فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۱۹۸

جاکارتا کجاست ؟ آیا در حال غرق شدن است؟

جاکارتا کجاست ؟ آیا در حال غرق شدن است؟

اندونزی، بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان به شمار می‌رود. از زمانی که این کشور در سال ۱۹۴۵ استقلال خود را از هلند به دست آورد، شهر جاکارتا واقع در جزیره جاوه از این مجمع‌الجزایر را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در جورنال نیچر به چاپ رسیده بود، مشخص شد که تعداد زیادی از شهرهای جهان در پنج قاره، با فرونشست شدید روبرو هستند.

در این فهرست که به میزان فرونشست نسبی زمین پرداخته بود، شهر جاکارتا در صدر این فهرست قرار داشت. روند فرورفتن و فرونشست جاکارتا به حدی است که بخش بزرگی از این شهر تا سال ۲۰۳۰ قابل زیست نخواهد بود و با سیلاب‌های دائمی روبرو خواهد شد.

دو دلیل اصلی بر این روند اثر دارند. نخست مسئله تغییرات اقلیمی است که به‌طور خاص شهرهای ساحلی را تهدید می‌کند. با افزایش دمای میانگین زمین میزان بیشتری از یخ‌های قطبی و ذخیره‌های آب منجمد زمین ذوب‌شده و به دریاها سرا ریز می‌شوند. این اتفاق باعث افزایش سطح دریاها و درنتیجه زیرآب رفتن بخش‌هایی از نواحی ساحلی در جهان می‌شود. بخش بزرگی از جمعیت جهان اکنون در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها ناچار به تغییر محل زیست خود شوند. طبیعتاً چنین اتفاقی برای شهرهای کشوری مانند اندونزی سریع‌تر خود را نشان می‌دهد.

اما مشکل مهم‌تر که هم‌اکنون در همه جای زمین و ازجمله در ایران قابل‌رؤیت است، فرونشست زمین است. بخشی از پایداری سطح زمین که شهرها و روستاها روی آن ساخته می‌شوند، به استحکام لایه‌های رسوبی زیرین آن بستگی دارد. بخش بزرگی از این استحکام به‌واسطه سفره‌های آبی زیرزمینی است که مانند بالشتکی زمین بالای خود را در جایگاه خود قرار می‌دهند. اما با افزایش جمعیت و توسعه ناپایدار و شهرنشینی غیر متوازن، نیاز به استفاده از منابع آبی بیشتر شده و عمدتاً منجر به استخراج ذخایر سفره‌های آبی زیرزمینی می‌شود.

با خالی شدن این سفره‌های زیرزمینی گویی پایه‌ای که زمین روی آن قرار دارد از بین می‌رود و درنتیجه سطح زمین شروع به فرونشست می‌کند.

مسئله مهم این اتفاق این است که با ادامه روند فرونشست زمین، حتی بارش‌های باران یا تزریق آب نمی‌تواند سفره‌های آبی زیرزمینی را به حالت ابتدایی درآورد و با تخریب دیواره‌های این سفره‌ها حتی ورودی آب اضافی به‌جای این‌که امکان تجمع در آن را داشته باشد، به تخریب بیشتر و همین‌طور روان شدن سیلاب‌هایی منجر می‌شود که شهر را با خطری مضاعف روبرو می‌کند

منبع : یورونیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.