فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۴۶۲

پشت پرده دستگیری پاول دوروف مالک تلگرام افشا شد

پشت پرده دستگیری پاول دوروف مالک تلگرام افشا شد

مقامات فرانسوی مدعی شده‌اند که دورف به دلیل ضعف نظارت بر محتوا و عدم تمایل برای همکاری با سیستم قضایی، در اتهاماتی چون قاچاق مواد مخدر،‌ پولشویی و به اشتراک گذاشتن تصاویر مستهجن کودکان در پیام‌رسان تلگرام شریک‌جرم است.

به گزارش تجارت نیوز،

اندیشه کاظمی پژوهشگر مسائل بین‌الملل درباره بازداشت پاول دوروف مالک تلگرام گفت:ادعای آقای دوروف، بنیانگذار تلگرام، این است که بر تعهد این پلت فرم به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران تاکید دارد. تلگرام به دلیل تمرکز قوی خود بر رمزگذاری و محرمانه بودن اطلاعات کاربران، با ادعای عدم فروش اطلاعات کاربر یا اطلاعات شخصی به اشخاص ثالث شناخته شده است.

از سویی دولت ها همواره علاقه مند به نظارت بر کانال های تلگرام برای کسب اطلاعات در مورد احساسات عمومی، جنبش های ضد دولتی یا تهدیدات احتمالی و بسیاری دلایل دیگر هستند. زیرا درک چگونگی گسترش اطلاعات و چگونگی تحول گفتمان عمومی در این پلتفرم می‌تواند سیاست‌ها و استراتژی‌های امنیتی زیادی را مشخص کند.

کاظمی در ادامه گفت: مقامات فرانسوی مدعی شده‌اند که دورف به دلیل ضعف نظارت بر محتوا و عدم تمایل برای همکاری با سیستم قضایی، در اتهاماتی چون قاچاق مواد مخدر،‌ پولشویی و به اشتراک گذاشتن تصاویر مستهجن کودکان در پیام‌رسان تلگرام شریک‌جرم است. در حالیکه می‌تواند حدس زد این اتهامات تمام ماجرا نیست.

پس از بازداشت‌ دوروف موضوعی در توئیتر داغ شد مبنی بر اینکه دوروف شخصا در حال مذاکره با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بود تا پس از سال ها تبعید خودخواسته به کشورش بازگردد. اینطور به نظر می‌رسد که احتمالا مقامات اروپایی بیشتر نگران بازگشت دوروف و اطلاعاتی عظیم تلگرام به روسیه هستند تا اتهاماتی از قبیل پولشویی و محتوای مستهجن.

وی در ادامه افزود: جالب است که مالک تلگرام در فرانسه به عنوان یک کشور غربی که ادعای آزادی بیان و دموکراسی دارد بازداشت شد و نه در روسیه که همواره در مظان اتهام فضای بسته و عدم آزادی بیان قرار دارد.

کاظمی افزود: از سوی دیگر باز در توئتر بحثی به میان آمد که بسیار قابل تامل است. جکسون هینکل مفسر سیاسی و اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی آمریکایی در توئیتی ادعایی مطرح کرده مبنی بر اینکه ظاهرا هکرهای ضد اسرائیلی به چند گیگابایت اطلاعات حساس درباره این رژیم دست پیدا کرده و آنها را در پیام رسان تلگرام منتشر کردند. تلگرام از درخواست اسرائیل برای سانسور این اطلاعات نیز خودداری کرده بود. بر این اساس پای اطلاعاتی در میان است که برای آمریکا و اسرائیل از اهمیت بسیار بالا و شاید هم حیثیتی برخوردار است.

به هر حال آنچه روشن است بار دیگر دعوا سر اطلاعات است و اگر مذاکرات برای استرداد دوروف به روسیه به نتیجه نرسد، این احتمال وجود دارد که وی سال‌های زیادی را در زندان فرانسه بسر ببرد و این مسئله میان حامیان آزادی بیان و آزادی فضای آنلاین موجی از خشم ایجاد کرده است.

منبع : اسپوتنیک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.