فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۰۵۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ممانعت جف بزوس از حمایت واشنگتن پست از کامالا هریس

تحریره واشنگتن‌پست واکنش نشان داد

ممانعت جف بزوس از حمایت واشنگتن پست از کامالا هریس

جف بزوس، مالک روزنامه واشنگتن پست و بنیان‌گذار آمازون، دخالت کرده و مانع از انتشار حمایت واشنگتن پست از کامالا هریس شده است. واشنگت ‌پست به دومین روزنامه برجسته آمریکایی پس از لس‌آنجلس تایمز تبدیل شد که مالکیت‌شان از حمایت از هریس جلوگیری کرد. همچنین، رابرت کاگان، یکی از ویراستاران ارشد واشنگت ‌پست، پس از انتشار این خبر استعفا داد.

به گزارش تجارت نیوز،

روزنامه واشنگتن پست آماده حمایت از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در رقابت انتخاباتی او بود، اما جف بزوس، مالک این روزنامه و بنیان‌گذار آمازون، دخالت کرده و مانع از انتشار این حمایت شده است. در ادامه این ماجرا، ویلی لوئیس، ناشر واشنگتن پست، سرمقاله‌ای منتشر و اعلام کرد که این روزنامه در انتخابات پیش رو از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد.

این تصمیم که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت، واشنگت ‌پست را به دومین روزنامه برجسته آمریکایی پس از لس‌آنجلس تایمز تبدیل کرد که مالکیت‌شان از حمایت از هریس جلوگیری کرد. در مورد لس‌آنجلس تایمز، دخالت پاتریک سون‌شیونگ، مالک روزنامه، در جلوگیری از حمایت از هریس باعث استعفای سردبیر سرمقاله‌های آن شد.

در سرمقاله واشنگتن پست، لوئیس با اشاره به تصمیم مشابه این روزنامه در سال ۱۹۶۰ که از حمایت از جان اف کندی یا ریچارد نیکسون خودداری کرده بود، اظهار داشت: «می‌دانیم که این تصمیم ممکن است به گونه‌ای متفاوت تفسیر شود؛ به‌طوری که برخی این اقدام را حمایت ضمنی از یک نامزد یا مخالفت با دیگری بدانند، اما ما این تصمیم را در راستای ارزش‌هایی می‌دانیم که واشنگت ‌پست همواره به آن پایبند بوده است: اخلاق، شجاعت در خدمت به جامعه، احترام به قانون و ارج‌نهادن به آزادی انسان.»

واکنش اتحادیه و استعفای برخی از اعضای هیأت تحریریه

اتحادیه کارکنان واشنگتن پست از این تصمیم ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که ممکن است باز هم و در مسائل دیگر، مدیریت در فرآیند تحریریه دخالت کند. همچنین، رابرت کاگان، یکی از ویراستاران ارشد واشنگت ‌پست، پس از انتشار این خبر استعفا داد. طبق گزارش نشریه کلمبیا ژورنالیسم ریویو، دو عضو هیأت تحریریه واشنگتن پست، چارلز لین و استیون دبلیو استرومبرگ، پیش‌نویس اولیه حمایت از هریس را نوشته بودند، اما دیوید شیپلی، مدیر صفحه سرمقاله، پس از مدتی اعلام کرد که این مطلب منتشر نخواهد شد.

این ماجرا موجب شده است تا نگرانی‌ها پیرامون تأثیر بزوس بر تصمیمات تحریریه واشنگتن پست افزایش پیدا کند؛ به ویژه که شرکت‌های دیگر تحت مالکیت او قراردادهای بزرگی با دولت آمریکا دارند. برای مثال، آمازون، قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری با آژانس امنیت ملی آمریکا دارد و شرکت فضایی بزوس، بلو اوریجین، قراردادی ۳.۴ میلیارد دلاری با ناسا برای توسعه یک ماه‌نورد دارد.

انتقاد از تأثیر مالکیت بر استقلال تحریریه

مارتی بارون، سردبیر سابق واشنگتن پست، از این تصمیم ابراز تأسف کرد و گفت: «این تصمیم نوعی بزدلی است که دموکراسی را قربانی می‌کند. تاریخ این لحظه را فصل تاریکی در نهادی که به شجاعت مشهور است، ثبت خواهد کرد.» واشنگتن پست که با شعار «دموکراسی در تاریکی می‌میرد» شناخته می‌شود، پیش‌تر مقاله‌های انتقادی درباره دونالد ترامپ و دیگر چهره‌های سیاسی منتشر کرده است. این روزنامه اخیراً نیز از برخی نامزدها در انتخابات محلی حمایت کرده بود.

در شرایطی که این تصمیم سوالات بسیاری را درباره استقلال تحریریه واشنگتن پست در برابر مالکیت آن برانگیخته، این ماجرا یادآور چالش‌های ناشی از تعادل بین مالکیت رسانه‌ها و یکپارچگی تحریریه است، به خصوص در زمانی که آمریکا در آستانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز قرار دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار