کد مطلب: ۹۰۰۱۱۲

اروپایی ها به دنبال بازگشایی سفارت هایشان در کره شمالی هستند

اروپایی ها به دنبال بازگشایی سفارت هایشان در کره شمالی هستند

کشورهای اروپایی پس از پایان همه‌گیری کرونا، به دنبال بازگشایی سفارت‌های خود در کره‌شمالی هستند و در حال حاضر یک هیات از آلمان بدین منظور در این کشور شرق آسیا است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رویترز امروز چهارشنبه به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گزارش داد که یک تیم از این وزارتخانه فدرال در حال حاضر برای بازرسی فنی در پیونگ‌یانگ به سر می‌برد.

این سخنگو با اشاره به اینکه هنوز هیچ تصمیمی در مورد بازگشایی سفارت که در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) بسته شد، اتخاذ نگردیده، گفت: این تیم چند روزی مشغول بازرسی محل سفارت آلمان است.

بسیاری از سفارتخانه‌ها در پیونگ‌یانگ در جریان بحران همه‌گیری کرونا به علت عدم امکان جابه‌جایی کارکنان یا ارسال محموله‌ها، بسته شدند.

پیشتر کره‌شمالی برخی از سخت‌ترین اقدام‌های ممانعت از همه‌گیری از جمله ممنوعیت تقریبا کامل مسافرتی و ایجاد دیوارهای مرزی را اعمال کرده بود و به تازگی شروع به برداشتن این محدودیت‌ها کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس به رویترز گفت: لندن که در مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) سفارت خود را بست و کارکنان دیپلماتیک خود را از کره‌شمالی خارج کرد به دنبال اعزام تیمی به این کشور است.

این سخنگو در این خصوص تشریح کرد: ما خوشحال هستیم که برخی از دیپلمات‌ها در حال بازگشت به پیونگ‌یانگ هستند و از اقدام‌های کره‌شمالی برای بازگشایی مرز استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما از طریق سفارت کره‌شمالی در لندن در حال گفتگو با دولت این کشور درباره مقدمات سفر یک تیم فنی-دیپلماتیک انگلیس هستیم.

این مقام انگلیسی اضافه کرد: لندن از پیونگ‌یانگ می‌خواهد تا به جامعه جهانی از جمله تمام دیپلمات‌ها، آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی اجازه ورود به کشورش را بدهد.

پیتر سمنبی نماینده ویژه سوئد در امور شبه جزیره کره به رویترز گفت: پیشرفتی در راستای بازگشت نهایی دیپلمات‌های سوئدی به پیونگ‌یانگ وجود دارد. امیدواریم که بتوانیم فعالیت سفارتمان را از سر بگیریم.

یکی از دیپلمات‌ها که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که دفاتر بسته شده باید از وجود دستگاه‌های شنود پاک شود و همچنین پس از سال‌ها بسته بودن، از وجود حشرات پاکسازی و تعمیر شوند.

طبق گزارش «ان‌کی پرو» (NK Pro) یک تارنمای تحقیقی مستقر در سئول که کره‌شمالی را رصد می‌کند، تا ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱)، ۹ کشور دارای سفارتخانه فعال در پیونگ‌یانگ بودند، اما از سال گذشته فقط چین، روسیه، مغولستان و کوبا اجازه داشتند کارمندان سفارت‌های خود را به صورت چرخشی جا به جا نمایند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.