فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۸۶۹

فرانسه در بن‌بست سیاسی؛ مکرون خواهان تشکیل دولتی باثبات است

فرانسه در بن‌بست سیاسی؛ مکرون خواهان تشکیل دولتی باثبات است

فرانسه از ابتدای ژوئیه پس از انتخابات پارلمانی که هیچ حزبی نتوانست در آن اکثریت را به دست آورد، در بن‌بست سیاسی قرار دارد. این انتخابات، مجلس ملی را به سه بلوک تقریباً برابر تقسیم کرد؛ چپ، میانه و راست افراطی که هیچ یک از آنها اکثریت را ندارند.

به گزارش تجارت نیوز،

رهبران ائتلاف چپ فرانسه از امانوئل مکرون خواهند خواست تا با تشکیل دولت جدید آن‌ها موافقت کند. این در حالی است که رئیس جمهور یک سری جلسات برای شکستن بن‌بست سیاسی شش هفته‌ای برگزار می‌کند.

مکرون قبلاً نامزد جبهه مردمی جدید (NFP) برای منصوب شدن به نخست وزیری را رد کرده و گفته است که او خواهان یک رهبر دولتی با حمایت «گسترده و باثبات» است تا از رأی عدم اعتماد پارلمان که باعث هرج و مرج سیاسی بیشتر شود، جلوگیری کند.

به گزارش گاردین، نمایندگان جبهه مردمی رئیس جمهور را به «عدم فعالیت جدی و مضر» برای انتصاب نخست وزیر جدید و عدم پذیرش نتایج انتخابات عمومی زودهنگام که او درخواست کرده بود، متهم کردند.

فرانسه از ابتدای ژوئیه پس از انتخابات پارلمانی که هیچ حزبی نتوانست در آن اکثریت را به دست آورد، در بن‌بست سیاسی قرار دارد. این انتخابات، مجلس ملی را به سه بلوک تقریباً برابر تقسیم کرد؛ چپ، میانه و راست افراطی که هیچ یک از آنها اکثریت را ندارند.

دولت میانه‌رو به رهبری گابریل آتال پس از انتخابات ژوئیه استعفا داد، اما همچنان در طول المپیک نظارت بر حداقل خدمات را بر عهده داشت.

احزاب بر اساس تعداد نمایندگانی که انتخاب کرده‌اند به الیزه دعوت شده‌اند تا به گفته سخنگوی رئیس جمهور، «مشاوره‌ای صادقانه با هدف پیشبرد امور به نفع کشور» رخ دهد.

انتخابات فرانسه

صبح جمعه، مکرون با نمایندگان جبهه مردمی، ائتلاف چپ که برای از بین بردن خطر پیروزی راست افراطی در رای گیری ملی در دور دوم ایجاد شده است، ملاقات کرد.

جبهه مردمی، ائتلافی از حزب چپ تندرو فرانسه تسلیم‌ناپذیر، حزب سوسیالیست و احزاب سبز و کمونیست، کارمند دولتی لوسی کاستس 37 ساله را به عنوان کاندیدای مورد نظر خود برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد کرده و او گروه را در جلسه همراهی خواهد کرد. مکرون قبلا نامزدی او را رد کرده است.

او سپس با اعضای احزاب میانه و راست میانه از جمله جمهوری‌خواهان محافظه کار در بعدازظهر جمعه و نمایندگان راست افراطی از جمله نمایندگان اجتماع ملی در روز دوشنبه دیدار خواهد کرد.

میانه‌روها، راست‌گرایان محافظه‌کار و احزاب راست افراطی تهدید کرده‌اند که اگر دولت بعدی توسط یکی از اعضای حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر رهبری شود، رای عدم اعتماد خواهند داد.

اگر نخست وزیر جدید کاندیدای جبهه مردمی نباشد، احزاب چپ نیز همین تهدید را انجام داده‌اند . جبهه مردمی بیشترین تعداد کرسی، یعنی 193 کرسی را به دست آورد، اما این عدد به طور قابل توجهی کمتر از 289 کرسی مورد نیاز برای اکثریت مطلق است.

سخنگوی الیزه نتوانست زمان معرفی نخست وزیر جدید را مشخص کند.

او گفت: «پس از شش هفته (از زمان انتخابات) که مفید بوده است، رئیس جمهور می‌خواهد نیروهای سیاسی نماینده مجلس را با هدف تعیین نخست وزیر دور هم جمع کند.

رئیس‌جمهور هدف روشنی را تعیین کرده است: از نیروهای جمهوری‌خواه خواسته است که کار کنند و به حرف‌های یکدیگر گوش دهند تا بیشترین اکثریت را تشکیل دهند، یعنی بیشترین تعداد نماینده و همچنین باثبات‌ترین اکثریت را تشکیل دهند، که نتوان آن را سرنگون کرد.»

او افزود که این انتخابات «سه درس» به همراه داشت.

«اولین مورد این است که اکثریت فعلی شکست خوردند. دوم این که فرانسوی‌ها دولتی به رهبری جناح راست افراطی، اجتماع ملی نمی‌خواستند. سوم اینکه هیچ ائتلافی در موقعیتی نیست که ادعای اکثریت داشته باشد، که اولین بار در تاریخ جمهوری پنجم است.»

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.