خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۷۰۵

پوتین زیر ضرب؛ شهر سودژا هم تصرف شد

پوتین زیر ضرب؛ شهر سودژا هم تصرف شد

سودژا از نظر استراتژیک شهری بسیار با اهمیت است. گاز طبیعی روسیه که از میدان‌های گازی غرب سیبری و از طریق اوکراین به اروپا منتقل می‌شود، از یک ایستگاه اندازه‌گیری مرز در منطقه سودژا عبور می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه مدعی شد که نیروهای نظامی این کشور کنترل کامل شهر سودژا در منطقه کورسک روسیه، واقع در نزدیکی مرز اوکراین را به دست گرفته‌اند.

در این مطلب نگاهی مختصر می‌اندازیم به این شهر تا با ویژگی‌ها، موقعیت جغرافیایی و اهمیت راهبردی آن بیشتر آگاه شویم.

این شهر که پیش از آغاز حمله نظامی فرامرزی اوکراین به منطقه کورسک در ششم اوت، نزدیک به ۵۰۰۰ نفر جمعیت داشت، در حدود ۱۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

شهر سودژا مرکز اداری منطقه کورسک است که پیش‌تر خبرهایی مبنی بر کنترل نیروهای اوکراینی بر بخش عمده‌ای از آن منتشر شده بود.

این شهر در میانه جنگ‌های روسیه و لهستان در قرن هفدهم میلادی ساخته شد و در قرن ۱۹ با شهرت یافتن در زمینه سرامیک رونق گرفت.

سودژا طی جنگ دوم جهانی در جریان نبرد با نیروهای مهاجم نازی متحمل آسیب‌های زیادی شد اما بعدها از دل ویرانه‌ها دوباره ساخته و بازسازی شد.

آیا سودژا اهمیت استراتژیک دارد؟

بله، سودژا از نظر استراتژیک شهری بسیار با اهمیت است. گاز طبیعی روسیه که از میدان‌های گازی غرب سیبری و از طریق اوکراین به اروپا منتقل می‌شود، از یک ایستگاه اندازه‌گیری مرز در منطقه سودژا عبور می‌کند.

با وجود جنگ ۲.۵ ساله، انتقال گاز روسیه به اروپا قطع نشده و همچنان ادامه دارد؛ این امر به شرکت دولتی و غول‌آسای نفت و گاز روسیه موسوم به «گازپروم» روسیه امکان می‌دهد تااز فروش گاز کسب درآمد کند؛ در این میان اوکراین نیز از حق ترانزیت گاز، بهره‌مند می‌شود.

منبع : یورونیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.