فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۵۳۸

آیا باید منتظر افزایش سقف انتشار اوراق در بودجه باشیم؟

آیا باید منتظر افزایش سقف انتشار اوراق در بودجه باشیم؟

سال گذشته در دولت سیزدهم، یکی از آشفته ترین دوره‌های انتشار اوراق دولتی بود. در دولت چهاردهم این، امیدواری وجود داشت که انتشار اوراق دولتی منظم تر شود اما ظاهرا همان بی نظمی ادامه دارد. آگهی 60 همتی اوراق را شاید بتوان نشانه ای از این بی نظمی دانست.

به گزارش تجارت نیوز،

امسال بر اساس قانون بودجه، دولت ۲۵۵ همت اوراق می‌توانست منتشر کند که ۱۸۱ همت آن به صورت مرابحه (نقدی) منتشر شده بود و با این ۶۰ همت به نزدیکی سقف می‌رسیم.

اما آیا سقف پابرجا می ماند؟

 سال گذشته نیز سقف انتشار ۱۸۷ همتی اوراق تا دی‌ماه پر شده بود و دولت سیزدهم با مجوزهایی که گرفت در دو هفته پایانی سال  ۱۶۵ همت دیگر (۱۳۵ همت مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی + ۳۰ همت الحاقیه تبصره ۵ قانون بودجه) اوراق منتشر کرد!

اکنون در مهرماه سقف انتشار اوراق پر می‌شود و پنج ماه از سال باقی مانده، باید منتظر الحاقیه ها و مصوبات جدید برای افزایش سقف انتشار اوراق باشیم.

البته توجه به یک نکته ضروری است؛ انتشارهای اخیر عمدتا همزمان با بازپرداخت اوراق منتشر شده از قدیم بوده و می‌توان گفت به نوعی رول اور (تمدید سررسید آنها) بوده و دلیل اصلی فشار سنگین به وزارت اقتصاد برای انتشار همین موضوع بوده است. در ماه های آتی با کاهش اوراق سررسیدی، فشار برای انتشار اوراق می‌تواند کاهش پیدا کند.

IMG_20241014_235516_635

در تصویر فوق، انتشار ماهانه اوراق دولتی و اوراقی که سررسید شده‌اند قابل مشاهده است. در یک ماه اخیر دولت بیش از انتشار اوراق، بابت سررسید اوراق قدیمی پول پرداخت کرده است.

منبع : فردانامه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.