فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۵۱۱

خلاصه مناظره طوفانی ترامپ و کامالا هریس

خلاصه مناظره طوفانی ترامپ و کامالا هریس

دونالد ترامپ هریس را متهم کرد که همچون پدرش یک مارکسیست است و با سیاست‌های اقتصادی‌اش مردم آمریکا را فقیرتر خواهد کرد. در مقابل، معاون جو بایدن مدعی شد که ترامپ و سیاست‌های اقتصادی او تنها به سود ثروتمندان و به ضرر طبقه متوسط است.

به گزارش تجارت نیوز،

نخستین مناظره میان دونالد ترامپ و کامالا هریس دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا با حملات متقابل دو نامزد به یکدیگر برگزار شد.

در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای به موضوعات متنوعی از جمله سیاست داخلی، اقتصاد، حق سقط جنین، بحران مهاجرت، سیاست خارجی و جنگ در اوکراین و خاورمیانه پرداخته شد و هریس و ترامپ تقریباً در هر تمام این موضوعات با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

سیاست داخلی؛ سقط جنین و مهاجرت تا اقتصاد

دونالد ترامپ در جریان مناظره بارها به مسئله بحران مهاجرت به عنوان کلید اصلی مشکلات کشور اشاره کرد و کامالا هریس و دولت جو بایدن را به ناکارآمدی در مدیریت این بحران متهم ساخت.

ترامپ چندین بار در این مناظره و در پاسخ به پرسش‌های مختلف تأکید کرد که «خارجی‌های خلافکار» به آمریکا هجوم آورده و ضمن ایجاد مشکلات امنیتی باعث کمبود موقعیت‌های شغلی در این کشور شده‌اند.

او همچنین راه حل بسیاری از مشکلات امروز کشور را ایجاد دیوار برای ممانعت از ورود خارجی‌های به گفته او «جنایتکار و تبهکار» خواند.

در مقابل، خانم هریس در طول این مناظره که به میزبانی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی برگزار می‌شد از رأی‌دهندگان آمریکایی خواست تا اجازه ندهند بار دیگر به گذشته برگردند و جنجال‌هایی که «مردم از آن خسته هستند» تکرار شود.

در مسئله حق جنین هم دو نامزد دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی داشتند؛ در حالی که کامالا هریس از لزوم تدوین قوانینی در سطح ملی برای حق سقط جنین زنان سخن می‌گفت آقای ترامپ تأکید کرد که این ایالت‌ها هستند که باید هر کدام بر اساس صلاحدید خود در این رابطه قانونگذاری کنند.

دو طرف برنامه‌های همچنین اقتصادی یکدیگر را به چالش کشیدند. دونالد ترامپ هریس را متهم کرد که همچون پدرش یک مارکسیست است و با سیاست‌های اقتصادی‌اش مردم آمریکا را فقیرتر خواهد کرد. در مقابل، معاون جو بایدن مدعی شد که ترامپ و سیاست‌های اقتصادی او تنها به سود ثروتمندان و به ضرر طبقه متوسط است.

دیدگاه‌های متفاوت در سیاست خارجی

در سیاست خارجی دونالد ترامپ خانم هریس را متهم کرد که از اسرائیل متنفر است و در صورتی که او به پیروزی برسد در طی دو سال اسرائیل نابود خواهد شد.

ترامپ همچنین با بیان این ادعا که کشورهای عرب در خاورمیانه نیز از هریس متنفر هستند اضافه کرد که با ریاست جمهوری احتمالی هریس اوضاع در خاورمیانه از این هم بدتر خواهد شد.

رئیس جمهور پیشین آمریکا بار دیگر صحبت‌های خود در قبال ایران را تکرار و تأکید کرد «تهران در زمان ریاست جمهوری او هیچ پولی برای حمایت از تروریست‌ها نداشته» و در صورتی که او همچنان در کاخ سفید حضور داشت هرگز حماس نمی‌توانست به اسرائیل حمله کند.

در پاسخ، کامالا هریس تأکید کرد که ترامپ دروغ می‌گوید و او همیشه بر حمایت از اسرائیل معتقد و متعهد بوده است. هریس ضمن اشاره به اینکه اسرائیل حق دفاع از خود را دارد اضافه کرد که از زمان ۷ اکتبر فلسطینیان بی‌گناه زیادی هم کشته شده‌اند که در بین آنها کودکان، مادران فراوانی هم بوده‌اند. هریس همچنین تأکید کرد که این جنگ باید پایان یابد.

در بخش دیگری مربوط به سیاست خارجی، کامالا هریس اشاره کرد که رهبران جهان به ترامپ می‌خندیده‌اند و از کنار رفتن او از قدرت خوشحال شده‌اند.

او همچنین ترامپ را فردی عاشق دیکتاتورها خواند که همگی از بازگشت او به کاخ سفید استقبال خواهند کرد.

در مقابل، ترامپ پاسخ داد که ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بارها از او تقدیر کرده و ترامپ را به عنوان یک رهبر قدرتمند و توانمند مورد تحسین قرار داده است.

در خصوص روسیه، خانم هریس تأکید کرد که ایالات متحده اتحادی تاریخی در ناتو علیه تهاجم پوتین به اوکراین ایجاد کرده و به نفع منافع آمریکا است که روسیه در این جنگ شکست بخورد. در مقابل ترامپ تأکید کرد که منافع آمریکا این است که این جنگ هر چه سریع‌تر پایان یابد.

«فردای بهتر» یا «بازگشت به عظمت آمریکا»

به صورت کلی در این مناظره برخلاف آنچه در جریان تقابل جو بایدن و دونالد ترامپ مشاهده شده بود، یک بحث سیاسی جدی و آتشین میان دو طرف شکل گرفت و دو نامزد بارها ضمن حمله به برنامه‌های رقیب طرف مقابل را به دروغگویی متهم کردند.

دونالد ترامپ در جریان این مناظره تلاش می‌کرد هریس را امتداد دولت جو بایدن معرفی کند و او را مسئول مشکلات کنونی در کشور بنامد.

آقای ترامپ همچنین بر مسئله مهاجران غیرقانونی تمرکز ویژه‌ای داشت و تقریباً در پاسخ به تمامی پرسش‌ها گریزی به این مسئله می‌زد. او در طول مناظره کمتر به دوربین خیره می‌شد و بیشتر پاسخ‌ها را خطاب به دو مجری برنامه می‌داد.

در مقابل، رویکرد کلی کامالا هریس در این مناظره ایجاد تصویری برای رأی‌دهندگان آمریکایی بود که بر اساس آن قرار است نسل جدیدی از رهبری در ایالات متحده قدرت را به دست بگیرد.

هریس همچنین اشاره داشت که رویکردی رو به آینده دارد در حالی که ترامپ آمریکا را به عقب برمی‌گرداند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در طول مناظره تلاش می‌کرد یا به دوربین‌ها نگاه کند و خطاب به بینندگان تلویزیونی صحبت کند و یا به صورت دونالد ترامپ بنگرد.

این مناظره در حالی برگزار شد که دو نامزد به صورت شانه به شانه در نظرسنجی‌ها با یکدیگر پیش می‌روند و نتایج این مناظره تأثیر قابل توجهی بر معادلات آتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت.

ساعاتی پس از پایان این مناظره پایگاه‌های خبری و تحلیلی نظرسنجی‌های تازه‌ای را از افکار عمومی آمریکا منتشر خواهند کرد که نشان می‌دهد از دید آنها چه کسی پیروز این مناظره بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.