فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۱۷۲

تهدید پوتین؛ آزمایش بمباران هسته‌ای می‌کنیم!

تهدید پوتین؛ آزمایش بمباران هسته‌ای می‌کنیم!

روسیه، به عنوان بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان، در حال بازنگری در دکترین هسته‌ای خود است.

به گزارش تجارت نیوز،

به گفته سه تحلیلگر مسائل نظامی، گزینه‌های ولادیمیر پوتین در واکنش به استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد غربی علیه روسیه، می‌تواند شامل حمله به تاسیسات نظامی بریتانیا در نزدیکی روسیه یا در شرایط حاد، انجام آزمایش هسته‌ای برای نشان دادن قصد روسیه باشد.

در شرایطی که تنش‌های شرق و غرب بر سر اوکراین وارد مرحله‌ای جدید و خطرناکی شده است، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه در واشنگتن درباره امکان استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد آمریکایی «ATACMS» یا موشک‌های بریتانیایی «Storm Shadow» علیه اهدافی در خاک روسیه گفت‌وگو کردند.

پوتین روز پنج‌شنبه در هشدار صریح خود گفت که اگر غرب چنین اقدامی انجام دهد، مستقیماً وارد جنگ با روسیه خواهد شد و این موضوع ماهیت درگیری را تغییر خواهد داد.

او وعده داد که پاسخ «مناسب» داده خواهد شد، اما جزئیاتی در مورد آن ارائه نداد. با این حال، پوتین در ماه ژوئن از گزینه مسلح کردن دشمنان غرب به سلاح‌های روسی برای حمله به اهداف کشورهای غربی در خارج از کشور و استقرار موشک‌های متعارف در فاصله‌ای با ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن صحبت کرد.

اولریش کوهن، کارشناس تسلیحات در موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی هامبورگ، می‌گوید احتمال داد که پوتین برای ارسال پیامی به غرب درباره احتمال درگیری هسته‌ای، اقدام به آزمایش هسته‌ای کند. او در مصاحبه‌ای گفت در صورت تشدید درگیری‌ها «پوتین چه گزینه‌ای غیر از استفاده از تسلیحات هسته‌ای خواهد داشت؟» 

روسیه از سال ۱۹۹۰، یعنی یک سال قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آزمایش هسته‌ای انجام نداده است و یک انفجار هسته‌ای نشان‌دهنده آغاز دورانی خطرناک‌تر خواهد بود. کوهن هشدار داد که پوتین ممکن است احساس کند که او را ضعیف می‌دانند و در برابر افزایش حمایت ناتو از اوکراین واکنش مناسبی نشان نداده است.

او افزود: «آزمایش هسته‌ای چیزی جدید خواهد بود. این اقدام می‌تواند در راستای رویکرد اخیر روسیه برای نقض تعدادی از توافق‌نامه‌های امنیتی بین‌المللی باشد که طی دهه‌های گذشته به آن‌ها متعهد بوده است.»  

گرهارد منگوت، متخصص امنیت در دانشگاه اینسبروک در اتریش نیز، در مصاحبه ای گفت که هرچند احتمال انجام آزمایش هسته‌ای توسط روسیه کم است، اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. او گفت: «روسیه می‌تواند یک آزمایش هسته‌ای انجام دهد. آن‌ها تمامی مقدمات لازم را فراهم کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی را در شرق کشور منفجر کنند تا نشان دهند که تهدیداتشان جدی است.»

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، روز جمعه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که در صورت اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد علیه روسیه، ناتو «طرف مستقیم درگیری با یک قدرت هسته‌ای» خواهد بود. او گفت: «نباید این مسئله را فراموش کنید و به عواقب آن فکر کنید.» 

روسیه، به عنوان بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان، در حال بازنگری در دکترین هسته‌ای خود است که شرایط استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط مسکو را مشخص می‌کند. پوتین تحت فشار برخی سیاست‌گذاران تندرو قرار دارد تا دکترین هسته‌ای را انعطاف‌پذیرتر کند و امکان حمله هسته‌ای محدود به یک کشور عضو ناتو را فراهم آورد.

منبع : یورونیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.