فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۰۸۸

استقبال گرم مردم از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری انرژی/ ثبت ارزش بالای ۵۷ هزار میلیارد ریالی در بورس انرژی ایران

استقبال گرم مردم از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری انرژی/ ثبت ارزش بالای ۵۷ هزار میلیارد ریالی در بورس انرژی ایران

در هفته منتهی به روز دوم آبان ماه به ارزش ۵۷ هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال معاملات در بورس انرژی ایران رقم خورد که رینگ بین‌الملل از این معاملات سهم ۶۳ درصدی را ازآن خود کرد .

به گزارش تجارت نیوز،

مجموع ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران طی هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه دوم آبان ماه به ۵۷ هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال رسید. ۶۳ درصد ارزش این بازار مربوط به فروش صادراتی حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بود. همچنین طی هفته اخیر نخستین صندوق سرمایه‌گذاری انرژی کشور با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران در بورس انرژی ایران پذیره‌نویسی شد. این صندوق متعلق به شرکت سبدگردان فارابی بود و با نام صندوق سرمایه‌گذاری انرژی فارابی کار خود را آغاز کرد.

سهم ۶۳ درصدی رینگ بین‌الملل از معاملات بورس انرژی

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی هفته اخیر از فروش ۱۲۱ هزار و ۹۰۷ تن محصول در این بازار و ثبت ارزش ریالی بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد ریال در این بازار حکایت دارد. شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این هفته در صدر برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. در روز  پایانی مهر ماه این شرکت ۳۶۰  هزار بشکه نفت سفید را با قیمت پایه‌ای برابر منفی هفت پریمیوم دلار به ازای هر بشکه با هدف صادرات در رینگ بین‌الملل عرضه کرد. این رقم معادل ۴۱ هزار و ۵۸۷ تن نفت سفید بود؛ میزان تقاضای ثبت شده برای این محصول معادل حجم عرضه بود؛ به این ترتیب کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و این معامله ارزشی بالغ بر ۱۳ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال را رقم زد.  

فروش ۴۸.۹ هزار تن فرآورده هیدروکربوری در رینگ داخلی

طی ۳ روز پایانی مهر و ۲ روز ابتدایی آبان ماه امسال (هفته منتهی به روز دوم آبان ماه امسال) بالغ بر ۴۸ هزار و ۹۱۵ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و این معاملات ارزشی بالغ بر ۱۲ هزار و ۲۰۵ میلیارد ریال را رقم زد. شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در هفته به لحاظ حجم و ارزش معاملات در صدر برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. در روز ۲۸ مهر ماه  این شرکت طی ۳ عرضه در مجموع ۹۰ هزار بشکه میعانات گازی معادل ۱۰ هزار و ۳۹۶ تن از این محصول را در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و بنابراین این محصول در قیمت پایه‌ای برابر ۲۸ میلیون ریال به ازای هر بشکه به فروش رفت و این معاملات مجموع ارزشی بالغ بر ۲.۵ هزار میلیارد ریال را رقم زد.

فروش ۱.۱ میلیارد کیلووات ساعت برق در بازه هفتگی

طی هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه دوم آبان ماه برابر یک میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۱۹۲ کیلووات ساعت برق با ارزشی بالغ بر هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت. از کل معاملات ثبت شده در این بازار یک میلیون و ۴۴۰ هزار کیلووات ساعت از آن برق سبز معامله شده در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران بود که این معاملات ارزشی بالغ بر ۴۱ میلیارد ریال را رقم زد. همچنین در این هفته یک میلیون و ۱۷۶ هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی نیز با ارزشی بالغ بر هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال به فروش رفت. این در حالی بود که در این بازه هفتگی بالغ بر یک میلیارد و ۱۵۲ میلیون کیلووات ساعت برق سلف تولید شده در نیروگاه‌های حرارتی نیز در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران عرضه شد؛ فروش این محصولات ارزشی بالغ بر هزار و ۹۵ میلیارد ریال را رقم زد. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز شنبه 5 آبان ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود؛ از مهم‌ترین این‌ عرضه‌ها به لحاظ حجمی می‌توان به برنامه عرضه ۴۴ هزار تن گاز مایع از سوی شرکا پتروپالایش کنگان و همچنین عرضه ۶ هزار تن آیزوریسایکل و ۶ هزار تن آیزوفید شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره کرد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار