فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۶۲۲

از صعود سودآوری مارون تا سقوط سود خالص تندگویان

 از صعود سودآوری مارون تا سقوط سود خالص تندگویان

کارنامه سودسازی گروه الفین و پلیمر در شش ماهه نخست ۱۴۰۳ بررسی شدکه نشانگرسقوط ۶۲ درصدی سودآوری پتروشیمی تندگویان و در مقابل 8 برابر شدن سود خالص پتروشیمی مارون بود.

به گزارش تجارت نیوز،

بررسی صورت‌های مالی گروه «الفین و پلیمر» نشان می‌دهد، پتروشیمی تندگویان در نیمه نخست سال کارنامه بسیار ضعیفی در سودآوری داشته است. چرا که تندگویان در این مدت تنها ۳۲ درصد از ظرفیت اسمی خود را محقق کرد. این موضوع درآمد شرکت را پایین آورد و تندگویان را وارد بحران سودآوری کرد.

 صورت‌های مالی پلیمرسازان بورسی منتشر شد و ارقام متفاوتی‌ را ارائه کرد. از صعود سودآوری مارون تا سقوط سود خالص تندگویان همگی در این گزارش بررسی شده. طبق این صورت‌های مالی چهار پتروشیمی مارون، پارس، آریا ساسول و جم موفق به رشد سود خالص خود شدند که مارون پیشتاز آن‌ها بوده است.

در طرف دیگر ماجرا پتروشیمی‌های امیرکبیر، جم پیلن، قائدبصیر، غدیر و تندگویان کاهش سودآوری را تجربه کردند. لازم به ذکر است وضعیت پتروشیمی تندگویان از سایر پتروشیمی‌ها وخیم‌تر است. این موضوع در گزارش‌های پیشین شرکت دیده شد و انرژی پرس نسبت به آن هشدار داده بود.

پتروشیمی تندگویان بر لبه تیغ بحران سودسازی

پس از انتشار گزارش عملکرد شهریورماه پتروشیمی‌ها مشخص شد که تندگویان ضعیف‌ترین کارنامه‌ را در تولید و فروش گروه «الفین و پلیمر» ثبت کرده است. چرا که این پتروشیمی با گذشت ۶ ماه از سال تنها ۳۲ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود را تولید کرده بود.

با توجه به آمار تولید، پیش‌بینی می‌شد که این پتروشیمی با بحران سودآوری روبه‌رو شود. حال صورت‌های مالی پتروشیمی تندگویان منتشر شد و خبر از سقوط ۶۲ درصدی سودسازی این پتروشیمی در نیمه نخست سال می‌دهد.

به این شرح که سود خالص پتروشیمی تندگویان از چهار هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته با ریزش ۶۱.۹ درصدی به هزار و ۶۴۹ میلیارد تومانی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ رسیده است. این آغاز یک مسیر تاریک است؛ اگر پتروشیمی تندگویان همین مسیر را در تولید ادامه دهد، به جرات می‌توان گفت، زیان‌دهی این پتروشیمی نزدیک است.

وضعیت درآمد پلیمرسازان در ۶ ماهه ۱۴۰۳

با وجود این نکات باید دید کدام پتروشیمی عملکرد بهتری در درآمدزایی و سودآوری داشته است؟ طبق صورت‌های مالی، پتروشیمی مارون با افزایش ۱۰۷.۷ درصدی درآمد بهترین عملکرد را از نظر رشد درآمدزایی داشته است. لازم به ذکر است درآمد این شرکت از ۱۱ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان به ۲۴ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان رسیده است.
 

01

امیرکبیر نیز دیگر پتروشیمی در زمینه رشد درآمدزایی بود؛ چرا که درآمد امیرکبیر در ۶ ماهه ابتدایی سال حدود ۴۷.۵ درصد رشد کرده است. همچنین دو پتروشیمی جم و پارس در این مدت موفق به افزایش ۴۴.۷ و ۳۶.۱ درصدی درآمد خود شدند.

در طرف مقابل اما تنها پتروشیمی که کاهش درآمد را تجربه کرد، تندگویان بود. به طوری که درآمد این پتروشیمی از ۱۴ هزار و ۶۹۱ میلیارد تومان با کاهش هفت درصدی به ۱۳ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان رسید.

بیشترین افزایش هزینه تولید در صنعت پلیمر

طبق آمار دو پتروشیمی مارون و امیرکبیر بیشترین رشد هزینه تولید را به خود اختصاص دادند. طبیعتا رشد مقدار تولید، افزایش هزینه را نیز در بر دارد. از آنجا که مقدار تولید و فروش دو پتروشیمی مارون و امیرکبیر نیز در این مدت بالا رفته، هزینه تولید آن‌ها افزایش داشته است.

اما پتروشیمی غدیر در ۶ ماهه ابتدایی سال افزایش سنگین ۶۲ درصدی هزینه تولید را تجربه کرد. همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، درآمد این پتروشیمی در نیمه نخست سال به این اندازه رشد نکرد و موجب کاهش سودآوری غدیر شد.
 

02

بیشترین افزایش سود خالص در صنعت پلیمر

همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد پتروشیمی مارون در ۶ ماهه ابتدایی سال عملکرد درخشانی در سودسازی داشته است. این پتروشیمی در نیمه نخست سال توانست با افزایش مقدار تولید حدود ۶۲ درصد از ظرفیت اسمی سالانه خود را محقق کند.

این موضوع سود خالص شرکت به شکل خارق‌العاده‌ای افزایش داد و موجب جهش ۶۸۸ درصدی در آن شد. به طوری که سود خالص پتروشیمی مارون از ۷۸۵ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۶ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان در ۶ ماهه ۱۴۰۳ رسیده است.

همچنین پتروشیمی پارس توانست سود خالص خود را ۱۱.۶ درصد افزایش دهد و به پنج هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان برساند. سود خالص دو پتروشیمی آریا ساسول و جم نیز در این مدت ۱۰.۶ و ۲.۱ درصد افزایش داشته است.
 

03

تندگویان در قعر جدول سودآوری

در طرف دیگر ماجرا اما پتروشیمی تندگویان سقوط ۶۱.۹ درصدی سود خالص را تجربه کرد و در انتهای این فهرست قرار گرفت. همچنین سود خالص پتروشیمی غدیر در این مدت ۴۳.۳ درصد کاهش داشت و به ۴۵۴ میلیارد تومان رسید.

لازم به ذکر است سه پتروشیمی قائدبصیر، جم پیلن و امیرکبیر نیز در این مدت کاهش سودآوری داشتند که در جدول قابل ملاحظه است.


 

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار