خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۵۹۹۱۲۷

چرا نباید «متاورس» را مسخره کرد؟ / آینده اینترنت در دستان زاکربرگ

چرا نباید «متاورس» را مسخره کرد؟ / آینده اینترنت در دستان زاکربرگ

این روزها فناوری متاورس در فضای تکنولوژی به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است. از تغییر نام فیسبوک به متا گرفته تا غوغای رمزارزهای مربوط به این حوزه در بازار ارزهای دیجیتال. اما این فناوری تا چه حد متحولانه و جدی است؟

ه گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها فناوری متاورس در فضای تکنولوژی به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است. از تغییر نام فیسبوک به متا گرفته تا غوغای رمزارزهای مربوط به این حوزه در بازار ارزهای دیجیتال. اما این فناوری تا چه حد متحولانه و جدی است؟ نشریه اکونومیست در مقاله‌ای در این باره می‌گوید نباید این فناوری را مسخره کرد. متاورس همین حالا هم وجود دارد ولی به صورت عادلانه‌ای توزیع نشده است.

« یک رویکرد متحولانه در خصوص چگونی ارتباط با دنیای خود بدون اینکه عجیب و غریب باشیم. در ایسلندورس، آسمان‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید با چشمان خودتان آن‌ها را ببینید، کوهستان‌های آتشفشانی که می‌توانید آنها را نوازش کنید و آبفشان‌های واقعا بزرگی که می‌توانید آنها را از فاصله ایمن مشاهده کنید.» این متن یک تبلیغ طنز است که برای جذب گردشگر به ایسلند در فضای مجازی وایرال شده است. هدف این ویدئوی طنز به طور خاص مارک زاکربرگ و به طور عمومی سیلیکون ولی بوده که ایده متاورس را مطرح کرده‌اند. یک دنبال سه بعدی برای اینترنت دو بعدای امروز که در آن کاربران می‌توانند در جهان‌های مجازی کار، بازی و خرید و فروش کنند.

البته تنها هیات گردشگری ایسلند نیست که نسبت به ایده متاورس مشکوک است. زمانی که در ۲۸ اکتبر امسال، زاکربرگ از تغییر نام برند فیسبوک به متا خبر داد، بسیاری این حرکت را اقدامی برای پرت کردن حواس‌ها از رسوایی‌های اخیر این غول شبکه‌های اجتماعی دانستند. زمانی که ساتیا نادلا و جنسن هوانگ، مدیران مایکروسافت و ان‌ویدیا هم وارد این بازی شدند، کم کم زمزمه‌هایی در میان مردم در مورد ایجاد یک موج جدید ایجاد شد.

چرا باید متاورس را جدی گرفت؟

شاید ترجیح زاکربرگ این باشد که در مورد محصولات جدید و هیجان‌انگیز فکر کند تا اینکه با مشکلات پلتفرم‌های موجود را سروکله بزند. با این حال دلایل خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد باید متاورس را جدی گرفت.
نخستین دلیل، دلیل تاریخی است: هر چه رایانه‌ها قابلیتشان بیشتر می‌شود، آزمایشاتی که می‌توان با آنها انجام داد و تجربیاتی که به کاربر می‌دهند، بیشتر می‌شود. اینترنت عمر خود را با نشان دادن یک جمله سفید روی پس‌زمینه سیاه آغاز کرد. تصاویر تخت هم در دهه ۱۹۹۰ به ویژگی‌های آن ضافه شد و در دهه ۲۰۱۰ بود که ویدئو وارد این فضا شد. از این منظر، انتقال به فضای سه بعدی از پیامدهای منطقی رشد یکنواخت در قدرت محاسباتی کامپیوترهاست.

این پیشرفت چیزی بیشتر از یک پیشرفت تئوری است. گوگل‌مپ در حال حاضر یک فضای مجازی به شما ارائه می‌‍دهد که شامل ایستگاه‌ها، مغازه‌ها و خیابان‌های جهان حقیقی است. صنعت بازی‌های رایانه‌ای مدتهاست که جهان مجازی را به فروش می‌رساند. بازی آنلاین «اورکوئست» که در سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد، در اوج خود بیش از نیم میلیون مشترک داشت. «ورلد او وارکرفت» که پنج سال بعد رسید هم ۱۲ میلیون نفر گیمر داشت. این روها بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در ماه بازی «رابلاکس» را انجام می‌دهند. بسیاری دیگر هم پول واقعی را صرف خرید کالاهای مجازی می‌کنند. شاید برای میلیون‌ها نفر که همین حالا درگیر این فضا هستند، این ایده زاکربرگ چیز غیرقابل دسترسی نباشد.

از گوشی‌های هوشمند تا یوتیوب

در نهایت، مسخره کردن، یک راهنمای غیرقابل اعتماد برای آینده است. زمانی که یوتیوب در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد، بسیاری متعجب بودند که چرا تا زمانی که تلویزیون وجود دارد، کسی باید فیلمی که یک نوجوان روی تخت خود منتشر می‌‌کند را ببیند؟ طی دو دهه، قرارهای آنلاین جای راه‌های نرمال برای آشناشدن مردم با یکدیگر را گرفت. گوشی‌های هوشمند بهترین دستگاه‌های تاریخ لقب گرفتند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی بسیاری گوشی‌های بزرگ را مسخره می‌کردند. این گوشی‌های سایز آجر به نماد بانکداران سرمایه‌گذاری ناامن تبدیل شده بود.

با این حال این توضیحات بدان معنا نیست که هر موج فکری که از سیلیکون ولی صادر می‌شود، حتما موفقیت‌آمیز خواهد بود. همچنین بدین معنا هم نیست که متاورس یک شبه از راه رسیده و انقدر کامل است که قرار از فراتر جهان وب و اینترنت باشد. ولی می‌توان به قطعیت گفت، چیزی که متاورس در آینده نزدیک ارائه خواهد داد، ایده‌ای است که واقعا ارزش جدی گرفته شدن را دارد.

مهمترین اخبار حوزه رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.