فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۸۵۲

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» بررسی کرد:

تاثیر قطعی گاز بر شرکت های فولادی/ فولادسازان در تله ناترازی انرژی

تاثیر قطعی گاز بر شرکت های فولادی/ فولادسازان در تله ناترازی انرژی

ناترازی انرژی در فصل زمستان باعث کاهش سودسازی صنایع بورسی می‌شود. در همین راستا، سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه، به تاثیرقطعی گاز بر صنایع بورسی اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: هر چند رشد قیمت دلار نیما و امکان فروش ارز فولادی‌ها به صورت توافقی می‌تواند سبب جبران سود ریالی هر سهم شود، اما آثار قطعی گاز بر سودآوری دلاری و میزان تولید، اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش تجارت نیوز،

در فصل زمستان به دلیل ناترازی انرژی و قطعی گاز برخی صنایع بورسی به ویژه صنعت فولاد دچار مشکلاتی می‌شوند که تاثیر مستقیمی بر میزان تولید و سودسازی این شرکت‌ها و بروز آن در صورت‌های مالی دارد.

فولادسازان در فصل سرد سال از دپوی آهن اسفنجی فصول قبل استفاده می‌کنند

سید فرهنگ حسینی، کاشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره قطعی گاز صنایع فولادی در فصل زمستان گفت: «یکی از چالش‌های اصلی صنایع انرژی‌بر از چند سال گذشته، کمبود گاز در فصول سرد بوده است و در فصول گرم به صورت قطعی برق خود را نشان می‌دهد.»

وی ادامه داد: «قطعی برق در فصل تابستان سال جاری عملا بر صنعت فولاد بیشترین اثرگذاری را داشته است؛ تا حدی که برخی از شرکت‌های فولادی کاهش بیش از 80 درصدی تولید را تجربه کردند. به طور معمول، بهار و پاییز فصل مناسب و مطلوب برای بورس است، چراکه این بازار انتظار دارد، شرکت‌ها بتوانند بدون قطعی برق و گاز تولید بالایی را کسب کنند.»

حسینی اظهار کرد: «شرکت‌های فولادی در فصل تابستان که میزان گاز مناسب در کشور فراهم است، بر تولید فولاد اسفنجی متمرکز می‌شوند و در زمستان که قطعی گاز رخ می‌دهد، از میزان آهن اسفنجی دپو شده در واحد فولادسازی استفاده می‌کنند تا شمش فولاد تولید شود.»

قطعی زودهنگام گاز در زمستان|، سبب کاهش تولید فولادسازان می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه افزود: «تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه محدودیت گاز از اواخر پاییز و به‌خصوص آذرماه را پیش بینی می‌کنند و معتقدند که قطعی زودهنگام، سبب کاهش تولید فولادی‌ها به خصوص در واحد اسفنجی خواهد شد.»

حسینی تصریح کرد: هر چند به دلیل دپوی مناسب فولاد اسفنجی در فصل تابستان، قطعی گاز احتمالا اثر خاصی بر تولید شمش فولاد در پاییز ندارد، اما در صورت عدم جبران کمبود گاز در ماه‌های پیش رو، سبب کاهش شدید تولید فولاد اسفنجی خواهد شد.»

او تشریح کرد: «به تبع آن کاهش تولید شمش فولاد در زمستان محتمل است. لذا شرکت‌های فولادی تحت تاثیر این موضوع، با کاهش تولید روبرو خواهند شد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.