خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۸۹۶

کاردار اوکراین در ایران:

پوتین با خرابکاری در اوکراین به بقیه یاد می‌دهد برای کل مشکلات از قوای نظامی استفاده کنند

پوتین با خرابکاری در اوکراین به بقیه یاد می‌دهد برای کل مشکلات از قوای نظامی استفاده کنند

کاردار اوکراین در ایران گفت: پوتین با خرابکاری خود الگویی برای دیگر کشورها به جای گذاشت که بخواهند مشکلات‌شان را با توسل به زور و با استفاده از قوای نظامی حل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی یوگن کراوچنکو کاردار اوکراین در ایران را می‌خوانید:

 

برنامه ما قرار نیست تغییر کند. هدف ما آزادی کل سرزمین اوکراین و رسیدن به مرزهای ۱۹۹۱  شامل  شبه‌جزیره کریمه و تمام مناطق شرقی در استان‌های لوهانسک و دونتسک است که از سال ۲۰۱۴ موقتأ در اشغال روسیه قرار دارد.

آقای زالوژنی به‌عنوان فرمانده کل نیروهای اوکراین دستاوردهای زیادی در دو سال اخیر داشت اما  مقام‌های ارشد کشور به این نتیجه رسیده بودند که برای ادامه جنگ به برخی تغییرات نیاز است. آقای سیرسکی، فرمانده جدید ارتش اوکراین همان فرمانده‌ای است که در طول سال‌های گذشته مسئولیت دفاع از شهرهای کی‌یف، خارکف و خرسون را برعهده داشت و تجربه بسیار زیادی دارد.

روس‌ها از پالایشگاه‌ها، انبارهای نفت و گاز و زیرساخت‌های دیگر، از جمله راه‌های حمل و نقل، برای حمایت از اقدامات نظامی علیه اوکراین استفاده می‌کنند. ما سعی می‌کنیم با نابود کردن این اهداف، نیروهای نظامی روسیه را فرسوده کنیم.

نه‌فقط اوکراین بلکه همه دنیا در قبال روسیه اشتباه می‌کردند. مسکو در برابر اقداماتی که انجام می‌داد، پاسخ قاطع از جامعه جهانی دریافت نمی‌کرد و ارزیابی روسیه این بود که این عدم واکنش به معنای ضعف کل دنیا در برابر آن‌هاست. همین مسئله موجب شد که روسیه سیاست نظامی و سیاست اشغالگری خود را ادامه دهد. روسیه در سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۲۵ درصد از خاک گرجستان را اشغال کرد و دنیا واکنشی نشان نداد. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را اشغال کردند و باز هم واکنش قاطعی را شاهد نبودند. طبیعی است به نظرشان رسید که اگر واکنشی در کار نیست، روسیه می‌تواند به سیاست اشغالگری ادامه دهد و سرزمین کشورهای دیگر را با زور تصرف کند.

زمانی که یک کشور هسته‌ای به کشور دیگری که تسلیحات هسته‌ای ندارد حمله می‌کند و در پی تصرف سرزمین دیگری برمی‌آید، این به الگویی برای دیگر کشورها بدل خواهد شد که این مسیر را تکرار کنند. آن‌ها با خود می‌گویند اگر روسیه این کار را انجام می‌دهد چرا ما انجام ندهیم.

مسئله ما، حفظ فرهنگ، زبان و تاریخ‌مان است. تاریخ ما از تاریخ روسیه کهن‌تر است. روسیه هم علیه همین مسئله مبارزه می‌کند. آن‌ها با نابود کردن زبان، فرهنگ و تاریخ می‌خواهند روحیه مقاومت ما را بشکنند. اقداماتی مثل کوچاندن جمعیت از اوکراین به مناطق شرقی روسیه و آوردن جمعیت روس به مناطق اشغالی هم در همین راستا شناخته می‌شود.

اگر بگویم نگران نیستم که دروغ گفته‌ام اما طی این دو سال اخیر ما با موانع بسیار زیادی در مسیر دریافت کمک‌های مالی و نظامی روبه‌رو بودیم. برای نمونه در زمینه کریدور دریایی برای صادرات غلات اوکراین مشکلات زیادی وجود داشت اما هربار موفق شدیم کار خود را پیش ببریم و به باور من باز هم می‌توانیم این کار را بکنیم.

مسئله مهم به نظر من بحث زمان است. اگر کمک‌های آمریکا به سرعت تصویب نشود و به سرعت به اوکراین نرسد، این کمک‌ها اثربخشی خود را از دست خواهند داد. تبعات این مسئله هم تنها دامن اوکراین را نخواهد گرفت. تمام کشورهایی که امروز رابطه خوبی با آمریکا دارند این اقدام حاکمیت آمریکا را به‌عنوان نشانه‌ای بسیار منفی خواهند دید و جایگاه آمریکا در نزد اروپا و سایر مناطقی که متحدان آمریکا حضور دارند تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

به باور من سیستم سیاسی آمریکا به اندازه‌ای پیچیده است که سیاست‌های کلان این کشور به‌ویژه در این‌گونه مسائل با تغییر دولت‌ها تغییر جدی پیدا نمی‌کند. من امیدوارم نظر دولت آمریکا در خصوص جنگ اوکراین تغییر نکند. ببینید واقعیت این است که اگر روسیه موفق شود اوکراین را شکست دهد و بر کشور ما تسلط یابد، این یک تهدید بسیار جدی علیه امنیت اروپا و اعضای اروپایی ناتو خواهد بود.

به نظر من پوتین با خرابکاری خود الگویی برای دیگر کشورها به جای گذاشت که بخواهند مشکلات‌شان را با توسل به زور و با استفاده از قوای نظامی حل کنند. روسیه کشوری است که از درگیری در دیگر نقاط دنیا از جمله خاورمیانه سود می‌برد و می‌خواهد تمرکزها از اوکراین برداشته شود.

ما مواضع خودمان را داریم و حتی پیش از ۷ اکتبر سال جاری به‌طور روشن اعلام کردیم که از پروسه تشکیل دو دولت مستقل حمایت می‌کنیم. حتی نمایندگی رسمی فلسطین در کی‌یف وجود دارد و ما نه‌تنها با اسرائیل بلکه با طرف فلسطین هم تجربه گفت‌وگو را داریم.

 

منبع : هم میهن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.