فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۷۱۲

بن گویر کیست که میخواهد مسجد الاقصی را تخریب کند

بن گویر کیست که میخواهد مسجد الاقصی را تخریب کند

بن گویر وزیر امنیت ملی اسرائیل پیشنهاد داد مسجد الاقصی تخریب و به جای آن کنیسه یهودیان ساخته شود!

به گزارش تجارت نیوز،

بن گویر وزیر امنیت ملی اسرائیل پیشنهاد داد مسجد الاقصی تخریب و به جای آن کنیسه یهودیان ساخته شود! اما او کیست؟

ایتامار بن گویر یک سیاست‌مدار اسرائیلی است که در حال حاضر به عنوان وزیر امنیت ملی اسرائیل فعالیت می‌کند. او یکی از چهره‌های جنجالی و بحث‌برانگیز در سیاست اسرائیل به شمار می‌رود و به عنوان رهبر حزب "عوتسما یهودیت" (قدرت یهودیت) که یک حزب راست‌گرای افراطی است، شناخته می‌شود.

بن گویر از مواضع ملی‌گرایانه و افراطی خود دفاع می‌کند و سابقه طولانی در فعالیت‌های سیاسی دارد که شامل حمایت از گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری و مواضع سخت‌گیرانه علیه فلسطینیان است. او همچنین در گذشته با گروه‌های راست‌گرای افراطی مرتبط بوده است. بن گویر به عنوان یک چهره نمادین برای جناح راست افراطی در اسرائیل تلقی می‌شود و مواضع او اغلب باعث بحث و جدل‌های شدیدی در داخل و خارج از اسرائیل می‌شود.

او در سال ۱۹۷۶ در یک خانواده یهودی در اسرائیل متولد شد و از سنین جوانی به فعالیت‌های سیاسی گرایش پیدا کرد. بن گویر از همان ابتدا به جناح راست افراطی متمایل بود و به خصوص تحت تأثیر ایدئولوژی‌های ملی‌گرایانه و صهیونیسم افراطی قرار گرفت.

بن گویر به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اظهارنظرهای تحریک‌آمیزش، چندین بار با دستگاه قضایی اسرائیل مواجه شده و در برخی موارد نیز به دلیل رفتارهای خشونت‌آمیز یا تحریک به خشونت محکوم شده است. او به ویژه در میان شهرک‌نشینان یهودی کرانه باختری محبوبیت دارد و از توسعه شهرک‌های یهودی در مناطق فلسطینی حمایت می‌کند.

در انتخابات ۲۰۲۱، بن گویر به همراه حزب خود "عوتسما یهودیت" وارد کنست (پارلمان اسرائیل) شد و به دلیل توافقی که با حزب "لیکود" به رهبری بنیامین نتانیاهو داشت، توانست جایگاه خود را در دولت ائتلافی مستحکم کند. پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۲، او به عنوان وزیر امنیت ملی منصوب شد، که مسئولیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های امنیت داخلی، پلیس و مرزبانی اسرائیل دارد.

مواضع و سیاست‌های بن گویر، به ویژه در ارتباط با فلسطینی‌ها و عرب‌های اسرائیلی، همواره باعث ایجاد تنش و اعتراض شده است. او از برخوردهای سخت‌گیرانه با فلسطینیان حمایت می‌کند و به دلیل اظهارات ضد عربی و تحریک‌آمیز خود، از سوی بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی محکوم شده است. در مقابل، حامیان او معتقدند که رویکرد سخت‌گیرانه او برای حفظ امنیت اسرائیل ضروری است.

ایتامار بن گویر به نمادی از رشد جناح راست افراطی در اسرائیل تبدیل شده و حضور او در دولت باعث شده که بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به پیامدهای این تغییرات برای آینده دموکراسی و همزیستی مسالمت‌آمیز در اسرائیل ابراز نگرانی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.