخیر خبرها و شنیده‌ها آمریکا مخالف حمله اسرائیل به ایران است. ایران نیز وعده پاسخ کوبنده داده و همین موضوع منجر شده که مقامات اسرائیلی نگران خطرات بعد از حمله باشند و تلاش کرده اند که بیشتر به دنبال جنگ روانی بروند. همچنین گفته می شود که آمریکا برای اسرائیل بسته جبرانی تعریف کرده تا از حمله به ایران منصرف شود. بنابراین در صورت تایید و فروکش کردن جو جنگ و تنش شرایط متفاوتی رقم میزند و بازار به آینده خوشبین‌تر می‌شود. در همین راستا بعد از اینکه ریسک های ژئوپلوتیک کاهش یافت دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی سه درصد برگشت. این موضوع می‌تواند معاملات مثبت بازار سهام واقعی تر کند.

با توجه به اینکه بورس در اواخر شهریور رشد خوبی داشت و به مقاومت خورده بود اصلاح قیمت پیشروی بازار بود. اما شرایط عدم ریزش و قفل شدن قیمت‌ها و عدم نقدشوندگی در دامنه مثبت و منفی یک تنها به رکود بیشتر بازار دامن می زد. به همین دلیل افزایش دامنه کمک می کند نمادها زودتر به سطوح حمایتی برسند. درواقع نمادها بدون اصلاح و افت قیمت و دست به دست شدن امکان رشد مجدد را پیدا نمی کردند. بنابراین دامنه نوسان مثبت سه و منفی سه شرایط را فراهم می کند تا برخی نمادها بتوانند با افزایش نقدشوندگی نوسان گیرها را پیاده و سرمایه گذاران جدید را سوار کنند. به همین دلیل معاملات مثبت بازار سهام در نمادهای ارزنده مشخص می‌شود.

بسته حمایتی ریسک‌های بورس را کاهش می دهد

مسئولان سازمان بورس نیز بعد از دو هفته به این جمع‌بندی و نتیجه رسیده‌اند که دو هفته برای سکون در بازار کافی است و شرایط باید به شکل اول بازگردد. اما مشکل آنجاست که دامنه ۳ درصدی هنوز برای بسیاری محدوده جذابی برای فروش خواهد بود و دو الی سه روز اول باز شدن دامنه تا ۳ درصد فضای فروش را به همراه خواهد داشت. از همین رو به نظر باز کردن دامنه بدون داشتن بسته حمایتی بازار ریسک‌های خاص خود را دارد. وضعیت معاملات روز شنبه نیز گویای همین موضوع بود که دولت برای حمایت از بازار نقدینگی جدید وارد بورس نکرده است. به همین دلیل شاهد افزایش عرضه در بازار سهام بودیم. هرچند معاملات مثبت بازار سهام بیشتر از روزهای قبل شد.

شهیر محمدنیا  درباره وضعیت ارزندگی معاملات بورس گفت: در حال حاضر بازار سهام یک ظرفیت بسیار بالا دارد و میتواند به روند صعودی برگردد. چراکه نسبت به سایر بازارها عقب است. از طرف دیگر ارزش دلاری آن به حدود ۱۴۳ میلیارد دلار رسیده که در پایین‌ترین سطح آن در سال‌های گذشته است. اما به طور قطع نمی‌توان ریسک‌های سیاسی را نادیده گرفت.

او تصریح کرد: در چند وقت اخیر بخشی از نقدینگی واردات بازار طلا شده، اما ریسک‌های خاص خودش را دارد. هرچند گزارش ها حکایت از این دارد که ارزش دلار افت کرده و به جریان ورود پول به بازار طلا کمک کرده است. اما قطعا ادامه‌دار نخواهد بود.

۱۵ همت باید به بورس تزریق شود

دولت باید حدود ۱۰ تا ۱۵ همت برای مقطع کنونی که پر از جریانات و تحولات سیاسی است وارد بازار سهام کند. دست بازارساز باید پر باشد این مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش حمایتی دولت می تواند باشد. همچنین شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاری‌ها و صندوق‌ها نیز باید ۴ تا ۵ همت منابع برای یک ماه پیش رو تجهیز کنند. شرکت‌ها نیز باید اخبار خوب و مثبت را رو کنند.

حقیقت امر این است که اداره نظارت بر ناشران سازمان به طور کامل خود را از جریان بازار جدا کرده است. به نظر نقش این نهاد و حرکت ناشران برای ارائه اخبار خوب و مثبت به بازار باید به عنوان یک محور در دستور کار باشد. انتشار اخبار مختلف از شرکت‌ها اعم از گزارش میان دوره‌ای و افزایش سرمایه و مواردی از این دست مهمترین بخش این ماجراست که آثار مطمئن و ماندگاری در بازار خواهد داشت.

سیاستگذاران کلان با شفاف سازی درباره مسائلی مانند نرخ دلار نیما، نرخ بهره، قیمت گذاری دستوری و ... می توانند بورس را به شرایط رونق برگردانند. در هفته های اخیر نرخ دلار نیمایی به ۵۰ هزار تومان رسید همین مساله منجر شد تا نمادهای صادراتی به صف خرید برسند. حتی گروه های مربوط به فرآورده های نفتی نیز به معاملات مثبت بازار سهام افزوده شدند. در حالی که هنوز سایه ریسک های سیاسی همچنان وجود دارد.

تاثیر کاهش ریسک‌های ژئوپولیتیک بر نوسانات

در حال حاضر دامنه نوسان سه درصد این توانایی را دارد که با کمک آرامش سیاسی و تزریق جریان پول و اخبار مثبت از گزارش‌ها کارکرد خود را ایفا کرده و بازار را به مرحله تعادل برساند. در واقع با توجه به ریسک‌های پیش رو حرکت بازار برای یک رشد قوی یا یک اتفاق خاص و یک رشد با طول موج بلند بسیار سخت است. به همین دلیل ابتدا باید به حالت تعادل برگردد.

به طور کلی کار اقتصاد کشور در مواجه با این حجم ریسک‌های سیاسی به یک مرحله ثبات نیاز دارد. از طرف دیگر موعد انتشار این گزارش‌ها جذاب و جالب و گزارش‌های نسبتا خوب و مثبت برای بازار است. این مساله به دلیل اینکه صنایع به واسطه نرخ سود و نرخ نیما می توانند بازدهی خوبی کسب کنند با کمی آرام شدن فضای سیاسی می توانند به روند صعودی بازار کمک کنند.

بنابراین در دو هفته پیش رو بازار وارد فضای جدیدی می‌شود که می‌تواند تغییرات عمیق‌تر و اثرگذارتر در روندهای آتی ایجاد کند. این بازار سرمایه است که از همه عقب‌تر و بیشترین آسیب و لطمه را خورده است. به واقع اگر سایر بازارها و صنایع چنین ریسک‌هایی روی سرشان قرار داشت آیا دولت عکس العملی نداشت؟ سرعت تصمیم گیری‌ها برای حمایت از بورس آنقدر ضعیف است که آنها نیز از تحولات سیاسی و اقتصادی جا ماندند.

منبع : تحلیل بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.